Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Står til med dere pgd-damer? Sprø Prøver og Susa og Elina og dere andre som skal gå i gang/er i gang med pgd.. Hvor er dere i løypa? Noen som har fått avklaring på evnt oppstart? Her karrer vi oss på beina igjen etter at fire befrukta egg ikke kom seg "gjennom" pgd'en.. Det ble ikke innsett. Nå ser det ut til at jeg kan begynne med medisiner i slutten av mars, hvis jeg har forstått Stockholm riktig. Dette såfremst at mensen ikke har fått seg en kraftig forsinkelse pga alle hormonene.. Den er normalt ganske så regelmessig.

Krysser fingrene for en spennende, yrende og blomstrende vår, hvor våre befrukta egg kommer seg gjennom pgd'fasen og at vi får egg som klorer seg fast i ni måneder:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141472274-halloen-alle-pgd-damer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei pærebanan:)

Kan jeg spørre deg om hvordan man går frem for å kunne få PGD? Jeg har ikke fått påvist noe på mine prøver. Har ikke fått svar på min mann sine enda. Om det skulle vise "avvik" på hans prøver, kromosomprøver....hva skjer da? Er det "så lett" at en kan henvende seg til et land som tilbyr PGD (på lik linje med alt annet rundt prøverør) eller må en ha "samtykket" med seg fra Norge etc. for å få det utført? Uff, dette ble kanskje litt rart skrevet...håper du forstår hvor jeg vil hen...

På forhånd takk og lykke til videre!

Hei Pærebanan.

Har nå fått alle resepter og er klar for siste runde. Kjenner litt på følelsen av at det er siste mulighet for oss.... Huff og huff. Denne gangen må det bare gå. Vi skal inn 7 mai. dette er en god periode for meg. Litt rolig på jobb og vår og greier. Vet du noe eksakt dato eller?

Skal prøve å svare deg så godt som mulig. Min historie er at jeg har en sjelden, alvorlig diagnose. Har vært gjennom lang prosess med genetisk veiledning samt prøvetaking for å finne selve "adressen" til min genfeil. Videre har det blitt tatt prøver av nærmeste familie.I samarbeid med genetiker, har det da blitt sendt en søknad til Klagenemnda som avgjør denne type saker. Dersom man får det søknaden innvilget, kan nemnda legge føringer for hvilke sykehus som bør benyttes. Som regel foreslår de to, så er det opp til helseforetaket som har søkt for deg, da de skal samarbeide videre med.. I mitt tilfelle var det en selvfølge for å velge det sykehuset de har samarbeidet med tidligere. Deretter kontakter foretaket det aktuelle sykehuset... ventetid, er stikkordet..

Anbefaler deg å ta en titt på www.klagenemnda.no Så går du inn på Preimplantasjondiagnostikknemnda. Der står det mye informasjon. Du kan også lese tidligere søknader og svar fra nemnda. Alt er selvfølgelig anonymisert, men det kan kanskje gi deg noen flere svar og mer forståelse for hvorfor pgd kan være aktuelt og ifht hvilke søknader som innvilges.

Skulle det være noe mer, er det bare å sende en pm:) Lykke til:)

Hei, hei jenter!

Jeg har enda ikke kommet meg fra skuffelsen sist, så jeg har ikke somla meg til å ringe Karolinska igjen... Kanskje jeg bare skal hoppe i det i morgen? Like greit å bli ferdig med siste forsøk, så jeg kan gå videre med ting om det ikke går.

Dette blir en spennende vår for oss Svenskefarere :) Så gøy (om man kan kalle dette gøy?) at det er flere som driver med dette her inne. Jeg må innrømme at jeg til tider har følt meg litt ensom. Har av og til veldig lyst til å prate om alt peset dette kan være, men vennene mine skjønner jo ikke hva jeg snakker om :) Ikke lett for de som ikke er i samme båt...

Får håper på mage voksende mager til høsten!

Nei, har ikke fått noen dato enda.. men regner jeg meg fremover ut fra hva Anett har sagt, blir det vel uttak i månedsskiftet april/mai. Avtalen er rå ringe inn neste mens, så blir det vel oppstart før mensen etter der, vil jeg tro..

Her er jeg svært tankefull for tida.. Må si meg enig med deg, Susa, føler at jeg også har lyst å prate med noen om dette. Har ikke sagt det til noen venninner, for de vil ikke forstå.. Er litt slemt av meg å si det men det vil bare bli "overfladisk" prat, på en måte, selv om jeg har verdens snilleste venninner. Tenker at det hadde faktisk vært "lettere" om det var vanlig ivf, men siden det er pgd, er det så mange som har ulike meninger og holdninger om dette.. Enig?

Har merket litt endringer ifht min egen helsesituasjon siden dette første forsøket. Vet ikke om det har sammenheng med den diagnosen jeg har, men skal se om jeg får ordnet kjapt med henvisning til røntgen.. Håper at en slik undersøkelse vil være positiv til at vi kan føle oss tryggere på å gå i gang med andre forsøk. Har så lyst på en liten søster eller en bror til vårt barn som vi har fra før..

Krysser fingrene for voksende mager ja... :) La det være vår tur nå:)!!!!

Annonse

Jepp, så sant, så sant.

Ja pgd-treff...hehe... ja hvorfor ikke:) Hvor i landet bor du, og dere andre? Er vel ikke bare-bare å få noe sånt til.. Det er vel større sjanse for at det er flere av oss som treffes samtidig i nabolandet, tror jeg.. Men, når det er sagt, så bor jeg sånn ca i Nordens Paris, altså Tromsø:) Hvem vet, kanskje noen av oss skal på reisefot innenfor vårt eget lands grenser?

NJeg VIL! Sååå spennende!!! Så 21.dagen ved neste mens? Når blir det, sånn ca? Jeg venter neste mens sånn ca den 16. mars.. Har jeg forstått det riktig av barnmorskan, blir det altså etter denne men før den etter der igjen..

Da er vi vel omtrentlig ganske likt i løypa, vil jeg tro:)

Annonse

Hei Alle PGD;ere:) Lenge siden jeg har vært her inne og "Susa/Jeg vil", trist at det tydeligvis ikke ble noe av graviditeten din sist. Var det morkakeprøven som viste genfeil, eller ble graviditeten avsluttet på annen måte?

Jeg tok min eggløsningssprøyte i går kveld og setter meg snart på flyet til karolinska nå, egguttak i morgen tidlig og inn igjen på tirsdagen.

Er utrolig spent. Jeg var veldig optimistisk sist, men mer pesimistisk denne gangen, så får tiden vise.

Susa: vi ble litt inspirert av dere sist og tar denne gangen med oss datteren vår på 2,5 år, så blir vi hele helgen hele familien og prøver å gjøre noe moro ut av oppholdet. Har booket hotell på egenhånd denne gangen og skal søke refusjon, syntes det var ganske kjipt hotellet forrige gang og det var lenge å ligge i 5 dager alene og glane i taket med vondt i eggstokkene uten engang norske tv-kanaler.

Enig i at det er på tide det klaffer for oss her!!!!! På tide det blir annonsert en baby på vei her snart! ;)

Noen som vet hva mulighetene er for å kjøpe seg tjenesten, dersom 3 forsøk mislykkes? Man må kanskje til usa e.l. da?

Hallo alle damene:-)

Jeg har lurt på det samme jeg også Helena: hvor mye koster det å ta 4 forsøk? Siden man er godt innkjørt på Karolinska, kanskje det ikke er så altfor vanskelig å fortsette der? Men prismessig er det sikkert ikke billig vil jeg tro...

Lykke, lykke, lykke til i morgen. Du må fortelle oss hvordan det går med deg. Er helt enig med hotell. Vi har egentlig vært ganske heldige med hotell de har bestilt til oss, bortsett fra sist gang. Det var ikke noe koselig. Greit å ha det comfy når man skal tilbringe så mye tid der.

Når regner dere ca med at dere skal inn igjen da Jeg Vil og Pærebanan. Som sagt tidligere skal jeg inn 7 mai for eggplukk igjen.

Siste forsøket....

Helena_75: Jeg tok morkakeprøve sist, og den viste at alt var fint, men så gikk det jaggu galt likevel. Spontanabort i uke 12... :(

Krysser fingrene for deg i morgen og ei uke fremover!

Tror de tar imot folk på 4. forsøket å (på Karolinska altså), men da må man jo betale alt selv, vet ikke hvor mye det evt. kommer på jeg.

Vi har vært kjempeheldige med hotell (heldigvis) men jeg har jo også vært i finformen, så vi har jo vært skikkelig turister, lite på rommet.

Så gøy at dere har tatt med dere gullet! Dere må bare dra innom Junibacken! Det var knallbra! (Og bare så dere er advart, så grein både jeg og mannen under sagatoget, litt emosjonell ja:)

Jeg skal etter planen starte på spray om 3- 4 uker. Og ha uttak ca.3. mai sa barnmorskan. Dette er siste forsøket vårt også.

Heia jenter, nå gir jeg lyd fra meg:-)

Helena-75; så spennende, hvordan går det med deg? Er kjempespente på å høre fra deg, krysser fingre og tær for at du får friske egg som settes inn!! Det hadde vært utrolig artig med full klaff for oss pgd'ere!!

Jeg VIL!: Yeah, så bra!!! Har du handlet inn medisiner og er klar? Tenk, siste forsøket, denne gangen skal det gå!! Hva tenker du selv? Alle gode ting er tre, vettu;-) Det er vår i lufta og nå blir det "spire og gro";-)

Selv skal jeg på sykehuset å ta noen prøver snart. Har jo den derre forbaska(!!) diagnosen min som trigges av blandt annet hormoner. Har merket litt endringer både i forrige svangerskap, men det ser ut til at det også kan ha skjedd endringer i forbindelse med forrige forsøk. Røntgen vil gi et konkret resultat som vi må forholde oss til. Har heldigvis privat helseforsikring, så da skal det gå kjapt!! Resultatet vil være avgjørende for om det blir forsøk på oss eller ikke... Mange tanker her hos oss, det er ikke lett. Mannen min er mer tilbakeholden, mens jeg er mer motsatt vei.

Merker dere/hvordan opplever dere disse forsøkene ifht egen diagnose?

Skal uansett ringe Karolinska i morgen og få avklart evnt oppstart, så satser vi på at jeg får test-resultatene tilbake på kort tid:) Er optimist, satser på at alt går knirkefritt:-)

Ja, hvordan går det med deg Helena-75? Er utrolig nysgjerrig nå.

Jeg har handlet inn medisiner og er klar til å spraye :) Og denne gangen SKAL det gå. Ellers blir jeg sinna. Det får jo være måte på hvor mye urettferdighet det skal være å!

Bra du er optimist! Det hjelper alltid med en positiv innstilling. Håper alt går bra for deg, og at du kommer deg til nabolandet snart igjen.

2010 er året for PGDere. Jeg bare kjenner det på meg! :)

Huff, jeg klarer virkelig å rote det til...

Det ser nesten ut til at jeg hadde eggløsning på søndag. Mye tidligere enn forventet. Alt tilsier det her.

Vi hadde en liten kosestund på søndag... Huff, hva skal jeg gjøre. Skal jo egentlig begynne på spray neste uke.

Før jeg begynte å tenke på dette scenariet mht kosestunden i sted, ringte jeg Stockholm for å infomere om antakelig tidligere mens enn antatt, så da ble spraydatostart en uke tidligere - altså slutten av neste uke.

Herregud, hva skal jeg gjøre? Jeg kan jo prøve meg på angrepillen, men vet ikke hvordan det fungerer mht blødning.

Blir jeg gravid på egen hånd går det jo sikkert galt etter noen ekstra dager uansett.

Huff, at det går an...

Uff da Pærebanann. Den situasjonen har jeg ikke vært i, så har ingen råd å komme med. Det beste er vel kanskje å ringe Karolinska og høre?

Har dere forresten også kontakt med Anett på Karolinska? Hun er så hyggelig og oppmuntrende og jeg har begge gangene fått stor klem når jeg har satt inn eggene og reiser hjem:)

Så nå sitter jeg her superspent. Det gikk veldig bra og fikk satt inn 2 egg, selvom det var veldig spennende. Fikk samme som sist 8 egg som var befruktet og kunne sendes til genetisk, men selvom statistikken sier at 25% skal være "syke", var det halvparten, nemlig 4 stk. I tillegg var det 2 egg med usikkert svar på den ene av analysene, så det var akkurat to igjen!!!!! Så da er det bare å håpe at de to (eller en) limer seg fast:))

Det var gått 3 dager etter egginnsettingen nå og jeg synes tiden går kjempesakte.........................veldig spent!

Jeg vil: Veldig veldig trist med spontanabort. Det er jo ikke måte på hvor uflaks man skal ha da;( Men lykke til masse nå i mai! Mai er jo en flott måned å være i Stockholm på også da!!

Heisann.

Du var kjempeheldig som fikk så mange friske da!! Min frykt for det siste forsøket er at vi ender opp med 0 friske.....

Det ser ut til at det neste forsøket vårt går som planlagt - heldigvis!!

Spennende de neste 7 dagene for deg da Helena. Krysser fingrene for dere. Du må gi tilbakemelding.

Ja, ikke sant Annett bare er verdens herligste barnmorska! Det er henne jeg snakker med hver gang. Hun er så forståelsesfull - og ikke minst dyktig! Det var hun som til slutt måtte ta over for å sette veneflon på meg da 3 andre hadde træla i lang tid:-)

Hoppsan jenter:)

Ja, Helena, du var kjempeheldig som fikk så mange friske egg!! Fikk selv ut 8 sist, hvorav fire ble befrukta, men alle disse var desverre syk:( Hvordan går det med deg, hvordan er formen? Er du i jobb?

Jeg har nettopp snakka med Annett. Fått datoer, og Sprø Prøver, det ser ut til at vi er helt likt i løypa?? Har uttak 7. mai. Meeen, når det er sagt, nå avventer jeg noen røntgenresultater. Som nevnt tidligere har jeg et par ting jeg må få avklart, og regner med at det blir det i løpet av denne uka. Det er virkelig ikke lett prosess. Mannen min er langt mer reservert enn meg, så der er vi litt sånn på hver vårs planet. Håper at røngtenresultat kan være avklarende for hva som skjer videre.. Skal uansett snakke med Annett igjen senere denne uka også. Hun er virkelig et godt menneske, ja!!

Frykter dette med 0 friske egg og mislykka forsøk. Dersom vi går i gang, så blir dette det siste for vår del. Da blir det labrador i stedet. Vi har ett barn fra før av men ønsket om å få ett til, er ganske stort. Kanskje blir det sånn at jeg må "snu" om på tankene og si til meg selv at det blir med det ene barnet... meeen, hååper jeg slipper det,da..

Hei igjen.

Sitter på jobb og skulle vel egentlig ikke vært her, men måtte nå ta en sneak peak:-)

Nå viser det seg at vi kommer til å starte enda tidligere enn antatt. Fikk vanlig mens i går, og startet på spray i dag.

Den kroppen min er ikke helt lett å lese gitt...

Hadde vært moro å være der samtidig da Pærebanan.

En labrador kan så absolutt fungere som et substitutt, men håper at alle vi her inne opplever et fruktbart 2010:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...