Gå til innhold

Noen som ammer med brystskjold her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg bruker brystskjold når jeg ammer gutten min. har innovervedt brystvorte på ene brystet, men de på sykehuset mente at det kunne gå alikevel. men han tar ikke brystet ordentlig, han slipper med en gang, og vil ikke gape høyt nok sån at nok av brystet kommer inn i munnen hans.

noen som har erfaring med dette? har så lyst å klare å amme uten skjold, men synes det blir et strev hver gang jeg skal prøve. på sykehuset sa de at når man bruker skjold vil ikke ungen klare å tømme brystet ordentlig. fikke n begynnede brystbetennelse her en dag, og måtte pumpe (prøvde å håndmelke, men merka ikke mye forskjell). nå plages jeg med det. må pumpe meg for å få tømt ordentlig, fordi han trolig ikke gjør det.

føler meg litt hjelpesløs. håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ammet med brystskjold sist gang, denne gangen går det fint uten. Gutten min fikk ikke skikkelig tak, men sugde som en gal så fort jeg brukte brystskjold. Fikk masse skremselpropaganda fra sykehuset og helsestasjonen om at det ikke kom til å funke, men jeg fullammet han til han var nesten 6 måneder og da veide han over 10 kg, så det var ikke sånn at han ikke klarte å få i seg nok!!! Jeg hadde vel antydning til begynnende brystbetennelse en gang som jeg klarte å pumpe bort. Denne gangen måtte jeg få antibiotika for brystbetennelse, så jeg hadde i hvertfall ikke noe mer problemer med det den gangen.

Jeg skjønner hvordan du har det, man føler liksom at man ikke får det helt til, men det syns jeg bare du skal drite i!! Så lenge babyen din får i seg nok næring og det funker for DEG, så er det bare å stå på. At du må pumpe for å få tømt, kan jo også være fordi du har mye melk?

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg har brukt brystskjold hele tiden, og det har funka som bare det (poden er 12 uker nå). Jeg har også en innovervendt brystvorte, dessuten slet jeg litt med å komme i gang med produksjonen etter ks. Gutten suger som bare det, og vokser fortere enn kurva si. Det er selvfølgelig en del pes med å koke skjold, huske å ta med det når man skal bort, og veivete babyhender som slår det bort, men det er jo fordeler også. Man får fine, friske brystvorter uten sopp og etter hvert bitemerker :-) Jeg prøvde å slutte med skjold etter ca. 6 uker (orka ikke før pga kolikk), og da jeg sa til legen på 6-ukerskontrollen at jeg prøvde å slutte, sa han "hvorfor da?". Så lenge det funka mente han det ikke var noen grunn til å slutte. Det er ikke flaut og du er ikke mislykka selv om du må ty til dette :-)

Skrevet

Den korte tiden jeg ammet brukte jeg brystskjold fordi gutten vår ikke fikk tak. Etter en uke hjemme begynte jeg å la han suge litt med brystskjold først slik at brystvorten formet seg og så tok jeg vekk brystskjoldet og ammet resten av måltidet uten. Planen var å klare å amme uten skjold etterhvert, men mistet melka pga sykdom og medisiner så det ble aldri noe av.

Skrevet

Jeg har amma med brystskjold i 8 mnd nå, og tenker i utg.punktet å gjøre det i fire mnd til. Gutten legger på seg bra, og jeg har heldigvis aldri vært plaget med brystbetennelse. Synes det virker som han tømmer brystet bra, hans spiser i hvertfall til han er mett. Ja, det har vært litt ekstra med koking av skjold, litt ekstra styr med amming,særlig når en er borte. Men jeg synes det var verdt det,så lenge lillegutt fikk i seg mat. Etter en stund går det automatisk.

Prøvde å avvenne, men det fungerte ikke, og vi ble bare mer stressa. Møtte litt skepsis fra helsesøster da jeg besluttet å fortsette med skjoldet. Men det brydde jeg meg ikke om, tross alt mitt valg, og ser ikke ut til å plage lillegutt.

Skrevet

tusen takk for svar folkens! blir med en gang mye roligere når jeg hører om andre i samme som har klart seg fint. er nok sant det at de på sykehuset stresser veldig med amminga. er enig i at det er viktig, men det kan være så mye annet som også funker for den enkelte.

hadde besøk av helsesøster i dag, og gutten har lagt på seg over gjennomsnittet, så nok mat får han iallefall :) så nå skal jeg prøve å senke skuldrene litt og ikke stresse så mye over dette. når ammingen går bra med skjold, så fortsetter jeg med det!

:)

Skrevet

jeg og ammer med brystskold av samme grunn som deg.. jeg syns bare det har fungert het greit.. junior bruker en hel evighet på hvert måltid og jeg føler ikke at brystet blir skikkelig tømt..jeg gir han nå erstatning i tillegg for han gikk veldig dårlig opp i vekt i starten. har i skrivende stund brystbetennelse med 40 i feber. dette er andre gangen jeg har vært syk siden fødsel og sønnen min er 3 1/2 uke og begge gangene har dette gått skikkelig ut over melkeproduksjonen min. så jeg kan si at jeg begynner å bli saftig lei dette styret :(

jeg bruker brystskjold fra medela str L. men hvordan vet man at det er riktig str?

og til slutt et lite tips:

for å få brystskjoldene godt klebret på puppen bruker jeg purelan og smører rundt på brystet der skoldet skal sitte :) dette fungerer kjempebra og helt trygt å bruke i nærheten av barnemunn :) jeg vasker skjoldet med zalo og børste for å få vekk purelan fra skjoldet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...