Gå til innhold

blomkål og brokkoli har jeg begynt å spise til frokost, tips til hvordan piffe det opp m krydder el?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Kok dem møre

Ha dem i en stekepanne sammen med litt smør, fløte og ost.

La det koke inn, smak til med salt, pepper og hvitløkskrydder.

Godt med bacon oppi også.

Smaker litt som fløtegratinerte poteter =)

Skrevet

Næh så gøy.. til frokost?

Artig. Vi bruker det kun til middag.

Hvorfor gjør du det og anbefaler du det? Det er jo kjempegodt, så hvorfor ikke.. hm.. ¤ny frokostplan former seg i hodet mitt¤

Skrevet

Wok dem sammen med litt kikkoman/soyasaus (og noen biter med kyllingfilet?).

Gjest 5 andre
Skrevet

He he. Jeg tenkte at den som spiste blomkål og brokkoli til frokost var på slanker'n. Hørtes veldig godt ut, da :)

Ville kanskje dampet de halvmøre og brukt salt og hvitløk i vannet , så tatt på evt. litt pepper.

Skrevet

Det var sprekt!! Jeg har en i hus som spiser mye grønnsaker pga. sykdom, og han gjør ofte slik:

Han damper kål "vekster" eller har de kjapt i kokende vann, og avkjøler de i kaldt vann/isvann. Oppbevarer de i kjøleskap. De bruker han i omelett, bruker de til dipp (hummus, som er proteinrikt og magert, salsa, yoghurtdip), i en rask salat av cherrytomater, rødløk, fetaost, kylling m.m. Ofte kan han lage en raskt suppe til frukost t.d brokkoli, sjarlottløk, en potet i biter og hønsebuljong som han koker opp og moster med stavmikser. Det er jo godt å bruke i pai, og om det er kalorier du unngår er jo kesambunn fin.

Jeg elsker sprøstekt bacon. Jeg knuser bacon mellom fingrene og blander med knapt møre grønnsaker, og er jeg "rampete" roter jeg alt sammen i stekepannen slik baconfettet setter smak, smuldrer over sprøstekt bacon, rista pinnekjerner og fetaost.

Annonse

Skrevet

Den siste varianten din erterposen. Med bacon, fetaost osv, er det mye eller lite kalorier i det? Hørtes kjempegodt ut! :-)

Skrevet

Den er det nok en del kalorier i, men det kommer jo an på mengden fetaost og om du tar med baconfettet!. Du kan regne det ut på Grete Rhode sin vektklubb helt gratis.

2 skiver stekt bacon= 60 kcal

100 g Arla fetaost 3% fett: 100 kcal (proteinrik og en kan bruke mindre)

200 g "kål"= 100 kcal

2 hakka valnøtter= 50 kcal (kjempe sunt)

310 kalorier for en frukost er ikke ille, og den er riktig sammensatt. Skal du ned i vekt er egg din beste venn, og ikke minst havregryn (35 g haveregryn med 2-3 hakka nøtter og frukt eller 1/2 banan) med skumma melk styrer bloduskkeret ditt godt gjennom hele dagen.

Skrevet

Tenkte meg litt ned i vekt ja :-) Er veldig glad i egg, så det er jo fint, men problemet mitt er at jeg blir ikke mett av kun det. Må liksom ha et knekkebrød eller en liten tynn skive under omeletten.

Jeg er også glad i havregryn, men har de siste månedene fått vondt i magen, oppblåst og sånt, når jeg har spist det, og kommet fram til at jeg tror jeg kanskje har begynt å reagere på melk? Får vondt i magen om jeg spiser andre ting med mye melk i også.

Tror jeg prøver meg på den grønnsaksfrokosten en dag, greit med variasjon uansett :-)

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Min oppskrift passer seg best for dem på lavkarbo da, for å si det sånn=)

Skrevet

Synes det er veldig godt å ha de i en ildfastform, "drysse" litt olovenolje over og ha over litt revet ost og salt og pepper, ha de ovnen til osten er gylden.mmmm.. er veldig godt...

Skrevet

oi, her hadde jeg jo fått mange fine svar :-)

Hehe, oppskriftene er notert. Prøver å gå ned noen kilo....men er flink i max 2-3 dager, så går jeg på en super smell...det skjer hveeeeeer gang...argh....!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...