Gå til innhold

Er det bare vi som for det meste bruker kredittkort, som vi gjør opp hver måned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bruker VISA gold på alt vi bruker, dvs alt vi kan bruke det på, mat, bensin, kafe, leker, gaver, reiser alt mulig. Vanlig bankkort bruker vi kun når vi skal ha ut kontanter. Dette til tross for at vi alltid har mellom 40 og 60 tusen i banken i tillegg til buffer vi kan ta ut på boliglånet (fleksi-lån)

Vi betaler alt vi har brukt en eller annen gang mellom lønning og forfall, men synest det er greit å gjøre det slik. Vi har aldri noensinne betalt renter på kredittkort.

Vel nå har jeg fått høre at det er kjempe rart, og at det kun er folk med dårlig råd som bruker kredittkort, en venninne av meg som fortalte det. Hun ble bekymra når jeg som vanlig dro frem kredittkort på Kiwi.

Når vi kom hjem måtte jeg vise henne nettbanken vår for å roe henne ned.

Hun mente at alle som så oss gjøre dette sikkert trodde vi var fattige også, og at de sikkert snakket om oss på butikken. Vi bor i et lite lokal miljø.

Hva skjer? Er dette unormalt? Tror dere at alle tenker sånn om oss? Vi har gjort det slik i flere år!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker kreittkort når det kniper. Drar oss i havn til neste måned.

Skrevet

Jeg tenker at de som bruker kredittkort ikke har penger på konto og må overlappe til lønnen kommer.

Skrevet

Vi gjør også det. Ikke på alle kjøp, men har 365 kort og bruker det bevisst når vi betaler bensin og andre ting vi får cashback på. MEN man må være strukturert, sånn som dere er.

Skrevet

Jeg har et vanlig bankkort med 30000 i kreditt. Jeg har brukt den kreditten, men går i 0 hver gang lønna kommer inn.... sånn kan jeg jo holde på i ganske mange år, uten å betale rente. Så når det passer, kan jeg jo begynne å bruke litt mindre penger hver måned, slik at vi kommer i pluss igjen. men ikke noe stress å bruke kredittkort hvis man betaler tilbake det man bruker like etterpå. Det er jo som regel rentefritt.

Skrevet

Dytt.

Blir jo litt som jeg frykta etter at venninna mi reagerte, om det er slik at de fleste tenker vi ikke har nok penger igjen til lønning.

Jeg vet jo bedre, men det er jo ikke noe gøy om folk tenker negativt om oss. Så om det er så unormalt å bruke kreditt så vil vi vel helst la det være, fordi om det egentlig ikke har noe å si for vår økonomi. Nå er jo ikke innskuddsrenta så veldig høy, så det er jo ingen gevinst. Men da renta var høy fikk vi jo økte rente inntekter.

Skrevet

Var visst veldig viktig for Hi å få med at de faktisk bruker visa GOLD, og at de har alltid 40-60000 på konto i tillegg til buffer. Bra for dere liksom

Hvem bryr seg om dere bruker kredittkort eller ikke

Skrevet

alle som klarer å tenke skjønner jo at kredittkort er en DÅRLIG vane. vi har IKKE brukt det på NOENTING som helst. har vi ikke penger, nei da HAR vi ikke :) jeg bruker ikke penger vi ikke har. (utenom huslån selvfølgelig)

Skrevet

hvorfor bry dere om hva andre syns?

Skrevet

Bruker kredittkort (mastercard) når jeg handler på nettet, er ute og reiser + + Overfører alltid dette beløpet fra debetkortkontoen til regningskontoen, så i prinsippet bruker vi ikke penger vi ikke har. Lar det aldri påbeløpe seg rente på beløpet heller, betales alltid med en gang.

Skrevet

Spiller det noen rolle om andre tror dere har dårlig råd eller ikke?

Dere har kontroll så ser jeg ikke helt problemet med hva andre mennesker tror.

Skrevet

Ja, om jeg legger merke til at noen betaler med kredittkort, har jeg alltid tenkt at de nok ikke har det helt topp økonomisk. Dette var fram til jeg lærte meg litt mer om kredittkort og fordeler med slike kort dersom man klarer å håndtere dem riktig. Nå bruker vi det selv ;-)

Skrevet

Bruker selv kredittkort når jeg handler på nett eller er på ferie i utlandet. Kan også bruke det til nøds, bruker aldri mer enn ca 2000 selv om jeg har 25000 i kreditt. Når lønna kommer inn betaler jeg også masteren og går i 0 igjen.

Kredittkort er bra å bruke hvis en har økonomisk sans! En vet når oppgjøret tas på kortet og betaler inn før forfall, og det påløper ikke renter.

Si hvis f.eks vaskemaskina ryker før lønning, da er det en kjempefordel å kunne bruke masteren, så kan en betale det ned når lønna kommer neste mnd før renten begynner å tikker.

Faktisk pleier det å være dyrere å bruke debitkort kontra kredittkort i butikkene, da det ofte er et gebyr på debetkortet som du ikke kan unngå. Ja, det koster å betale med kortet! Gjør du som HI så slipper du den utgiften.

Men som sagt, en må ha stålkontroll på hvor mye en kan bruke og hvor mye en har igjen.

Skrevet

En annen ting, så er det en dårlig ide å betale et høyere beløp med kredittkort f.eks dagen før oppgjøret tas (og renten begynner og tikker). Men sier seg selv da!

Skrevet

Med Postbanken Leve kort så koster det ingenting å betale med kort.

Skrevet

Vi gjør som dere. Jeg har flere små inntekter som kommer som mindre beløp fast flere ganger i måneden. Samboeren min har en størrelønning.

Da samler vi det opp slik at jeg har en månedsinntekt, og hele månedsbudsjettet som en stor utgift. Funker for oss, veldig greit å ryddig.

Skrevet

bruker kredittkort selv om vi har cash på konto + cash i aksjer ol.

Dette da man får mellom 1-6% "bonus" på ting vi handler... Er også gratis å dra kredittkortet - mens bankkort tar gebyrer.

Tror ikke folk med dårlig kontroll kan holde på slik. Men om man har full kontroll og er strukturert lønner det jo seg med kredittkort.

Mennesker med dårlig råd og dårlig kontroll på økonomi bør nok holde seg langt unna kredittkort.

Skrevet

For oss fungerer det supert å kun bruke kredittkort, samboeren har ikke vanlig bankkort lenger. Har et kredittkort hver og får ei regning og betaler hele beløpet sammen før forfall. Men vi har veldig kontroll på økonomien og penger stående på konto til enhver tid så om vi trenger mer penger en månde går det bra.

Studere dere forresten hva slags kort folk betaler med?

Er ikke noe som interessere meg hvordan kort de forran meg i køa bruker..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...