Gjest Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 Han maser om mat absolutt hele tiden, men han er ikke sulten. Vi smører mat også spiser han en bit av brødskiva el. Leker litt og en time etter er det på`n igjen! Hvorfor?? han er jo tydeligvis ikke sulten når han ikke spiser. Det er virkelig en kamp å si "nei du må vente til middag/kvelds osv" for han hyler og skriker og fortsetter å rullere mellom meg og pappaen med maset sitt. Vi er konsekvente og følger opp grensene vi setter. Er bare så utrolig lei dette maset nå! Det har vart i ca 2-3 uker. Noen som har råd til oss???
Rampongi Skrevet 22. februar 2010 #2 Skrevet 22. februar 2010 hm, ja hadde nok prøvd å få han til å spise mer mat en en bit av brødskiva og nekta han å spise før neste måltid. Skjønner jo at det er vanskelig, men han kan jo ikke få utvikla den vanen han begynner å få nå. Man spiser ved måltid og ikke innimellom hele tiden ellers. Men spør jeg om et par år, så sliter sikker jeg med det samme Er det fordi han heller vil leke, eller er det fordi han nettopp har spist at han bare tar en tygg? Han må jo lære på et vis at når man sitter ved bordet og spiser, så er det det man gjør og ikke noe annet. Om han er mett bør dere la det gå lengre tid mellom hver gang får mat. Men jeg regner med dere har prøvd alt dette fra før da.. Lykke til uansett!
Linda-Kristin=) Skrevet 22. februar 2010 #3 Skrevet 22. februar 2010 var et problem her også, men så begynte jeg å gjøre skivene litt mer spennende. smurte en brødskive som jeg skar i staver og lagde brødskivetårn av (han er VELDIG opptatt av å bygge tårn:)), eller lagde druehjul på brødskiva:) mikke-muspepperkakeforma blir også brukt til å piffe opp skivene:) da spiste han mer enn han gjorde før da han ble servert, og så ble det stille på matmaset etterpå du kan jo også prøve å rydde bort maten hvis han ikke rører den mer, og så vente til neste måltid med å sette det frem til han?
erteposen + 4 Skrevet 22. februar 2010 #4 Skrevet 22. februar 2010 Ikke gi opp, og hold dere til måltidene. Ikke gi han særlig oppmerksomhet når han starter, og vri situasjonen. Nei, det er ikke lunch enda. Først leser vi en bok osv.
Gjest Skrevet 22. februar 2010 #5 Skrevet 22. februar 2010 Takk for svar, vi har prøvd alt dere nevner men han er altså ikke sulten, det er som om det er en slags lek for han å mase seg til mat(mulig han kjeder seg, er helt umulig å få til å leke alene). Vi får bare holde ut og fortsette å være like konsekvente, han gir seg vel til slutt...
Gjest Skrevet 22. februar 2010 #6 Skrevet 22. februar 2010 Tror du har helt rett erteposen, vi må holde ut. Vi gir ikke etter for dette matmaset men dette er en utholdene type;) Jeg synes også det er en uting å sitte og mase på han under hovedmåltidene for å få i han mer mat. Jeg mener han får lære seg å spise når vi spiser og hvis han ikke gjør det får han heller være sulten en liten stund. Nå høres jeg hard ut, men tenker at ingen barn tar skade av å være litt sultne for å lære seg at vi ikke spiser mellom måltidene.
Gjest 5 andre Skrevet 22. februar 2010 #7 Skrevet 22. februar 2010 Vår datter på drøyt 2 år er født slik Har alltid mast etter mat mellom måltidene, men er ikke egentlig sulten. Dessverre har hun aldri sluttet å mase. Vi har alltid vært konsekvente. Vi spiser ved kjøkkenbordet ved måltidene, og så blir det påfyll med grønnsaker og frukt som mellommåltid. Vi distraherer henne og sier at vi ikke skal på kjøkkenet, men lese, leke, bygge, høre på musikk osv. Det avsporer henne, men har aldri fått henne til å gi opp. (Hun begynte rett etter året, så her snakker vi standhaftig). Det viktigste er vel å ikke gi etter, og å ha faste måltider til faste tider. Håper selv at det skal være løsningen i lengden.
erteposen + 4 Skrevet 22. februar 2010 #8 Skrevet 22. februar 2010 Vi har småspiste gutter, og de er lange og smale. Spesielt med nr 1 maste jeg en hel del for å få gutten til å spise mer, og min gamle far barnelegen sa at han i sin karriere knapt hadde møtt et underernært barn som ikke var alvorlig sykt. Slutt å mas!! TIlby barnet sunn mat til faste tider, og de trenger ikke så mye mat som du tror!!! De har godt av å kjenne på sultfølelsen og bli kjent med kroppen sin. Det var morelpreken fra bestefar, og jeg tror det er noe i det. Hos oss fungerer det bra at barnet får forsnyne seg selv, og ikke minst være med å lage maten. Fra 3 år må de smake på alt, men trenger ikke å spise opp. Ofte lager vi smoothie til dessert, og den er for de som spiser middag.
Gjest Skrevet 22. februar 2010 #9 Skrevet 22. februar 2010 Kunne ikke vært mer enig med deg(og bestefaren din:))! Har også en lang og tynn gutt, men herregud han har jo et aktivitetsnivå fra en annen verden så det hadde nesten vært rart om han var lubben.
Anja Annonym Skrevet 22. februar 2010 #10 Skrevet 22. februar 2010 Her i huset gjøres det så enkelt som at påbegynt mat som ikke blir spist opp pga rene tullføyker blir satt inn i kjøleskapet og tilbydt igjen neste gang det mases om mat. Ønskes det ikke tilbydt mat men noe annet er valget klart; Tilbydt mat eller frukt/grønnsaker. Resultatet er at ungen er blitt en storspiser av frukt og grønnsaker
mamsen=) Skrevet 22. februar 2010 #11 Skrevet 22. februar 2010 her mases det også, hele tida! MEN hun spiser som regel maten og da.. skjønner ikke hvordan hun kan ha plass.. tenker at hun kan få for mye mat? Magen er god og rund men så skal den vel gjerne være det også når hun er rett under 2 år.. Har fått smaken på sjokolade og chips så det mases endel om det i tillegg... Må vel bare være strikte som dere over her sier vi også. Kan være en uheldig utvikling. Men det er veldig vanskelig å ikke gi mat når de maser om det ja..
Pirkeanonym Skrevet 22. februar 2010 #12 Skrevet 22. februar 2010 V har det på samme måte, og slik har det vært siden hun lærte seg å peke på kjøleskapet. Hehe.. Hun er 3 år nå. Her har vi konkludert med at hun kjeder seg når hun spør om mat, evt at det er kun for å ha noe å snakke om/ spørre om. Hun blir skikkelig sint når hun ikke får mat, og her i huset så har nok feilen vært at vi gav etter i begynnelsen fordi vi trodde at hun var sulten etc. Vi er nå veldig konsekvente, men frøkna er like sta og SKAL HA MAT! Skive, eple, banan, vitamin, knekkebrød, kjeks... U name it. Det blir mye tårer. Ingen gode råd til deg, annet enn å være tålmodig og konsekvent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå