Gå til innhold

om far ikke betaler bidrag.... hvem ordner opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en eksmann som drøyer i det lengste med å betale dette bidraget..

Han tjener særdeles godt, så det er frustrerende å tenke på at det må spinkes og spares til det nødvendigste til barna bre fordi han vil straffe meg..

Vi hadde klart oss utmerket bra med den tusenlappen nav forskuddsbetaler (selv om fars bidrag i følge nav's kalkulator vil passere over 10 000).

Vi var begge innstillt på en privat avtale, men han utsetter og utsetter det og nå er vi i en situasjon hvor barna trenger noe utstyr som koster litt mer, til en aktivitet de skal på med far først og fremst, men han mener at jeg skal kjøpe inn utstyret. Men jeg har rett og slett ikke råd.

Hvem er det som ordner opp i slik? nav? namsfogden? hvem melder man fra til og hvem ordner opp?

Jeg vet jo at det ikke er fordi han ikke kan, for han tjener veldig bra, og han har ingen boutgifter der han bor nå. Og jobben hans betaler mye i form av telefon, bil osv. Men utfra hva han har sagt og truet med da vi gikk fra hverandre og truet med for å få meg til å bli, så går det på å "straffe" meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kontakt nav, og så får du bidraget til å gå gjennom innkrevningssentralen

Skrevet

men han må vel fortsatt betale inn til de?

huff.. blir et helvetes spetakkel av det der :(

Skrevet

Hvis du har forskudd regner jeg med at nav står som inkrevere av pengene allerede. Je gmåtte ihvertfall skrive under på at de skulle kreve det in før jeg fikk forkuddsbidrag. (men her bor bf i annet land så mulig det er andeledes når han bor i norge.)

Jeg har skjønt man må mase litt for å få de til å gå til det steget å ta ut trekk av lønn, men det er de som gjør det ikke du.

Og hans gjeld vil bli større og større så han vinner ikke noe på det i lengden

Neste gang han vil at du skal kjøpe utstyr så gi han beskjed at det skal du gjøre når han betaler bidraget , for du har ikke råd til det før. Enkelt å greit. Han kan ikke la være å betale og så forlange at du skal kjøpe ting til unga for at han vil på en aktivitet med dem.

Skrevet

Eneste du kan gjøre er å få det gjennom innkrevingssentralen. Det tar tid. Men til slutt blir det trekk av lønnen hans, og du vet du får pengene hver mnd. Sitter litt i samme situasjon. Vil gjerne ordne privat for å slippe bråket, men her er det snakk om 2000 og ikke 10000. Likevel vanskelig å få pengene hver mnd :-(

Vurderer å få det gjennom nav igjen, for da kommer pengene til rett tid.

Lykke til.

Skrevet

bf her skylder oss over 16000,- og gjelda øker for hver mnd - nav har satt i gang for å få det trekt fra lønna hans... men det er behandlingstid... opp til/og sikkert over 3 mnd... her skylder han for 6 mnd... trist for han:/

Skrevet

Det er ingen som ordner opp....desverre.Dette må du ta tak i selv. Kontakt NAV og be de starte innkreving av bidrag for deg. Dette er en prosess som tar tid, og systemet er tregt.

Men da vil de etterhvert, dersom far nekter å betale , kunne innføre trekk dirkete fra hans lønn.(dette tar ENDA lenger tid)

Ikke for å ta fra deg motet; men i vår sak har far trenert betalingen i flere år. Han skylder datteren vår over 60 000 i bidrag, hopper fra den ene arb.givern til den andre, NAV henger ikke med og innen de har fått lagt inn tvangstrekk hos en arbeidsgiver har fuglen fløyet til en annen...Utrolig frustrerende og ikke minst irriterende, men slik er systemet.

Jeg anbefaler deg å komme igang med innkreving så snart som mulig...Og lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...