*Biola* Skrevet 20. februar 2010 #1 Skrevet 20. februar 2010 Sønnen min på 2,5 år skal utredes med en spesialist til uken. Håper og tror det er ingenting å bekymre seg for. Noen som har vært gjennom det samme?
Lillesnuppis Skrevet 20. februar 2010 #2 Skrevet 20. februar 2010 Min datter hadde bi lyd på hjertet da hun var 3 uker gammel. Kom av at hovedpulsåra nesten var tett. Har dem sagt hva slags utredning dere skal på? Skal han på hjertekatarisering kanskje? Da går dem inn i lysken eller håndledde ( siden han er liten så går dem nok inn i lysken) for å føre en sonde med kamera på for å se rundt hjerte. Han vli få berloigende å det tar ca 2 timer. ( gjorde det før, men sikkert raskere nå)
klg,2 boys now:) Skrevet 20. februar 2010 #3 Skrevet 20. februar 2010 jepp gutten vår på nå 5år har bilyd på hjerte.ble oppdaget på 3 dagers kontrollen på sykehuset.så blodfattig som jeg var så tenkte jeg ikke over hvor dramatisk det høres ut.fikk bare følelsen av at legen hadde full kontrol(noen han også hadde).vi ble sendt på første ul av hjerte da han var 4dager.der fant de en ductus (er enn åre som går fra mor inn til babyens hjerte i morsliv,den skal lukke seg etter fødsel innen 3 dager.hos oss tok det 2,5år)ingen problemer med å ha den åpen,men blir bilyd.har hele tiden vært på hyppige kontroller og fulgt nøye opp.de er helt fantastiske på hjerte avd.blir hele tiden tatt godt vare på fordet om vår sak er helt ufarlig.han er nå erklart ferdig på hjerteavd siste sjekk i høst.da 4,5 altså sjekket opp over 2år etter den egentlig var lukket.de er veldig nøye og kjempe flink til å forklare.tror det og manglen på blod;)gjorde at jeg var aldri redd eller bekymret. og viktig å få med at barn veldig ofte har bilyd,men enn såkalt god bilyd som de så fint kaller det. lykke til og det går helt sikkert fint
Lillesnuppis Skrevet 20. februar 2010 #4 Skrevet 20. februar 2010 Glemte å si at hun tok røntgen og ultralyd også.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 20. februar 2010 #5 Skrevet 20. februar 2010 Ja, sønnen min var på undersøkelse på Ullevål for bilyd: Ikke noe farlig der i hvert fall! Men det sa legen også, at det var vanlig, men at de ville sjekke det for sikkerhets skyld.
Lillesnuppis Skrevet 20. februar 2010 #6 Skrevet 20. februar 2010 Hvilket sykehus var dere på klg,2 boys now. Vi var på Ullevål. Å hadde en lege som het Per Hågå. ( Slutta der nå) Åsså har vi hatt en som heter Leif etternavnet er noe på Bru. Åsså har hun vært hos en utviklings spesialist, men husker ikke hva han heter. Datteren min hadde samma problem som sønnen din. Klaffen hos henne lukka seg heller ikke. Så hun fikk satt inn ny klaff og blokka ut hovedpulsåra. Måtte ta en re operasjon da hun var nesten 5 år og må ha en til når hun blir i 30 årene sa dem. Hun går på kontroll 1 gang i året selv om det er 22 år siden hun ble operert.
attpåklatt 75 Skrevet 20. februar 2010 #7 Skrevet 20. februar 2010 Eldste min hadde bilyd på hjertet. Han har VSD, men i så liten grad at han slapp operasjon. Hvis han hadde måtte operere, så hadde de bare gått inn ved lysken og satt i en "propp". Var heldigvis ikke så skumle sakene, var vel nesten narkosen som hadde vært det værste. Han kommer alltid til å ha en bilyd, men den er ufarlig. Han er 14 år nå Halvsøstra hans (hos faren) ble også født med bilyd. hun har i tillegg ødelagte hjerteklaffer. Men ble operer 6 uker gammel, nå er hun snart 3 år, og fungerer fint Begge har vært til behandling på Ullevål
klg,2 boys now:) Skrevet 20. februar 2010 #8 Skrevet 20. februar 2010 vi var på st.olav hun heter anne hege tror jeg det var husker ikke etternavnet,hun var på opplærling da vi kom første gange fikk være med helt til utlært.hun hadde en lærer som het wendy(som var amerikansk)kjempe dyktig,men meget spesiell;).hun foklarte og tegnet hjerte for oss.
Emil & Røra Skrevet 21. februar 2010 #9 Skrevet 21. februar 2010 Det er veldig menge av oss voksne som går rundt med bilyd uten å vite om det. Som oftest er det ingen ting feil. Men, man blir alltid henvist til spesialist for en kontroll når en bilyd oppdages enten man er barn eller voksen. Vedder for at dere kommer tilbake med merkelappen "normal og frisk". Jeg jobber forresten med barn med hjertefeil, og majoriteten bli oppdaget veldig tidlig etter fødsel. Enten på grunn av bilyd eller andre symptomer. Det er sjelden noe slikt går uoppdaget i flere år.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 21. februar 2010 #10 Skrevet 21. februar 2010 Tror du har misforstått litt. Åpentstående ductus og nesten tett blodåre/klaff som ikke tetter er vidt forkjellige ting. Åpenstående ductus er lett å behandle/trenger ikke alltid behandling. Og når det gjelder utredning er det neppe hjertekatetrisering, men ultralyd. I de fleste tilfeller hvor det er bilyd er det ingen alvorlig feil, spesielt ikke når barnet er blitt så stort når det oppdages. Og ultralyd avdekker oftest årsaken. Kanskje også en fordel å ikke bruke fulle nevn her inne i forumet. Det kan kanskje gjøres i PM dersom det er relevant. Ønsker HI lykke til! Sannsynligvis ikke noe å grue seg for!
Lillesnuppis Skrevet 21. februar 2010 #11 Skrevet 21. februar 2010 Jeg skrev i ett senere innlegg at hun også måtte sette inne en klaff. Å skrive fullt navn på legen ha da ikke noe å si. Noe annet visst jeg hadde skrevet dårlig om denne legen. Jeg spurte om hun hadde hatt noen av legene jeg nevnte. Kunne være vi hadde samme lege til barna våres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå