togutter Skrevet 20. februar 2010 #1 Skrevet 20. februar 2010 Jeg skal lage lammelår, og ser at det er vanlig med fløtesaus som er laget med kraften av lammelåret... nå er ikke jeg akkurat noen kokk, så dette skjønner ikke jeg... kan noen forklare meg hve kraft er, og hvordan man lager saus med den?
Babyønske �� Skrevet 20. februar 2010 #2 Skrevet 20. februar 2010 Kraft er det man får når man koker kjøtt i vann, eller det som siver ut av kjøtt når man steker det. Når du skal steke lammelåret legger du det i en ovnspanne. Vet ikke hva som står idin oppskrift men jeg gjør det sånn: Legg litt grovt kuttede grønnsaker i bunnen av denne, f eks gulrot, sellerirot, løk eller det du har av slike grønnsaker. hell på bittelitt vann, så legger du lammelåret opp dette og steker det. Da vil det danne seg sjy/kraft i ovnspanna. Når lammelåret er ferdig stekt, heller du denne kraften(kan gjerne sile den) over i en kasserolle. Er det lite kraft kan du tilsette litt mer vann. Kok opp og gjør den tykkere ved å røre inn en jevning av mel og vann(evt fløte). Mengde jevning kommer an på hvor mye kraft. Så smaker du til med fløte, salt og pepper.
togutter Skrevet 20. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. februar 2010 åå, tusen takk for gode råd!!! Jeg skal følge denne oppskriften! Supert
* 5 om dagen * Skrevet 20. februar 2010 #4 Skrevet 20. februar 2010 enda bedre blir sausen om du lager en bruning først av smør og mel...så tilsetter du kraften, og fløte,og smaker den til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå