Gå til innhold

Da har vi fått svar på duo testen vår....trenger noen gode råd...

anneman

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tok prøvene i London og fikk tilbud om mkp når jeg allikevel var der. Fikk svar dagen etter, så det var veldig betryggende å vite at lille bamse ikke har Downs og de to andre T allerede i uke 11+5 :-). Synes ikke prøven var fæl overhode, gikk veldig fort og greit. Hadde litt menssmerter resten av dagen og var selvfølgelig bekymret, men disse smertene er visst helt normale. Har sett bamse på ul en uke etter dette og alt ser bra ut. Vi kunne få vite kjønn både på ul og etter mkp i London, men vi venter og ser til 18 ukers kontrollen. Er de usikre der, ringer vi nok London for å få et sikkert svar :-).

Svarene er jo veldig bra, egentlig. Hvor tok du duotesten?

Jeg tok trippeltest (var for sent ute for duotesten) og fikk svar på 1:456 eller noe sånt. Dette var på Ullevål, og jeg var over "grensen" og dermed fikk ikke tilbud om mkp eller fvp. Tror grensen ligger på ca 1:250??? Er ikke helt sikker. Barnet mitt er født frisk.

Du får ha lykke til videre. :-)

Annonse

Synes du har fått gode svar eg. Om det vert født 1556 barn med dei svara du har vil eit av dei ha Down Syndrom, 1555 vil ikkje ha det...

Eg har mista eit barn med kromosomfeil, og fekk difor duotest da eg vart gravid igjen. Fekk veldig gode svar, så eg gjekk ikkje vidare. På førehand hadde eg bestemt meg for at eg ikkje ville ta morkake/fostervannsprøve viss det var større sjanse for abort etter prøva enn for at barnet hadde kromosomfeil, altså omtrent grensene som Ullevål/Riksen har som rettleiande, ca 1/250.

Kan forresten seie at da eg mista jenta med kromosomfeil var nakkefolden så stor at sjansane var 1/8 på Down. Det var ikkje det da, men det var ein annan kromosomfeil. Den gongen tok eg morkakeprøve. Sjølve prøva var ikkje spsielt vond synes eg, om du lurer på det.

Lykke til med valget

Har tre, og ei lita jente i hjartet

Takk for svar jenter.. Vi tok den i Bergen og fikk beskjed muntlig at det var opp til oss å ta fostervann prøve uansett resultat.

Vi bestemte oss igår at vi vil ikke gå viderer med flere tester, vi ønsker oss så veldig denne babyen og kjempet lenge for å få spira til å sitte :)

Men det var ei her inne som hadde resultat på 1/11000, når jeg snakket med sykehuset så sa de at resultatet gikk bare opp til 1/3000...hmm...var det for å berolige meg??

Fikk 1/1500 på downs og 1/3000 på trisomi 13 og 18. Selv om vi har et barn som døde av trisomi 18 så gikk vi ikke videre med fostervannsprøve, ettersom resultatene var så gode på duotesten. Og vi fikk en frisk og sunn liten gutt i november.

Hei Gurimalla..det var kjekt å høre, gratulerer med den lille. Vi bestemte oss for å ikke gå videre å ta tester, men det var opp til oss. Har forstått det slik at det er ikke likt alle steder når det gjelder å få ta videre tester etter duo.

Jeg tenker også på at det er like stor sjanse å få barn med en kromosom feil som det er å miste ett friskt barn etter en fostervann prøve...så for oss var det ikke noen alternativ slik vi har forstått det.

Klem

• 4 måneder senere...

Nei, den går nok lenger opp enn 3000.

Jeg tok duo-test på Rikshospitalet i uke 13 for et par uker siden. Sannsynligheten for å føde et barn med Down`s syndrom kun basert på alderen min var 1:253. Jeg er 36.

Etter grundig UL undersøkelse og blodprøve så svarene slik ut:

Down`s: 1:5060

Trisomi 18:1:59722

Trisomi 13: 140590

Regner med at disse svarene er såpass gode at jeg ikke trenger å ta fostervannsprøve eller morkakeprøve. Har ikke fått tilbud om det heller.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...