Gå til innhold

Barnet mitt gråter så mye! Hvor "mye" er det normalt at en nyfødt gråter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangs, og har min nyfødte på litt over en uke i hus..

Hun spiser godt; ca annenhver time, og legger på seg normalt osv..

De to siste nettene/dagene har hun vært så urolig; gråter mye, sover bare en time av gangen på nettene før hun våkner og da er det nesten umulig å få henne til å sovne igjen! Sjekker om hun er sulten, bæsj i bleia og luft i magen, men likevel gråter hun, og det tar på...For jeg vet jo ikke om det er noe jeg gjør feil, om det er noe galt med barnet eller hva det er!

I natt har hun også vært våken store deler av natta, og når jeg prøver å legge henne ned i egen seng, så gråter hun med engang. Ble så frustrert at jeg gråt sammen med barna mens jeg holdt henne.

Endte med at jeg tok henne i mi seng (noe som pleier å funke), men hun lå der bare å små-klynket helt til hun falt i søvn igjen. Og da sov hun i over 4 timer, noe som var deilig!

Noen som kan gi meg noen råd og tips?

Forresten så ammer jeg ikke, så det er ikke bare å legge henne til brystet om nettene, hvis det skulle ha noe å si...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk henne hos manuell-terapeut eller kiropraktor. Det er godt mulig hun har en låsning et sted.

Det hadde min lille, og det er veldig vanlig.

Skrevet

Hva er låsning?

Mange nyfødte som pleier å ha dette da?

Hm, rart at ikke jordmor har informert meg om dette hvis det er tilfelle..

Skrevet

Ingen som har noen erfaringer å dele, evt råd?

Skrevet

Det er desverre lite informasjon om problemer generelt i spedbarnstiden fra både helsestasjon og leger.

Det første du kan tenke litt etter er om du kan ha spist noe hun har fått vondt i magen av?

Ellers vil jeg som en annen innlegger her råder deg til gått en tur til manuell terapeut for å sjekke om hun kan ha noen låsninger dersom uroen fortsetter over flere dager/uker.

Veldig mange får seg en trøkk i fødselen og sliter med nakke og hofte i ettertid. Vi fikk en helt ny baby da vi gikk til manuellterapeut etter 4 mnd med uro og skriking.

Det var ikke skummelt i det hele tatt. Han kjente på babyens hofter og nakke og masserte forsiktig på en del punkter. Var 2 ganger og det var det. Gratis er det også!

Lykke til!

Skrevet

Det er ikke naturlig for et så lite barn å ligge alene.. Hun har ligget i magen din i 9 mnd, og brått er på utsiden i en kald verden...

Prøv samsoving, bæresjal og bare kos kose kos.. Ligge tett, ha henne på brystet ditt osv.. Det er som sagt ikke normalt for små barn å ligge alene..

Skrevet

Sier det jeg også: ta barnet til kiropraktor eller manuellterapeut for å sjekke for låsninger i nakken/ryggsøylen (KISS, se www.kiss-kidd.no).

Mitt første barn hadde kolikk, gråt opp til 16 TIMER i døgnet og jeg resignerte totalt inn i depresjon , ung, uerfaren og utslitt. Søkte ikke hjelp og har i ettertid angret som en hund for det var virkelig steintungt.

Mitt andre barn var rolig de første ukene men ble så mer og mer urolig. Klok av skade tok jeg henne først til kiro, så manuellterapi (visste ikke først at man.terapi er gratis for barn, så betalte unødig mye for kiro-timene i starten). Begge fant låsninger i nakken og hun ble bedre av behandling.

Manuellterapeut kan som sagt behandle nakkeproblemer osv, men er usike rpå om de kan gjøre mye v kolikk. Vet imidlertid at mange har hatt god nytte av kiro ifm kolikk. Regelen for om et barn får diagnosen kolikk er at de gråter mer en "3 timer sammenhengende, 3 dager i uka eller mer, i mer enn 3 uker" Jeg synes dette er litt tullete, for mitt 1.barn skrek jo sykt mye, men jeg tenkte sånn "det var jo ikke helt 3 timer sammenhengende, hun hadde jo ti min pause.." osv. Føler du selv at barnet skriker veldig mye så søk hjelp, er mitt råd.

Ellers: bæresjal/-sele er flott, dda får hun både kroppskontakt, varme, trygghet og de får lettere opp luft, i loddrett stilling. Mange sovner godt i sele/sjal. pass på å holde barnet mye rett opp-ned og bysse forsiktig etter mat, ganske lenge, så hun får opp all luften.. det tar tid.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...