Gå til innhold

Hvordan forklarer dere f.eks. Downs Syndrom for barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste såg reklamen for Tangerudbakken i kveld, og kommenterte at øynene til jenta i reklamen var rare. Så skulle jeg prøve å forklare da, men det var ikke enkelt. Har selv jobbet i PHU bolig, men det var før jeg fikk barn.

Hu kjenner til en gutt som er sterkt rammet av CP, men har egentlig ikke spurt så mye om han. Det er liksom bare slik han er, og det virker ikke som om hun har tenkt så mye over det.

Så jeg prøvde å ta utgangspunkt i han, og sa at han hadde en liten feil/ skade i hodet som gjorde at hans muskler ikke fungerte slik de skulle, og at han ikke klarte å tenke helt likt som oss. (Må legge til at han er sterkt psykisk utviklingshemmet også.) Så sa jeg at det var mange som hadde slike feil/ skader som gjorde at de er litt forskjellige i forhold til oss andre.

SIden jeg har jobbet med flere, tenker jeg ikke over det i det hele. De er jo bare et menneske som oss andre, som trenger mer hjelp og støtte. Men å forklare det til små barn er virkelig ikke enkelt....

Jenta er forresten 7 år, så hun skjønner jo mye når jeg forklarer. Alt en skal gruble over en lørdagskveld.... ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er 4 1/2 år og jeg sliter også med det. Har dessverre ingen råd til deg! Jeg har mange ganger bare lyst å si for det og ikke glo. Men det hjelper ikke.

Hun kan peke på en dame som mangler en fot og fortelle meg om dama. Jeg synes det er vanskelig og vite hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal forklare det.

Skrevet

Synes ikke det er noe problem jeg for ungene mine går på en skolen hvor dem har en avdeling for slike barn, de har "klasserom" ved siden "vanlige" barn så her er det helt naturlig å se barn som ikke er som alle andre og alle klassene på skolen er sammens med dem med gjevne mellomrom å gjør ting sammens med dem noe jeg synes er kjempeflott :) Jeg har sagt til barna mine at ingen barn er like, noen kan kansje ikke gå fordi de har en sykdom og andre kan ikke se fordi de er blinde osv...og ingen kan alt eller er flink til alt sånn er det bare men barna mine forstår det kansje enda bedre siden de har sårkproblemer selv men de klarer seg jo helt supert alikevel

Skrevet

Da min gutt så noen som så annerledes ut forklarte jeg at alle mennesker er forskjellige. Noen kan vi se det utpå mens med andre kan vi ikke se det på. Han var bare 4 år da han spurte så denne forklaringen godtok han.

Skrevet

Jeg jobber i pu bolig.

Min eldstegutt kom med en fin forklaring for en tid tilbake (han var kanskje ca 8 år da).

Slike folk trenger litt mer hjelp enn andre (har forklart han at jeg hjelper de jeg jobber med med forskjellige ting som de trenger hjelp med)

Han har da vært vant til folk med downs syndrom, da de hadde et par han gikk i barnehage med som hadde det, og han har også hatt litt kontakt med et par av de jeg jobber med.

Har forklart at dette er noe de er født med, og ikke kan noe for.

Skrevet

Mine barn sier alltid at de er de beste menneskene, fordi at de med downs alltid er glade.......

Tror vel ikke at jeg trenger aa si saa mye mere da...

Skrevet

dette handler ikke om Downs men det å forklare det som er annerledes. Vi bor i nærheten av et flykningmottak. Og Vesla på 4 år syntes plutselig at det var veldig rart at de var mørke i huden. Og vi snakket ofte med dem når vi gikk tur. og de spurte masse om vær og snø. Og hun synes de snakker rart (engelsk) Men en dag vi kom med spark og det hadde de jo aldri sett. Da toppet det seg for henne, hvor dum kunne man bli da? Aldri sett en spark før? Og hu har jo stilt masse spørsmål om huden og språket. Og jeg har forklart etter beste evne hvorfor de er mørke.Og at mange av de kommer fra land det er sommer hele tiden. Finnes ikke sparker i sommerland. Da sier hu aha så de er sommermennesker altså. Så da kaller vi dem det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...