Gå til innhold

Hvorfor skal egentlig barnet sitte vendt mot deg?

Anbefalte innlegg

Vi har lyst på Easywalker, men betenkeligheten var at barnet må sitte vendt fra deg i sportsdelen. Har hørt så mye her inne om at dette er såååå dumt, og bør unngås.

Tok en liten prat med min mor og delte mine bekymringer ang dette. Hun lurte på hvorfor i alle dager man på død og liv skulle ha barnet vendt mot seg? Som hun sa " før selene ble vanlige satt de fleste barna på kne og holdt seg fast i ryggen for de skulle se." I følge henne godtok verken jeg eller mine søsken å ikke få sitte i trilleretning og se.

Har begynt å titte litt på barn som sitter i sportsdeler vendt mot moren, og mange av dem sitter godt vridd til en av sidene for å se hva som skjer.

Så dere som flagger så høyt at barna må sitte mot dere, hvorfor mener dere dette? For deres del eller barnas og hvorfor?

Fortsetter under...

Dt kommer veldig an på barnets alder. De fleste barn slutter med bagen i en alder av 6-8 mnd. Da er barnet så lite at det kan bli usikker av å ikke se mamma eller pappa - og av å få så mange inntrykk uten å se hvordan foreldrene reagerer på det de ser (er dette skummelt? Nei, mamma bare smiler.) Etter hvert som barnet blir eldre vil det nok ønske å kunne se verden og hva som skjer - og er blitt så trygg på seg selv at det å se mamma eller pappa ikke lenger er så nødvendig. Noen mener dette skjer ved 1-års alder, men min erfaring er at barn er veeeeldig ulike. Dattera mi ville ikke sitte vendt fra meg før hun var halvannet år, og enda liker hun godt å kunne se meg når hun ligger i vogna og skal sove f.eks. Derfor liker vi godt at vi har en vogn der sportsdelen kan snus, slik at vi har henne vendt fra oss når det passer, og vendt mot oss når det passer.

Noen barn bryr seg ikke om de sitter vendt fra foreldrene fra de slutter med bag, så dette er som sagt individuelt.

Tja, den der syns jeg har Stokke-reklame skrevet over det hele. Barnet vendt mot deg, høyt oppe er jo en ren beskrivelse av stokke-vognene. Kan ikke finne noen individuelle studier som sier det samme. Hvis det var så avgjørende og bevist at barn hadde behov for å sitte vendt mot, ville nok alle vogner hatt den muligheten. I Norge ville det vel ikke vært lov å selge vogner som ikke var pedagogisk riktige....

Har mer tro på, som nevnt over, at dette er helt avhengig av barnet. Og avhengig av en del mødre som må ha kontroll og føler seg mer komfortabel med å se barnet sitt. Individuelt for mødre også altså;) Har i alle fall ikke lest, verken her eller andre steder, noe som tilsier at dette skal være best på bakgrunn av studier. Hjertlig velkommen til å komme med linker!

Som andre har nevnt før så har det med barnets alder å gjøre, og litt med hva foreldrene liker å gjøre. Jeg er trebarnsmor og har hatt veldig mange forskjellige vogner opp igjennom årene, og kan med min erfaring si at det beste for en liten baby (fra 5-6 mnd i sportsdel) er å kunne se mor og far i vogna. Når et så lite barn sitter vendt fra far eller mor i vogna, blir de møtt av mange inntrykk. Fremmede mennesker, biler, høye lyder og mange barn reagerer med å bli utrygge og sutrete. Større barn kan gjerne synes dette er spennende og trives med å se verden og å sitte vendt fra mor/far. Men mange trives bedre om de får se far eller mors ansikt når man triller tur. Når man har vendt fra en mister man mye av kontakten med barnet på trilletur, man går glipp av å se hverandre reaksoner og ansiktsutrykk, man går glipp av mye av den gode "samtalen" man kan ha. Slike øyeblikk er utrolig flotte å oppleve og det mister man ganske mye av når man har barnet vendt fra en i sportsdel, det trenger man virkelig ikke forskningsresultater for å forstå ;)

Men om du allikevel vil kjøpe Easywalker til ditt barn, får du jo gjøre det og samtidig også gjøre dine egne erfaringer. Selv om din mor har den erfaringen hun har, så trenger det ikke bety at din mamma vil ha rett i ditt tilfelle med dine barn ;)

Jeg er ikke "imot" at barn skal sitte vendt fra den som triller, det får være opp til den enkelte og etter hva barnet i ulike perioder, trives best med. Men når folk spør om vognråd vil jeg med min lange og grundige vognerfaring anbefale foreldre å velge en vogn med vendbar sittedel, da er du skodd for begge deler og har en vogn som vil være godt tilpasset for hele vognperiodens trygghetsbehov og utforskertrang.

Nei, det betyr ikke at hun har rett, men det betyr jo heller ikke at dere andre har det? Når min mor og min svigermor har tre barn hver som har sittet vendt fra, er det jo en odds for at vårt barn også vil like dette. Har også to nære venninner med Quinny(?) vogner, som begge har hatt sine barn vendt fra seg fra 5-6 måneders alder.

Igjen, veldig individuelt, så jeg ser ingen grunn til at man skal forvente det ene over det andre? At det er naturlig å forvente at barnet vil bli utrygt og grinete? Man kan jo like gjerne forvente at det går fint?

Så vidt jeg kan se blandt de mest kjente vognmerkene, kan ca halvparten vendes? Da tviler jeg sterkt på at dette bør være et så høyt prioritert punkt i vognvalget. Da ville nok flere vogner kunne vendes. Nå snakker jeg om for barnet sin del altså, ikke hva moren ønsker. Jeg ser denne med ønsket kontakt og øyeblikkene man går glipp av, men igjen er dette personlige ønsker, ikke hva som er best for barnet. Noen barn blir kanskje fort utrygge, men tror ikke dette hører majoriteten til.

Så inntrykket jeg har, fremdeles, er at det kommer ann på moren ønsker og forvetninger til barnet, ikke fordi det er til barnets beste. Noen 5-6 måneder gamle barn lar seg ikke skremme av alt mulig.

Men jeg setter pris på dere som har barn og deler deres erfaringer!:)

Annonse

Jeg har funnet frem et par linker, men ser den artikkelen i vg bruker barnepsykologen du mener er "kjøpt og betalt av stokke":/ Ellers virker det som du har bestemt deg for vogn uten vendbar sittedel, og måten du argumenterer på er så ensidig at du er vel egentlig ikke allverdens interessert i hva folk skriver i tråden her. Har du barn forresten? Bare lurer på hva du mener med at "Noen 5-6 måneder gamle barn lar seg ikke skremme av alt mulig."

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article305999.ab

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=106703

Små barn på 6-7 måneder skal faktisk ikke ha for mange inntrykk på en gang. Som f.eks å sitte fremovervendt i babybjørnen. Det står mye om dette og det er ikke heldig for barnet med alle disse inntrykkene. Som andre skriver her; mye lys og høye lyder, mange fremmede mennesker som kikker på dem. Trafikk og mye bevegelse. Når man sitter slik gjerne i flere timer på trilletur i byen, ja da skjønner jeg at barna blir redde. De kan jo ikke si ifra på en fornuftig måte at "hei du mamma, dette blir for mye for meg! Kan jeg ikke heller se på deg? Det liker jeg jo best alt!" For DU er faktisk favoritten til ditt barn, og det elsker å se på deg. Da blir det glad og trygt.

Jeg skjønner ikke helt din mor. Ut ifra det jeg leser og hører av erfaringer er det betemødrene som er mest tilhengere å ha dem mot seg :) Gjerne til de er to-tre år! hehe... Min mor hadde ihvertfall kjøpt ny vogn til meg dersom jeg hadde en sportsvogn fremovervendt fra guttungen var 4-5 mnd. De sportsvognene som er fremovervendte (OTH, TFK osv) har jo ofte små bager også, så barnet må tidlig ut av dem. Har en venninne med OTH og sønnen er 2,5 mnd nå, og har kun 4 cm igjen fra beina og til enden av bagen. Får helt frysninger av det der. Hvorfor må de lage bagene SÅ små??

Nei barnet skal tidsnok "slippe" å se sin mor eller far. La barnet nyte den tiden og du også! Du vil ikke angre.

Jeg mener, som alle de andre her, at det selvfølgelig er best for babyen med en vendbar vogn. Ikke bare pga mammas kontrollbehov, men også pga babyen. Særlig i begynnelsen. Mange gode argumenter som er nevnt her.

Nå er det ikke til å stikke under en stol at det skjer noe drastisk med prisen på vogner så fort sittedelen er vendbar. Jeg vil tro at prisen er grunnen til at du prøver å finne argumenter til å finne en litt billigere vogn. Og det er forståelig.

Jeg personlig kunne aldri valgt en vogn med sittedelen fra meg til min 6mnd gamle baby.

Jeg har ingen linker eller lignende å dele med deg, men derimot min egen erfaring! Jeg har selv vært på leting etter stoff om hvorvidt barnet burde sitte vendt mot foreldrene i sportsvogn, men uten å finne noe jeg har følt har vært overbevisende den ene eller den andre veien. Jeg tror imidlertid barn er ulike, og det som passer den ene kan være helt feil for den andre.

Vi har ei lita jente, nå 10 mnd., som har hatt voldsomme problemer med å roe seg i vogna. Frem til seks måneders alder var det omtrent umulig å trille tur. Dvs. - det å ligge flatt på rygg generelt var også rimelig upopulært. Vi hadde en Emmaljunga Edge Duo, som jeg elsket, men som hun hatet. Først da vi byttet til sportsvogndelen, ved fem mnd. alder - ja, jeg vet det ikke er anbefalt, men i desperasjonen gjør man det meste - og fysioterapeut ble spurt, gikk det i det hele tatt an å gå regelmessige turer. Hun likte det imidlertid fortsatt dårlig, strakte hals - tok sit-ups i vogna, og virket misfornøyd med å se så lite - satt altfor "dypt" i vogna, og skrek mye. Gikk alltid med bæretøy i kurven under.

Etter lang tids vurdering solgte vi hele Duo'en for to uker siden, og kjøpte en Emmaljunga Cangaroo City - trehjuling med fravendt sittedel. Vi har hatt noen fantastisk fine uker så langt, snuppa koser seg i vogna - sover bedre enn noen sinne, og følger med på alt rundt seg. Jeg tror ikke hun har vondt av det, og den eventuelle negative effekten måtte være ganske stor for oss for å skulle overdøve den betydelig bedre hverdagen vi har nå! Jeg skulle ønske vi byttet før.

Jeg mener ikke dette gjelder for alle, men vil bare dele vår erfaring. Jeg tror de fleste kjenner barna sine så godt, ihvertfall når de begynner å bli 9-10 mnd., at de fort vil se/høre/merke dersom barnet skulle bli redd/utrygg i vogna. Min gir ihvertfall klar beskjed i så måte. En mulighet er å låne en lignende vogn, og rett og slett ta en prøvetur i trafikkerte strøk.

Lykke til!

Vi har en Kombivogn som kan vendes begge veier, både selve bag/sportsdelen og håndtaket..dette er genialt, da kan du jo veksle. Vi har en Bugaboo Cameleon (men tror de har en variant som er bare sportstrille også). Det som er smart er at det er enkelt å snu selve sitte/liggedelen ved en stopp (vogna veier svært lite) og selve håndtaket kan enkelt vendes når man er på farta. Noe som også gjør det svært enkelt å få barnet opp og ned i vogna uten håndtaket i veien. Veldig fin til mating på tur også pga dette. Anbefaler å sjekke ut om denne finnes i kun sportsvogn også

(Bugaboo Frog tror jeg den heter)

Også lurer jeg på; er det ikke slik at babyen ikke skal sitte i sportsvogn før de kan sitte selv? synes 4-5-6 mnd høres tidlig ut, men skjønner jo om barnet ikke vil ligge..

Videre har jeg ikke hatt noe trøbbel med utovervendt babybjørn, min sønn på 7mnd har synes det har vært topp en stund allerede. Han vender seg mot meg når han vi ha bekreftelse og gir tegn på misnøye når han er lei/ sliten av alle inntrykkene. Jeg ahr heldigvis en sønn som sier klart ifra om hva han liker og ikke;)

"Også lurer jeg på; er det ikke slik at babyen ikke skal sitte i sportsvogn før de kan sitte selv? synes 4-5-6 mnd høres tidlig ut, men skjønner jo om barnet ikke vil ligge.."

Det er ikke snakk om å ha barnet sittende i sportsvogn i tilnærmet 90 graders vinkel fra 4-6 mnds alder, man har det liggende flatt i sportsdel eller med hodeenden litt hevet. Det tar ikke barnet noe skade av. Det er annerledes for barnet å ligge i sportsdel enn i bag. Det får komme litt mer opp enn det gjør i den dype bagen (høye kanter), og får sett mer, selv om det ligger. Det ser du jo spesielt godt med Bugaboo cameleon hvor barnet er mer bortgjemt nede i den store bagen, mens at de kommer mer opp og får se mer i sportsdelen. Snuppa vår stortrives å ligge i buggisen etter at vi byttet over til sportsdelen da hun var 5 mnd. Hun var illsint i bagen :) Men så er det jo viktig å understreke at barn er forskjellige, noen går med på å ligge i bag mye lenger.

Annonse

Følelsen jeg sitter igjen med etter å ha lest din besvarelse, Linn Bg, er at du ikke har så mye erfaring med barn (du venter kanskje din første?), og ikke vet så mye om barns utvikling. For spedbarn og barn har visse utviklingstrinn som er ganske så presise og like hos alle barn. Det er klart at det er rom for individuelle forskjeller. Men vi som har flere barn og arbeider med barn i alle aldre vet at utviklingen hos barn på visse områder er forbløffende likt. Det er visse milepæler. Jeg er derfor veldig uenig med deg med det du påstår om at kontakten med barnet under trilletur er personlige ønsker for moren og ikke for barnets beste og behov. Jeg må også si at jeg klør meg litt i hodet over det du sier om at "noen 5-6 måneder gamle barn lar seg ikke skremme av alt mulig." Det bekrefter følelsen jeg sitter igjen med.

Du trenger ikke argumentere ovenfor oss hvorfor du selv ønsker å velge en forovervendt vogn, og jeg synes det er merkelig at du kritiserer så sterkt vi som anbefaler vendbare vogner. Kjøp den vogna du vil ha, gjør dine egne erfaringer (du trenger gjøre egne erfaringer, ikke bare lytte til andres), og vær fornøyd med det :)

Jeg håper du ikke oppfatter innlegget mitt som krasst, det er det ikke ment å være.

Vil starte med å si at dette var ment som en debatt/diskusjon for å høre forskjellige synspunkter og jeg verken tar ille opp eller mener noe ille med deg jeg skriver selv!:)

Mange spørsmål her, skal forsøke å svare på alle.

Dette er riktignok mitt første barn, men har ganske mye erfaring med andres, både babyer og større barn. Har jobbet en del år i barnehage med barn 10mnd-3 år, og litt på stor avdeling 3-6 år. Må si meg veldig, veldig uenig i at barn utvikler seg likt. Det jeg kan komme på i farten er; noen går når de er 7-8 mnd, noen når de er nærmere 1,5 år. Noe snakker (og synger!) ved 1,5 års alder (snakker ikke om bare enkle ord) andre ikke før de er 3 år. På bakgrunn av hvor mye et barn utvilker seg på kort tid, vil jeg si dette er enorme forskjeller. Det er også vanvittig forskjell i småbarns forståelse og motorikk. Disse forskjellene er også tydelig hos større barn, men de aller fleste jevner seg ut med årene. Det jeg mener med at "noen barn lar seg ikke skremme så lett" er at det er store individuelle forskjeller, også på de minste. Noen er skeptiske av natur, andre overhodet ikke. Noen barn er redd for fremmede mennesker, andre ikke. Noen er redd for hlye lyder, andre ikke. Syns ikke det passer å generalisere her. Jeg har stor forståelse for at noen barn er redde og utrygge, men virker ikke som om alle her har forståelse for at noen barn ikke er det.

Jeg har fremdeles til gode å lese en troverdig artikkel om hvorvidt det er skadelig med å sitte fravendt i forhold til inntrykk. Har ikke sett på de gitte linkene enda, skal gjøre det straks:)

Jeg skriver som sagt dette fordi jeg ønsker å høre andres meninger, ikke for å overbevise noen om at fravendt er best. Jeg tror ikke dette er et riktig valg for alle. Jeg prøver heller ikke å rettferdiggjøre ovenfor meg selv (eller andre) hvorfor vi skal kjøpe fravendt, og ja, vi skal det.

Dog er jeg interessert i å høre hvorfor folk syns dette er best med det ene eller det andre. Trass i noen usakelige påstander her...

Jeg leter etter en unnskyldning til å velge en billigere vogn? Unnskyld meg, men tror du virkelig jeg vil gamle med mitt barns beste på bakgrunn av økonomi? Dessuten er OTH fravendt og alt annet enn billig, for å komme med ett eksempel. EW er ikke direkte billig den heller, selvom den er billigere enn OTH. Jeg valgte EW fordi den har større bag og får lettere plass i bilen, ikke pga pris. Stod mellom EW og OTH her.,.

Kjekt å høre at noen har erfaringer med barn som trives fravendt også, mitt inntrykk er at ganske mange barn gjør det! Om vårt vil det, gjennstår å se.

Kan forresten legge til at i Bulgaria, hvor samboeren min kommer fra, har jeg aldri sett en sportsvogn eller trille som er vendt mot. Min svigermor hadde forøvrig aldri hørt om at dette gikk ann. Ikke et argument altså, bare en tilleggsinfo;)

Jeg vil også spekulere i om HI (Linn Bg) er førstegangs, jeg kjenner igjen min egen "påståelighet" før jeg selv fikk barn. Hadde masse meninger om mine tantebarn m.m., og trodde virkelig jeg hadde peiling på både ditt og datt. Utrolig nok forandret verden seg da jeg hadde blitt mamma selv. Jeg har måttet bite i set sure eplet maaange ganger, til min frustrasjon når det ikke er så alt for kjekt å innrømme mine egne misoppfatninger fra tidligere.

Tilbake til saken; Kjære Linn, alle som skriver at vendbare vogner er det beste gjør det ikke fordi de får provisjon av Stokke, Emmaljunga eller noen av de andre vognmerkene som har vært fornuftlige nok til å gi foreldrene et valg. De sier det av ærlige hensikter; å svare deg av egne opplevde erfaringer. Hvorfor spørre her inne, om du allerede har bestemt deg for at mor og svigermor vet best? Du kan jo spørre dem hvordan de sikret barna sine i bil? De har helt sikkert en annen erfaring med dette også enn vi her inne kan hjelpe deg med.

Nå var jeg kanskje urettferdig krass med deg - beklager. jeg blir bare litt oppgitt over at folk som spør om noe ikke er interessert i svarene de får.

Til slutt; vi som liker å ha MULIGHETEN til å ha barna vendt mot oss er ikke nødvendigvis veldig overbeskyttende. Men vi liker å ha et VALG, å kunne lytte til barnets ønsker og la det sitte vendt slik vi oppfatter dets signal fra dag til dag.

Har ikke prøvd å påstå noe annet enn at jeg er førstegangs, men jeg har erfaring med barn selvom. Ikke prøver jeg å si at jeg vet bedre nn noen andre, og har heller ikke forsøkt å påstå at noen er betalt av Stokke;) Syns for øvrig enkelte har en bedrevitene tone fordi dere har barn selv, og det har ikke jeg og sikkert andre som leser tråden.

Den kan dere godt spare meg for. Debatt dere, ikke personlige meninger om meg!:)

Syns det er merkelig at det ikke skal være lov å diskutere fordi man har en annen mening? Jeg har også gjennom tråden skrevet, i rene ord, at jeg er interessert i andres meninger. Jeg startet ikke tråden med ønsker om at andres meninger skulle forandre min mening, men simpelten for å høre hvorfor noen vil velge vendtmot.

I tillegg har ikke alle her inne sagt at vendt mot er best, er to eksempler over med barn som trives best vendt fra. Det som skiller disse to fra dere andre er at de sier; "mitt barn trives med" ikke "dette er best for alle barn."

Har nå lest linkene, og utenom dette med inntrykk, som allerede er nevnt av flere, handler disse artiklene mye om dem som hopper over dypvogn i sin helhet. Som ekseplet i VG der de legger en 4 uker gammel baby i fravendt sportsdel. Det er ikke dette det er snakk om her. Hvis ikke det er kommet tydelig frem, kan jeg godt presisere at for min del var denne tråden myntet på barn fra 6mnd og oppover.

Jeg snudde sittedelen da min var litt over 1 år, da begynte han å henge ut av vognen for å se fremover. Så siste par ukene før jeg snudde var nok mors behov sterkest;) Men, jeg så også når han var godt opp mot 2 år at hvis vi skulle trille og han begynte å bli trøtt ville han helst sitte mot meg, samme hvis han ikke var helt i form da ville han også se meg.

Må si at du har fått mange, gode argumenter her, og sier meg enig i at du har bestemt deg for at mor og svigermor har rett. Ja, i bulgaria sitter de sikkert snudd vekk, men har de samme trillemønster som i norge. Her er trilling nesten nasjonalsport for mødre. Vi triller liksom ikke bare fra bilen og inn i butikken. Det er mange faktorer som spiller inn. Les linken du fikk, selv om jeg ikke tror de gjør så veldig inntrykk på deg. Lykke til m barnet og vognvalget:)

Takk for det!:)

Ja, jeg tror nok mor, men også andre i min genersjon har rett her. Det kommer ann på barnet, og å på forhånd tro at det ikke kommer til å trives med det, blir feil. Men som sagt, tiden vil vise;)

De triller nok like mye i Bulgaria som her, eller til og med mer. Mer vanlig å være ute (mye pga klima) enn det det er her. Dog er det få og ingen som har med seg vogn på f.eks joggetur, men skal være så ærlig å innrømme at dette driver ikke jeg med heller;)

Vi hadde OTH til vår første jente og byttet til sportsdelen da hun var nesten 6 mnd. Det gikk helt fint, fikk aldri noe indikasjon på at hun ikke trivdes med det. Ligger jo såpass dypt at det meste hun ser var himmelen eller taket i vogna. Først etter mange måneder til ble det aktuelt å heve ryggdelen litt.

Mulig at man skal skjerme barnet for inntrykk, men er ikke dette noe gammeldags man har gått bort fra? Stakkars barn i andre land da i alle fall, som ikke bryr seg om dette i det hele tatt (f.eks England, der jeg bodde før) :-).

Når det er sagt, har jeg valgt en vogn til mitt andre barn som jeg kan snu begge veier (BRIO Go). Grunnen er at JEG savnet å se fjeset til datteren min da vi trillet tur.. :-) Jeg ville se henne og tulle med henne og synge direkte til henne :-). Har ikke begynt å bruke sportsdelen ennå, hun er bare 4,5 mnd, blir spennende når det skjer.

Kjekt å høre!

De sidene jeg har funnet og blitt henvist til er relativt nye, men dette er jo bare teorier av eksperter og "eksperter", enn så lenge i alle fall.

For å bevise om inntrykk faktisk er skadelig for utvikling må man følge x-antall barn over flere år og kartlegge og sammenligne utviklingen. Samtidig skal det vel godt gjøres å bevise at sen utvikling vil være direkte relatert til fremovervendt vogn. Har også lest uttalelser fra eksperter (ja, har søkt mye på dette;)) om at fremovervendt vogn kan resultere i at barna blir nervøse som voksne. Syns den er passelig drøy ettersom det overhode ikke har vært (som jeg kan finne i alle fall) noen studier gamle nok til å begrunne dette. Igjen antagelser altså, fra et lite knippe eksperter. Tror nok at hvis dette faktisk var tilfelle ville disse vognene vært nært sagt tatt ut av salg, i alle fall her til lands. EU-standeren sier også at fremovervendte vogner er helt ok.

Er ikke fokus på dette i det hele tatt i Irland, Usa, England el Bulgaria bland mannen i gaten. Nevner disse landene fordi jeg kjenner folk der og alle sier det er mest vanlig med fravendt og har ikke hørt noe om denne type diskusjoner.

En del av disse studiene jeg har lest dreier seg også om spedbarn i sportsvogn, altså ingen bruk av dypvogn. Dette ville jeg ikke selv gått for.

Som en tidligere påpekte har det nok også litt å si hvor mye av dagen man skal bruke vogn. Flere timer sammenhengende tur i fravendt vogn er nok ikke heldig og sikkert ganske utrivelig for alle parter. Men ved gjennomsnittelig bruk tror jeg ikke dette vil ha mye å si.

Ang hvordan de sikret barn i bil før i tiden, syns jeg ikke har så mye her å gjøre. Beviste teorier og nøye utførte studier har jeg ingen problem med å tro på. Selvom folk tar forskjellige valg her også. Noen kjøper brukte barneseter på finn.no, noe jeg aldri ville gjort med tanke på at sikkerheten kan være dårligere trass i ingen synlig skader. Eiern opplyser nok ikke om at vognen har vært utsatt for en trøkk. Har lest en del om at Quinny-vogner er ustabile og velter lettere, derfor ville jeg ikke valgt denne vognen. Men det er populær vogn, og jeg dømmer ingen for å velge denne.

Litt på siden nå, men blir engasjert her;)

Vurdert Brio Go etter mye anbefalinger, men klarer ikke å bli komfortabel med utseende;) Enig med at vogn som kan vendes begge veier er det ultimate, da er man jo helgradert og ingen risiko for å måtte skifte til verken det ene eller andre underveis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...