Gå til innhold

Får jo oppblåst mage og masse luft i magen av alt jeg spiser! Lei av det nå..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får oppblåst mage av alt føler jeg. Våkner ofte med oppblåst mage og masse luft i magen. Oftest blir det ille etter lunsj, da klarer jeg ikke stå rett i ryggen fordi jeg har så vondt i magen. Lufta er søren ikke lett å få ut heller. Hard i magen er jeg også konstant.

Blir spesielt ille ved brødmat og pasta, også fiber/fullkornbrød og fullkornspasta. Salat er heller ikke bra. Merker det spesielt godt om jeg lager f. eks. vafler. Da lager jeg av grovt hvetemel og havregryn og noen ganger kruskakli. Da kan jeg få en reaksjon mens jeg spiser. Det kommer med en gang.

I dag spiste jeg bittelitt ris til middag, fisk og grønnsaker. Ble oppblåst med en gang =/

Har tatt en del prøver hos legen. Men det slår ikke ut på noe. Legen sier at jeg kan ha intoleranse (?) selv om det ikke slår ut, og gjør ikke noe mer med det. Kan jeg spør om hun kan henvise meg til sykehuset for å få undersøkt tarmen?

Har ikke alltid vært sånn, ble ille etter svangerskapet (3 år siden).

Har nå sluttet med melk, drikker bare soya/rismelk og kornblanding (uten sukker), og ryvita til lunsj. Prøver og holde meg til grønnsaker og kjøtt til middag (fisk, kylling).

Går også på noe som heter oxytarm nå fra helsekosten, men ingen forbedring. Har jo ikke lyst til å spise nå..

Noen som har vært borti lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men vet at intoleranse er nummeret før allergi. Kanskje kutte svært kraftig ned på hvetemelinntak, både i grov og fin form. Vanskelig det, men ikke umulig. Vær forresten forsiktig med soya hvis kroppen ikke er vant til det fra barnsben av, det kan framskynde vekst av evt brystkreft dersom man går fra null inntak til stort daglig inntak. (ikke bli skremt nå, det er sikkert snakk om stort inntak over tid. Og det øker ikke risikoen for brystkreft i seg selv, bare snakk om økt vekst dersom du skulle få det.)

Skrevet

Har faktisk hørt om 3 stykker i løpet av siste uka uka som reagerer på hvetemel og melk. Dette er mamma, svigersøster, og ei venninne av minstejenta(som vi var på besøk hos i ettermiddag)

De forteller da om problemer som luft i magen og "rar" mage.

Svigersøster sier også hun reagerer på sukker.

Prøv deg frem med en glutenfri diett i 1 ukes tid.

Skrevet

Prøv å droppe sukker, gjær, melk og hvetemel!! En periode, og se om det hjelper. Har gått på slik diett gitt meg av en lege som jobber mer på alternativkanten (helhetlig behandling).

Jeg ble langt bedre etter en slik diett, tok også Biodophilus-tabletter fra helsekost som stabiliserer tarmfloraen. jeg gikk til balderklinikken i Oslo, om du bor der eller i nærheten. Anbefales..

Skrevet

Høres ut som cøliaki eller irritabel tarm (IBS). Du bør få en henvisning fra lege for koloskopi og gastroskopi slik at de lettere kan stille en diagnose

.

Har selv IBS, var veldig dårlig og oppblåst som du beskriver en periode, men har blitt veldig mye bedre etter svangerskapet. Reagerte på det meste jeg da, det har nok ikke med melk etc å gjøre. Men holder meg unna de aller mest luftfremkallende maten som f.eks kål og erter. Og drikk mindre kaffe. Kaffeposene fra Nescafe var noe av de verste, fikk akutt magevondt av dem også.

IBS kan og bli påvirket av stress, hadde en ekstremt stressende jobb. (psykisk og fysisk).

Nå når jeg koser meg hjemme med lille nurket så har magen roet seg helt. Har ingen problemer i det hele tatt lenger.

Lykke til på undersøkelsene og med magen!

Skrevet

Takk så mye for svar!

Ang. soyamelk. Gjelder det rismelk også? Jeg har bare denne melken på korn til frokost, og noen ganger en gang til for dagen. Drikker aldri melken i glass. Drikker bare vann ellers.

Hm.. Men knekkebrød, kan man spise det?

Du siste som har forsøkt en slik diett og blitt bedre, hva spiser du til frokost og lunsj? Spiser du bare salat og kjøtt til middagene?

Nei bor ikke i nærheten av oslo.. =/

Skrevet

Irritabel tarm har ikke legen undersøkt, kun om det kunne være noe matallergi eller cøliaki. Det slo ikke ut på noe av det. Men har lyst at de skal sjekke grundigere da det tar skikkelig på å ha det sånn.

Men ang. stress. Jeg har en skikkelig stressende jobb. Mye stress etter jobb også enkelte dager. Men det er jo ikke så lett å gjøre noe med.

Kål og erter har vi ikke mye i kosten fra før.

Takk for svar!

Skrevet

20.43 her. Til frokost og lunsj spiste jeg i diettperioden Finax müsli (selges hos meny og andre store butikker), den er helt uten sukker og malt. Brukte da rismelk eller soyamelk (men pass på at det er rismelk uten sukker). Ryvita knekkebrød er laget av rug og inneholder ikke gjær, så det er også fint. Evt vollkornbrot på boks -mørkt, litt seigt brød. smaker ikke akkurat kjempegodt, men funker fint med et smaksrikt pålegg. Pålegg: rent kjøttpålegg m agurk-/tomatskiver, fiskekaker (med lite melk og tilsetn.stoffer), makrell i tomat, dansk gräddost (var visstnok eneste "tillatte" hvitost), fruktskiver, og et syltetøy kjøpt på helsekost laget uten sukker (husker ik navn, høyt, smalt glass). Blant annet,,

Til middagene gjelder også "renhetsprinsippet"- dvs lage mst mulig mat som ikke er halvfabrikata og m masse tilsetn.stoffer (for dette er det mye sukker, malt, melk etc i). Så: rent kjøtt/fisk, med sjasminris eller poteter. Masse broccoli er bra (ofte erstattet jeg poteter med broccoli og spiste en hel pk ved siden av kjøttet). Kylling og hvitt kjøtt er flott. Pasta ikke så bra pga hvetemel, men litt fikk jeg spise. Salat er fint. Wok kjempebra med masse ulike grønnsaker, og grønnsakssuppe fra bunnen av (en enkel variant er fryst grønnsaksblanding som du varmer i vann tilsatt ca 1-2 buljongblokker , og tilsettter litt kjøtt. dette er faktisk kjempegodt, salt og deilig.

Hmm var det jeg kom på i farta

Skrevet

Tusen takk for at du gadd og skrive ned noe av det du spiste! Syns det er så vanskelig, da det er hvetemel og sukker i nesten alt..

Fiskekaker er bra jeg kan spise, for jeg hat alltid det på ryvitaknekkebrødet mitt til lunsj. Men får vondt i magen fordet.. Men kan jo være fordi jeg fortsatt har hvetemel i systemet..?

Men uansett, tusen takk! Så skal jeg ta det videre med legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...