Gå til innhold

Ang. middagsmat (ca.12mnd.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei på snart 12mnd. som ikke er særlig glad i middag... Har prøvd masse forskjellige middagsglass, men hun spiser 3 skjeer og så vil hun ikke ha mer. Prøver å gi henne av middagsmat som vi spiser også, men hun vil ikke ha det heller. Eneste hun liker er poteter og gulerøtter hvis hun får det i biter, men det er aldri mange bitene hun spiser... vil heller ha brødskive... Er det noen som har tips til hva jeg kan prøve?

Hva spiser deres barn til middag?

Gir dere barna deres ferdigmat som f.eks kjøttpudding, kjøttkaker, fiskepudding, posesaus osv. nå som de er over året eller er det fortsatt for mye salt i det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her spiser Bo stort sett det samme som oss. Skal vi ha noe spesielt, så koker jeg en potet og en gulrot til ham, sammen med kylling/fisk/kalkun/kjøttkaker. Får spise av eget servise med bestikk, og synes det er stor stas :)

Kanskje du må teste ut litt fler råvarer på henne? Erter, feks? Det er Bo veldig glad i. Selskapserter vel og merke :P Middagsglass kommer ikke på tale her i gården - tror han var 9 mnd da han nektet å spise det ...

Skrevet

Hei

Min eldste har alltid vært kresen, middagsglass funka ikke. Løste seg da jeg fant ut at hun ikke likte mat som var blandet. Alt måtte ligge hver for seg på tallerknen. En tallerken med fler rom gjorde susen! Hun kunne altså nekte å spise hjemmelaget lappskaus, men fisket jeg ut alle igrediensene i lappskausen før det ble helt kokt sammen og la det hver for seg på tallerknen så ble det spist!

Skrevet

Gutten vår spiser det samme som oss uansett hva vi har, og han er like glad i mat med mye smak og krydder som andre ting. Nå spiser vi aldri ferdigmat/helfabrikata og svært sjelden halvfabrikata, for det synes jeg ikke man bør spise for mye av hverken som barn eller voksen, men generelt bør man fremdeles være litt forsiktig med salt selv om de har passert året.

Skrevet

Min spiser heller ikke middagsglass lenger, skal bare ha det vi spiser..:) Han er veldig glad i kylling, gir han også fisk (torsk er best), kjøttkaker, fiskekaker/boller, taco(!) og mye annet rart. Rent kjøtt (svin og storfe) spiser han bare litt av hvis det er i bittesmåbiter sammen med potetene. Bruker svært sjelden posesaus, lager den heller selv og det elsker han. Skal selvsagt spise selv, får han ikke det er det full matnekt og skikkelig trassanfall :)

Skrevet

Tusen takk for tips alle sammen! :) Hørtes lurt ut å prøve tallerken med flere rom. Får nok prøve å gi biter av flere matvarer også.

Når dere gir barna kylling/kjøtt, koker dere det fortsatt eller kan dem få det stekt nå?

Skrevet

Kokt, stekt, ovnsbakt, fritert eller hva det måtte være. Fra ca 10 mnd spiste han alt vi spiste.

Skrevet

Okey. Blir litt lettere når hun stort sett kan spise det samme som oss. :)

Skrevet

Fiskepudding, potet og makaroni eller gulrot sammen er jenta vår veldig glad i. Steker fiskepudding, koker potetene passe bløte, moser dette sammen. Har over makaroni eller kokt gulrot og litt smelta smør, så det ikke blir så smakløst. Spaghetti bolognese glir også ned :) Ellers får hun 15 mnd miidagsglass, de er litt mere biter i ( Hun er 13 md)

Skrevet

Jenta vår liker heller ikke middagsglass, det er "æsj" som hun sier. De går likevel ned hvis vi koker litt fullkornspasta og blander det med som hun kan spise selv. Så bruker jeg det vi har av kjøtt og deler i biter å har sammen med, så spiser hun med glede ;) Vanligvis spiser hun det vi spiser, men må ha alt hver for seg på talerkenen. Erter, mais, ananas og gulrot er favorittene, men paprika går også an. Potet liker hun ikke, men lager jeg potetmos med smør og litt melk og blander kjøttbitene i så spiser hun med glede - også rein potetmos går ned på høykant. Most potet med saus går også an, men da må kjøttet være blandet i, eller vil hun ikke ha poteten ;) Vi steiker kjøttet hennes sammen med vårt, men koker det litt i en kjele med vann (eller svak buljong) mot slutten så det ikke blir for hard steikeskorpe og vi er 100% sikker på at det er gjennomstekt. Har litt noia for akkurat det... Fisk er hun også glad i, og fiskepudding er favoritten. Det fikk hun fra 10mnd, da med gulrotbiter og brødbiter, da spiste hun MASSE middag for aller første gang ;) Prøv deg fram, del i småbiter og la den lille spise selv, da ble middaggen plutselig stas og ikke et strev her i huset :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...