Gå til innhold

Er det ok å avlive et kjæledyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde tidligere to kaniner, men de siste årene har vi hatt bare en. Det er en utekanin, og den blir stort sett stående i buret sitt. Får selvfølgelig mat og rent bur, men bortsett fra det er det lite interesse for den. I hvertfall nå på vinteren.

Jeg har alltid hatt et litt romantisk syn på kanin i bur, siden bestevenninnen min hadde det som barn. Vi stelte mye med disse kaninene, spesielt på sommeren. Og jeg har vel aldri helt tenkt over hvor trist liv kaninen har, mesteparten av tiden, før vi fikk våre egne.

Nå tenker jeg litt på å avlive kaninen, og aldri skaffe dyr i bur mer. Synes det er bare jobb med den, og ungene viser lite interesse. (Ekstremt med snø her også for tiden). Men så føles det veldig feil også, å skaffe et dyr for så å ta livet av det.

Masse dumme tanker her, og jeg blir helt vemodig. Hva sier dere? Er det ok å avlive denne kanina? Flott om noen tar seg tid å svare...

Fortsetter under...

Skrevet

Hva med å mobilisere litt interesse for den ? Du gidder jo å skrive innlegg her, da kan du vel gidde å stelle litt med kaninen. Man får jo ta ansvaret når manhar anskaffet seg dyr.

Skrevet

Herregud, du kan da heller gi den bort enn å ta livet av den! Om dere ikke finner noen som vil ha den, spør noen som har kaniner fra før av, spør rundt på gårder i nærheten. Må da være en bedre løsning enn å ta livet av kaninen.

Skrevet

Synes du er litt vel krass i svaret ditt. Ja, jeg synes det er greit å avlive et dyr. Selvfølgelig er det ikke ok å avlive katten når den blir voksen, forå skaffe en ny kattunge. Og det er heller ikke ok å skaffe dyr uten å ha tenkt nøye gjennom det.

Men, har man hatt et dyr i mange år, som man av ulike grunner ikke klarer/har tid til å følge opp 100% lenger, da synes jeg det er bedre å avlive det. Det er jo faktisk å ta ansvar, mer enn å beholde det med en halvhjertet innstilling.

Skrevet

Joda, en kanin er gøy i begynnelsen. Så dabber den største interessen av. Det betyr ikke at du bare kan avlive den.

Et forhold er spennende i starten. Så dabber den store forelskelsen etter hvert. Det betyr ikke at en bare skal avslutte forholdet.

En baby er kjempestas de første timene. Så blir man litt lei av all gråtingen og bleieskiftingen. Det betyr ikke at du bare kan gi faen...

Hvorfor gir folk opp alt så lett?

Skrevet

Jeg syns ikke det er ok å avlive ett friskt kjæledyr.

Du kan jo fint intressere deg litt mer for kaninen om du virkelig vil. Er jo masse man kan gjøre med et burdyr. Agility for kaniner skal visst være moro.

Eller så er det jo og en mulighet å gi den vekk istede for ta livet til den!

Annonse

Skrevet

Gi den bort? FInn.no eller zett

Skrevet

Vi har to kaniner, de står i hver sine bur nede i kjelleren, store flotte bur, som mannen min har snekret. Men det ser utrolig kjedelig ut å være kanin, de sitter jo bare der, og spiser litt.. :) Vi kjøpte to for at de skulle ha selskap i hverandre, men så viste hunnen seg å være hann, så de begynte å slåss og måtte være adskilte..

Vi har også tenkt på avlivning, men har vel kommet til at vi skal ta ansvar for livene vi har anskaffet oss. De har jo tross alt aldri bedt om å komme inn i familien vår. Men en ting er sikkert, vi kommer aldri til å anskaffe oss et burdyr igjen!

Så få ungene interessert i kaninen igjen, ikke gjør det med mas, men vær sammen med dem og vis entusiasme for stakkaren selv også! :)

Skrevet

Nå har ikke jeg mye peiling på kaniner, men går det ikke å ta den inn da og ha den i bur inne, ta den ut litt å kose litt med den?

Ei jeg gikk på skole med hadde kaninen sin inne og tok den ut av buret når vi var på besøk ho henne.

Hvis dette ikke er et alternativ ville jeg først prøvd å gi den bort og lært av mine feil.

Jeg kommer aldri til å skaffe meg burdyr av de grunnene du nevner over her, er ikke lenge barna egentlig er interessert, og jeg vet at jeg heller ikke er interessert i å ta over ansvaret.

Skrevet

Man tar ikke liv av et dyr fordi det er kjedelig å følge opp, det eR egoistisk og helt unødvendig. Gi den bort, kontakt foreninger som tar til seg dyr eiere ikke lenger vil ha, spør venner og bekjente om noen har hjerterom for dette stakkars, uskyldige dyret.

Skrevet

Kan ikke kan ta inn en utekanin midt på vinteren, den ville dø av temperaturforskjellen. Men inn i en grovkjeller uten mye varme hadde nok gått, ikke inn i stua. :)

Skrevet

Vi har hatt denne kaninen i 4 år, snart. Men merker nå at jeg ikke har tid til å følge den opp på en god nok måte. Dessverre ingen som vil ta over den.

Er klar over at det er egoistisk, og sliter veldig med samvittigheten. Men tror egentlig ikke denne kaninen vil få det noe bedre om andre tar over den, den har aldri vært spesielt tam og glad i mennesker. (Fikk den voksen).

Skal se hva jeg kan gjøre for å beholde den. Reiser mye i jobbsammanheng, og har litt for lite fritid etterhver. Uansett, takk for svar. Og det er ingen enkel løsning...

Skrevet

Enten gir dere den bort eller så spiser dere den til middag. Å beholde en kanin som ikke får det stellet den trenger er ingen god løsning.

Annonse

Skrevet

Hadde etter lang tids vurdering kommet frem til at avliving var det beste for oss, men nå ble samvittigheten helt svart...

Skrevet

Synes dere skal prøve å gi den bort først.

Skrevet

Vi har også hatt kaniner - og etter et års tid ble det bare mas. Vi fikk gitt de bort til en annen barnefamilie.

Om vi ikke hadde funnet nye eiere til dem, ville vi ikke avlivet dem. Jeg nekter å avlive friske dyr.

Skrevet

Hærregud for en dårlig grunn til å avlive!

Skrevet

Hun koker din kanin, hun koker din kanin......

Skrevet

Jeg synes personlig heller ikke det er greit å avlive friske dyr, om jeg skal være helt ærlig. Hvis kaninen får det stellet den trenger, og her snakker jeg miste stell av mat, rent vann og rent bur, så må du nesten vurdere hvor ille kaninen din faktisk har det i sitt liv. Det er slett ikke alle burdyr som trives med menneskekontakt og kan ble enda mer stresset av det.

Du sitter i en elendig situasjon. Jeg har vært der selv før, og var så glad, så glad da jeg fant en ny familie som ønsket å overta min kanin. Og da lovet jeg meg selv at ALDRI igjen skulle jeg ha kjælerdyr som krever stell og tid som jeg ikke egentlig vil gi livet ut.

Og til slutt, skal jeg si at som dyrepleier, synes jeg det er fryktelig vanskelig å avlive friske dyr. Velger du å gjøre det, så i det minste bli med kaninen til slutten (eller til bedøvelsessprøyten har funket og den sover) så den ikke blir redd når det eneste mennesket den kjenner til forsvinner. Ingen dyr bør dø uten eier tilstede, så langt det lar seg gjøre, for å redusere frykten i de siste minuttene av livene sine.

Skrevet

IKKE AVLIV!!!!!!!! Gi heller bort! Papphue!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...