Gå til innhold

Hjelp! Overdose nesespray til baby!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfart dette og vet hav en bør gjøre?

Klarte å gi barnet på 7 mnd 1 spray otrivin 1 mg med menthol i hvert nesebor! Så små skal jo ha 0,1 og i hvertfall ikke produkter med menthol. Leser på felleskatalogen og blir skremt av bivirkninger av for høy dose til spedbarn....

Noen som har gjort dette før???

Hilsen dårlig mamma

Fortsetter under...

Skrevet

Det beste tipset jeg har er å ringe på legevakten å høre med dem:-)

Alle gjør feil, og din er nok ikke alvorlig:-)

Skrevet

Det går sikkert fint, men du kan jo forhøre deg med legevakta. Ellers kan jo Giftinformasjonen gi deg råd om overdosering. Husker ikke nr, men det kan du google. Har ringt dit selv, da jeg leste feil på medisinen jeg hadde fått.

Skrevet

Oi jøje meg, giftinformasjonen!! Jeg har gjort det samme en gang, dog det var uten menthol. Snuppa mi var nok litt eldre enn His barn, mener hun den gangen skulle ha 0.25 mg, mens jeg klarte å ta feil flaske i et halvmørkt rom og ga voksenspray (1.0)-.

Huff, hun skrek veldig og gned nesen- tror nok det må ha svidd fælt og jeg følte meg jo forferdelig da jeg oppdaget feilen. Men alt gikk bra ihvertfall- hun sov hele natten gjennom med vidåpen nese;) og hadde ingen tendenser til bivirkninger av noe slag..

Skrevet

Hvorfor er det "jøye meg" når helsedirektorate går ut og advarer mot at nettopp dette kan være veldig farlig? Bedre med enn sjekk av babyen enn ikke eller.... Les linken du....

Annonse

Skrevet

Jeg blir vanligvis ikke hysterisk av slike ting som dette, men jeg hadde ikke tatt det helt med ro. Jeg sluttet å gi nesespray til barna under to år etter å ha lest dette. http://www.nybaktmamma.com/Andre-nyheter/Nesespray-og-draper-mot-nesetetthet-anbefales-ikke-til-barn-under-2-ar.html

Jeg hadde nok ringt legevakte for å høre hvordan du skal forholde deg til det. Så sover du nok bedre i natt.

Skrevet

Slapp av da- ikke sånn ment! jeg mente "Jøje meg, kan det virkelig være så farlig at vi snakker forgiftning- dette har jo jeg også gjort en gang!". var mer en sånn "hjelp, hva utsatte jeg barnet mitt for"-reaksjon. Joda, har lest linken og mener jo selvsagt at en telefon for mye er bedre enn en for lite. Selv kontaktet jeg ei venninne som er sykepleier på barneavdeling da jeg hadde min spray-fadese, og fikk roet nervene mine litt.. Bare å ta en tlf, hi.

Skrevet

Barn/baby skal helst ikke ha nesespray i det hele tatt!! Kun saltvannsspray. Om du holder deg til saltvann, slipper du å gjøre feil også. Ring legevakta og spør der. Det har sikkert gått bra denne gangen. :)

Skrevet

Eg går ut ifrå at du har rint legevakt/giftinformasjon og fått råd? Du er ikkje dårleg mamma, du er uheldig mamma...

Mummys Muffin & Nakenfis: I det store og det heile er det vel egentlig best å unngå alle formar for legemiddel både til barn og voksne, men det er ikkje særleg realistisk er det vel? Det er ikkje alltid saltvatn er nok.

Skrevet

Vi ble rådet av en lege å gi barnet voksen spray istedenfor barnesprayen, da denne hjelper mye bedre. Men tror at hun var eldre enn 7 mnd når vi fikk det rådet.

Skrevet

Datter til vennina mi hadde funnet en nesespray for voksne og sprutet inn i nesa selv..Hun er 3 år, vennina mi visste ikke hvor mye hun hadde fått i seg, så hun ringte legevakta bare for å være på sikre siden..Ble da lagt direkte inn på sykehus til observasjon.. For barn kunne 4-5 sprut fra voksen nesespray føre til hjertestans.. Så det er noe en bør ta alvorligt.. Jeg har nå låst inn vårs nesesprayer, som jeg før hadde både i veske og nattbord..(trodde ikke de var noe særlig farlige) De gikk bra med lillegullet til vennina mi, som ikke hadde fått i seg mye heldigvis..

Annonse

Skrevet

Jo, det står jo på flaska at det ikkje er anbefalt til barn under 2 år. Men det gjeld jo og ein del andre legemiddel, som i særskilde tilfeller blir anbefalt likevel.

Eg har sjølv fått anbefalt nasespray med virkemiddel til baby på 3 mnd, då alternativet var at han ikkje fekk i seg melk, og ikkje klarte å sove...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...