manla Skrevet 20. februar 2010 #1 Skrevet 20. februar 2010 Etter 2 negative forsøk anbefaler akupunktøren min å ta Albyl-E og Prednisolon. Klinikken jeg bruker anbefaler ikke det. Akupunktøren fortalte at klinikk hausken og maigård anbefaler det til de fleste. Hva er deres erfaringer?
Drømmehagen Skrevet 20. februar 2010 #2 Skrevet 20. februar 2010 Hausken har gitt meg Klexane og Prednisolon, men nå har jeg hatt 9 forsøk hos Jon, 13 forsøk totalt og kun vært gravid èn gang. Hvor fort han gjør hva, vet jeg ikke... Kan ikke tro at han setter seg på bakbeina og det skader ikke å prøve. Lykke til!
sologsommer Skrevet 20. februar 2010 #5 Skrevet 20. februar 2010 Hadde 5 mislykkede forsøk her i Norge. Ved første forsøket ved Maigaard lykkes det. Blev anbefalt Albyl -E og brukte også AHA. Hva er Klexane og Prednisolon?? Har ikke vært "på banen" noen år, men nå tenker vi snart på søskendforsøk
sologsommer Skrevet 20. februar 2010 #7 Skrevet 20. februar 2010 Sakset fra www.maigaard.dk Behandling Assisted hatching (AHA) Når det befrugtede æg efter oplægning i livmoderen har delt sig til mange celler, "revner" membranen rundt om ægget, som herefter får mulighed for at sætte sig fast i livmoderslimhinden og etablere en graviditet. Denne klækning (hatching) af ægget kan være vanskeliggjort af en for sej eller tyk membran, og noget tyder på, at dette specielt kan være tilfældet hos kvinder over 38-40 år. Man kan her bruge Assisted Hatching også kaldet AHA, altså hjælpe med klækningen. Dette gøres ved at "ætse" eller "bore" et hul i det befrugtede ægs membran ca. 2 timer før ægget oplægges i livmoderen. Vi udfører ofte AHA hvis kvinden er mere end 38-40 år, eller vi skønner at ægmembranen virker tyk og sej. Det skal understreges, at effekten af AHA indtil videre er usikker, men det er vores opfattelse, at vi hos udvalgte patienter forbedrer graviditetschancen ved at udføre AHA.
Millamolly Skrevet 20. februar 2010 #8 Skrevet 20. februar 2010 Prednisolon (demper immunforsvaret) og albyl e/klexane (blodfortynnende) er nok ikke indisert for alle, men avhenger av hvilke utfordringer man har i IVF/ICSI prosessen. Prednisolon benytter de ofte om man har hatt aborter eller eggene ikke fester seg fordi man ønsker å dempe kroppens immunforsvar. Blodfortynnende er indisert for det samme for å øke blodgjennomstrømningen i eggstokker og livmor. I tillegg er det indisert i tilfeller der man har blødningsforstyrrelser (leidenmutasjon) eller muligens endometriose.
Nikkamoren Skrevet 20. februar 2010 #10 Skrevet 20. februar 2010 Hei Hos Hausken fikk jeg alle nye medisiner i forhold til det jeg har brukt før, bla. Klexane til sv.uke 7. Hos meg har han truffet som et skudd! Klarer både Knoll og Tott seg nå så venter jeg tvillinger 6 november!!! :-)))
Nikkamoren Skrevet 20. februar 2010 #11 Skrevet 20. februar 2010 Feil, ikke 6. nov, men 6. oktober :-)
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 21. februar 2010 #12 Skrevet 21. februar 2010 Jeg hører til hos Trianglen i København. Dette er min 4 graviditet etter 3sa og 1ma. Jeg får nå alt som er av medisiner føler jeg... Klexane - blodfortynnende sprøyter (tilsvarende albyl-e tabl) DepoMedrol sprøyter 1 gang i mnd (også kortison) Cyclogest x 3 daglig Går også til akupunktur ukentlig + drikker babyklister (berberis vulgaris fructus d4) og tar urter som akupunktøren/homeopaten anbefaler: Urtica urens Sabina Min egen lege er ikke veldig positiv mtp kortisonen - men må fint bøye seg i støvet for legene ved den danske klinikken Jeg har stor tro på dette selv ettersom mange kommer i mål når de endelig får gå på prednisolon eller DepoMedrol....ultralyden onsdag vil vise om jeg endelig kan få se liv...!!! Har blitt særdeles godt fulgt opp med hcg-prøver denne gang, så jeg vet det var liv før helgen iallefall... Kjenner andre som holder/har holdt til hos Hausken og vet de har gått både på blodfortynnende og kortison der. Det er kontroversielt - ja - men det hjelper jo mange... Lykke til
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 21. februar 2010 #13 Skrevet 21. februar 2010 Ojsann..seint ja - og trøtt Dette er selvsagt min femte graviditet.... Alle gode ting mååå jo være 5
MK73 Skrevet 21. februar 2010 #14 Skrevet 21. februar 2010 Tja, om det nødvendigvis anbefales de fleste er det vel ikke andre enn klinikkene som vet. Men at de har en mye mer liberal og åpen praksis enn andre klinikker, det er riktig. Jeg gikk på Klexane og Prednisolon ved Hausken - men det er grunner til det. Før jeg startet der hadde jeg hatt 7 forsøk med perfekte egg og flotte forhold hver gang - det ble to graviditeter og tre spirer ut av det, men spirene mistet jeg godt ut i 1.tri, etter å ha sett hjerteaksjon på alle (aborterte etter 9, 10 og 12 uker). I hovedsak pga abortene (og en vurdering av at jeg kan ha overaktivt immunforsvar og at det kan ha vært en faktor ved abortene og i at andre egg ikke festet seg) fikk jeg Prednisolon (kortison). Jeg har også hatt utslag på blodprøve ift et koaguleringsproblem og fikk derfor blodfortynnende - manglende blodsirkulasjon kan også ha vært en faktor ved abortene mine. Jeg har også hatt tre forsøk ved Aleris. Ved mitt siste forsøk der fikk jeg blodfortynnende, men det var etter indikasjon på koaguleringsproblemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå