Gjest Sekretøsa Skrevet 21. februar 2010 #1 Skrevet 21. februar 2010 Skjønner jo at jeg den dag i morgen må ut og kjøpe en skikkelig tapetfjerner, ellers kan jeg se langt etter ny look på rommet vårt hvertfall.... Men, vi vurderer å sette opp gipsplater (dvs, gubben vurderer) over de andre platene...er det lurt?? Må vi fore ut vinduene og døra da? Og en annen ting, er det vanskelig å tapetsere?
BlåBlå Skrevet 21. februar 2010 #2 Skrevet 21. februar 2010 Er det papirtapet ? I så fall er ei sprayflaske med vann og en tapetskrape uunnværlig. Da gå+r det så lett som bare det, om du venter til vannet har trekt inn i tapeten. Riv gjerne av yttersiden (motivsiden) først, så vannet får trekt ordentlig inn.
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. februar 2010 #3 Skrevet 21. februar 2010 Det er vel et par lag med tapet, av hvilket slag aner jeg ikke.... den ytterste er nok miljøstrie, mens de 3 innerste nok er papir, ja... Tapetskrape, ja. Smart!
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 21. februar 2010 #4 Skrevet 21. februar 2010 Jeg synes det er noe dritt å tapetsere! Så det gjør jeg ikke! Skal dere sette på gipsplater utenpå de som er der må dere fore ut ja. Men hvorfor skal dere det? Nytter jo ikke henge opp bilder og div andre ting på gipsvegger! Gipsvegger er mer til våtrom, mener jeg!
erteposen + 4 Skrevet 21. februar 2010 #5 Skrevet 21. februar 2010 Det er ikke vanskelig å tapetsere, men mønster blir kluss om en ikke har tunga beint i munnen. Underlaget må være bra, og er tapetet uten mønster kan en dobbeltskjere den. Les ifi.no Tynne gipsplater er superenkle å jobbe med, men det er jo mye jobb med sparkling og pussering av skøyter. Og det må være bra! En kan sette de opp alene, de er så lette. Jeg la de i stua alene. Jeg fora ikke ut, eller fjerna og satte på plass igjen listene, fordi de er så gamle. Men det er utrolig mye pirk og pussearbeid om det skal bli fint. Det er jo ikke så nøye på soverom, og akrylsparken kan være nok.
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. februar 2010 #6 Skrevet 21. februar 2010 Det er gubben som av en eller annen merkelig grunn har en forkjærlighet til gips. Det isolerer visst bedre, eller noe... Men for all del, vanlig sponplater er suverent det også! Vurderer kanskje å tapetsere på den veggen som allerede er der, men det krever jo enda mer grunnarbeid....
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. februar 2010 #7 Skrevet 21. februar 2010 Har tenkt strie som skal males på alle veggene utenom 1, så det blir å øve med stria først Har tapetsert og pussa opp noen rom før, men bare som tilskuer. Jeg var visst ikke egnet til å prøve tapeten, nei!
erteposen + 4 Skrevet 21. februar 2010 #8 Skrevet 21. februar 2010 Strie er enkelt!! Det klarer du!! Jeg har brukt et helt glatt, tynt papirtapet eller mønstertapet i riktig periode.
GuttemammaX3 Skrevet 21. februar 2010 #9 Skrevet 21. februar 2010 Jeg gav opp et grusomt tapetfjerningsprosjekt på soverommet for et par år siden, dro til malingsbutikken og bad om råd, ganske desperat:) Det finnes en "tapet" som tilsvarer helsparkling av veggen. Oppå den kan du enten male på nytt, eller tapetsere med den tapeten du har valgt.
BlåBlå Skrevet 21. februar 2010 #10 Skrevet 21. februar 2010 Strie er superlett å legge. Ikke mønster som skal passe, og den er i tillegg breiere enn vanlig tapet - så det går fort !
GuttemammaX3 Skrevet 21. februar 2010 #11 Skrevet 21. februar 2010 Trykket litt fort. Skulle avslutte med at da trenger du ikke være så veldig nøye med alle små ujevnheter og små tapetrester som er vanskelige å fjerne. Denne vidundertapeten jevner ut hele veggen:)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 21. februar 2010 #12 Skrevet 21. februar 2010 Hvorfor kan dere ikke bruke de platene som er der allerede??? Kan være enig i at gipsplater isolerer mer, men hvis huset er godt nok isolert skal ikke det ha noe å si på isoleringen generelt om dere har gips eller ikke. Og er ikke huset isolert bør dere etterisolere istedenfor å sette opp gips i hele huset for å isolere! Men jeg er ikke så veldig glad i gipsplater utenom i våtrom jeg da, så jeg er ikke helt objektiv!!! =)))) Men lykke til med fjerning av tapet og opussingen =)))
It's all about me Skrevet 21. februar 2010 #13 Skrevet 21. februar 2010 Sprayflaske med vann og grønnsåpe er like greit som tapetfjerner. Men selv foretrekker vi å sette på rehabplater istedet. Det er er tynne gipsplater. Må fore ut litt i vinduer etterpå, men mye bedre enn å skrape gammel tapet.
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. februar 2010 #14 Skrevet 21. februar 2010 Hm, skal sjekke ut disse rehabplatene... hørtes ut som et godt alternativ Vi kan bruke de som er der, men de er så veldig porøse.. sikkert fra husets byggeår i 1955. I hjørnene er det fyllt på med noe som kan ligne hjemmelaga gips, så når jeg tok av tapeten ramla det bare ut masse gips, og det trakk rett inn....
It's all about me Skrevet 21. februar 2010 #15 Skrevet 21. februar 2010 Da er rehabplater tingen, vi bruker det over alt. Rommet får en ny lock, dere sparer masse tid det holder seg lengre.
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. februar 2010 #16 Skrevet 21. februar 2010 Takktakk Vet du sånn ca.pris på dette? Siden du har "brukt det overalt"?
Gjest irismor Skrevet 21. februar 2010 #17 Skrevet 21. februar 2010 Gipsplater er noe herk. Skal ikke mye til før du må sparkle og male over hvis det har fått seg en bulk.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 21. februar 2010 #18 Skrevet 21. februar 2010 Da må rett og slett platene byttes ut=) Dere sparer mye på å gjøre det skikkelig fra begynnelsen av! Ta av de gamle platene, sett opp nye, helst spon (eller sjekk om dere kan bruke korkplater) Ikke gjør noe halvferdig!!!!!
Kamomille Skrevet 21. februar 2010 #19 Skrevet 21. februar 2010 IKKE bruk gipsplater hvis dere har barn i huset iallefall. EN hard leke i veggen, og du har bulk/hull/ujevnheter med en gang..... Dessueten er deft forferdelig mye jobb med sparkling av skjøter for å få det fint:( Jeg sverger heller til panelplater. SÅÅÅÅ enkelt og raskt å legge!
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. februar 2010 #20 Skrevet 21. februar 2010 Panel ja, det hadde kanskje vært en ide.... Svigerfar sier vi kan male over med heftgrunn og så tapetsere. Lite lysten på å rive hele rommet nå, siden vi skal gjøre det iløpet av en 5-7årsperiode uansett....
Gurine Skrevet 21. februar 2010 #22 Skrevet 21. februar 2010 Ferdigmalte eller umalte mdf plater finnes i både perlestaff og skrå skygge i hvertfall. Bare å sette opp, spikre med spikerpistol i skjøtene, disse blir skjult da det er not-fjær system.. Veldig enkelt, og pent
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. februar 2010 #23 Skrevet 21. februar 2010 Ja Gurine, det blir plater Fant ut at det var like dumt! :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå