Gå til innhold

Paranoid personlighetsforstyrrelse..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner noen med denne diagnosen? Har en person i familien med denne diagnosen, bare lurer på om det er andre der ute som har samme erfaringen.

Hvordan skal en egentlig forholde seg til personer som er paranoide? Kan de være farlige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ei venninne med samme diagnose...

det er forskjellig grad på forstyrrelsen.. de som ha høy grad kan få medisinering..

de med høy grad kan virke truende/farlige.. men trenger ikke være det..

Skrevet

Hei, jeg har en diagsnose som er i denne gata, jeg hadde mye problemer for noen år tilbake. Hadde et psykotisk gjennombrudd, men var ikke farlig for omgivelsene mine, men hadde selvmordstanker og planer. jeg var veldig redd for mennesker rundt meg, trodde leiligheten, tlf pc og slikt var overvåket. Turte ikke ta tlf, snakke med folk, isolerte meg. Hvordan man skal forholde seg til parnoide mennesker er sannelig ikke lett, de er alle forskjellige,- men hvis dette er et menneske i nær familie, hvis det er mulig, være med på et samarbeidsmøte (psykiatritjeneste, fastlege, personen som er syk, og familen) der man snakker om hvordan hun/han vil at dere skal forholde dere.

personen er sikkert engstelig for andre mennesker, tror kanskje han/hun blir "baksnakket", stålet fra, overvåket, eller har tanker om at noen skal drepe han/henne. Du spør om de kan være farlige- når mennesker har en slik diagnose kan de bli psykotiske, de kan da bli "farlige" for selg selv og andre. - årsaken er som oftest at de er fryktelig redd.

Idag er jeg frisk, medisinfri og tilbake 100% i jobb, har fått mann og barn, stasjonvogn og sannelig ei bikje også. Årsaken til at ting har gått så bra med meg, var utrolige arbeidskolleager, en veldig oppegående fastlege, samt en frivilig innleggelse, ogfølging hos sosionom, psykiater, kunsterapi og medisiner. antideprisiva og antipsykotikum.

Håper hun/han har et godt nettverk rundt seg, og helsevesen som følger opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...