Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #1 Skrevet 21. februar 2010 Jeg har hørt man kan ta de ut etter fødsel, men at man også kan søke om å få ta det ut før fødselen. Hvor mye før er dette? Jeg er avhengig av de pengene for å få kjøpe det nødvendige dyre utstyret som seng, vogn, bilsetet, osv, så lurte jeg på hvordan jeg søker om dette, må jeg ned på NAV å snakke med de og søke, eller kontakter jeg fastlege, eller hvordan er dette? Og kan jeg ha krav på noe mer stønad fra NAV? Min situasjon nå er at jeg er skoleelev, bor med barnefar som har en deltidsjobb (han tjener 12-15 000 kr måneden), jeg jobber siden av skole og tjener ca 1500-2000 kr måneden. Da barnet blir født så kan jeg jo ikke jobbe der, og da har jeg ikke noe andre penger enn barnetrygd! Har jeg mulighet til å få støtte til noe mer? Er veldig bekymret for hvordan jeg skal gjøre det med penger.. Samboeren min betaler husleie og mat her, samt han har sine regninger og utgifter. Så vi sitter som regel ikke igjen med noe penger til overs.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #2 Skrevet 21. februar 2010 Etter uke 26 kan du søke med attest fra lege eller jordmor. Du kan få fødselsstipend fra lånekassen!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #3 Skrevet 21. februar 2010 Problemet mitt er at lånekassen trakk tilbake mitt vanlige stipend på 1500 kr i måneden på grunn av at jeg var så mye syk de første ukene av svangerskapet, så jeg klarte ikke å komme meg på skolen, fikk derfor veldig stort fravær som skolen rapporterte til lånekassen. Har levert tre attester fra legen og om situasjonen min, men virker som skolen ikke vil la meg få stipendet tilbake, fordi de tror jeg ikke skal fullføre... Idiotisk, nå går det bedre enn noen gang, har fått formen tilbake! Så blir irritert.. HI
Gjest ->>- Skrevet 21. februar 2010 #4 Skrevet 21. februar 2010 Det vanlige er at NAV ikke behandler søknaden før du har passert svangerskapsuke 26. De behøver en terminbekreftelse utstedt etter denne datoen. Deretter utbetales stønaden så snart søknaden er behandlet, behandlingstid kan variere stort fra NAV-kontor til NAV-kontor. Terminbekreftelse kan du få fra lege eller jordmor. Du har ikke krav på noe mer fra NAV, men det er mulig dere kan kvalifisere til bostøtte. Det kan du lese om her: http://www.husbanken.no/Venstremeny/Bostotte/Soke%20bostotte.aspx Ellers er det ingenting (juridisk altså) som hindrer deg i å fortsette i deltidsjobben etter seks ukers permisjon, forutsatt at barnet tar flaske og far eller andre kan ta hånd om det mens du er på jobb. Du vil få barnetrygd på 970 kroner måneden fra måneden etter at barnet er født.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #5 Skrevet 21. februar 2010 Du kan få ut pengene etter fulgått uke 26. Du må ha bekreftelse fra lege eller jordmor på dette når du sender inn søknaden. Søknaden kan du laste ned og printe ut fra NAv sine sider eller du kan gå innom eller ringe ditt lokale NAV kontor for å få søknadsskjemaet. Engangsstønaden skal brukes til både utstyr til babyen, husleie og mat i den tiden du har lovpålagt permisjon. 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel. Etter disse ukene kan du igjen jobbe. Om dere har rett på noen ekstra støtte må dere spørre NAV eller sosialkontoret om. Kankje dere kan søke om bostøtte. Barnetrygden på 970 kr har du rett på fra mnd etter ungen er født, men det tar gjerne 2 mnd etter fødsel før det er i orden med utbetalingene. Du får da etterbetalt. Har du sjekket om du kan ha rett på fødselstipend fra lånekassen?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #6 Skrevet 21. februar 2010 Så lenge du fortsatt står som student nå, og vil gjøre det minst 6 mnd før fødselen tror jeg nok du får fødselsstipend av lånekassen Fint at du har sendt inn brev til lånekassen ang sykdom. Er noe som heter sykestipend vettu. Det står om det på lånekassen sine sider. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #7 Skrevet 21. februar 2010 Får du ikke lån hos lånekassen i forbindelse med utdanningen din? Jeg går på høyskole og venter mitt andre barn i juli. Jeg vil da få lånet omgjort til stipend det året jeg går hjemme, og jeg vil få fullt stipend det året. I tillegg får jeg engangsstønaden hos NAV, så da blir det ingen problem å klare seg økonomisk. Dersom du går på skole har du rett på akkurat det samme, dersom du har gått på skole i mer enn 6 mnd før fødsel hvertfall. Det med fravær vet jeg ikke. I tillegg til barnetrygden kan du søke om foreldrestipend på ca 1000 kr i mnd etter barnet er komt.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #8 Skrevet 21. februar 2010 Det er til lånekassen du må sende inn attesten til lege. Se på lanekassen.no om sykestipend
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #9 Skrevet 21. februar 2010 Jeg har kontaktet lånekassen, og de sier skolen må bekrefte dette med attester osv, men de sa at de allikevel vil trekke tilbake noe av stipendet pga fraværet mitt!! Blir så irritert. Snakket med skolen hundrevis av ganger, men virker som de ikke vil hjelpe til i det hele tatt, ikke en gang kontakte lånekassen.. Men, hvordan søker jeg evt om sykestipend og om fødselstipend? Men er dette noe jeg kan gjøre? Jeg går nemlig siste år på videregående, så veit ikke om det er annerledes regler for videregående enn høgskoler?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #10 Skrevet 21. februar 2010 Gå på lanekassen.no, der er det et skjema for fødselsstipend og et for sykestipend. Skriv ut de, fyll ut og skaff dokumentasjonen som trenges til hver. Sett på frimerke, putt i postkassen, så blir det vel greit :-)
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #11 Skrevet 21. februar 2010 Jeg har kontaktet lånekassen, og de sier skolen må bekrefte dette med attester osv, men de sa at de allikevel vil trekke tilbake noe av stipendet pga fraværet mitt!! Blir så irritert. Snakket med skolen hundrevis av ganger, men virker som de ikke vil hjelpe til i det hele tatt, ikke en gang kontakte lånekassen.. De inbiller seg nemlig at jeg ikke skal klare meg igjennom dette året siden fraværet mitt var stort i høst! ... Men, hvordan søker jeg evt om sykestipend og om fødselstipend? Men er dette noe jeg kan gjøre? Jeg går nemlig siste år på videregående, så veit ikke om det er annerledes regler for videregående enn høgskoler. HI
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #12 Skrevet 21. februar 2010 http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/ Sjekk ut denne linken, vil tro du får svar på en del ting der Jeg tror du er nødt til å sende inn skjemaene med attestene selv jeg. Like greit å gjøre det, for da vet du at det blir gjort. Begge disse skjemaene trenger underskrift av lege før de kan sendes til lanekassen. Så jeg villle ha fylt de ut, tatt de med de til legen, så sendt de selv etterpå.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #13 Skrevet 21. februar 2010 http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/ Den som leter skal finne. Nederst finner du satsene om fødselsstipend for videregående utdannelse. Nå skal du få barn, da må du være aktiv og lete etter informasjon selv. Kom igjen, dette klarer du
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #14 Skrevet 21. februar 2010 Jeg har helt glemt å si at jeg venter ikke barn under utdanningen, men en måned etter skolen er ferdig. MEn jeg har hørt jeg skal ha krav på noe stipend fordi jeg er gravid under utdanningen. Er dette det samme da?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #15 Skrevet 21. februar 2010 Har du mulighet til å søke deg inn på noe til høsten? Høyskole eller påbyggning? For så lenge du står som student har du rett på fødselsstipend. Og da får du hele beløpet som stipend uavhengig om du tar eksamener eller ikke. Du er bare nødt til å stå som stipend, og betale semesteravgiften om du står registert på høyskole.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå