Gå til innhold

Slankeoperasjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her inne som har tatt en sånn operasjon? Har noen spørsmål ang emne.

1.

Søker man på sykehuset for å få det? Eller ordner legen med søknad for deg?

2.

Finnes det flere typer slankeoperasjon?

3.

Når dere har hatt operasjonen. Må man da bare spise mosa mat?

4.

Visst du har tatt operasjon. Har du gått ned mange kilo?

5.

Er det ett viss antall kilo man må veie for å få det?

6.

Hvor lang tid tok det fra du søkte til du fikk oprasjonen?

Jeg kunne ha tenkt meg å ta en operasjon. Prøvd utalige slankekurer, men pila på vekta kommer opp på det samme igjen. er overvektig, men vet ikke om jeg er overvektig nok til å få operasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ikke tatt noe slanke operasjon,men ville bare si TENK NØYE GJENNOM DET,før du evt tar noe slanke operasjon!!!

Har sett noen som har gjort det,huden henger på armene,magen,ja huden blir stygg på hele kroppen!!!! er det finere enn å være litt godt i hold???

Jeg skjønner at du tenker du skal bli slank og fin,men da må der mye selv vilje til,riktig kosthold og mye trening!!!!

men lykke til med valget ditt!!!

Skrevet

Har ikke blitt operert for dette selv, men vet litt om det.

Legen søker for deg, hvis du ikke ønsker å ta det privat (betale selv).

Det kan nok bli gjort på flere måter, men den vanligste nå er vel en by pass hvor tarmene blir koblet om. Tynntarmen blir koblet på øverst på magesekken og så blir nedreste del stengt av på en måte. Man får ca 1 dl magesekk.

Man kan bare spise flytende føde første uka, deretter moset mat noen uker før man går over til vanlig mat.

Det er ikke kiloene man går utifra når man blir innvilget en slik operasjon. Man blir vurdert utifra BMI.

Tror det er ca 1 1/2- 2 års ventetid.

Det man også må huske på er at man er avhengig av å ta div. vitaminer resten av livet. Dette fordi den delen av magesekken som tar opp vitaminer er koblet bort.

Lykke til med valget og evt. operasjon.

Skrevet

Dette er for folk med ekstrem overvekt, så det høres ut som du ikke engang burde vurdere det?

Skrevet

Århudrets teiteste svar...

Hvis maner ekstremt overvektig er det viktigere å få en sunn kroppsvekt ennå ha stram hud over rumpa!

Skrevet

du er lat eller så har du eier du ikke selvdisiplin! "prøvd utallige slankekurer"... Jaha, har du prøvd den der med å spise magert og sunt og trene regelmessig? Du vet, det som heter sunn livstil?? Kutte ut unødvendig mat og godter, og heller drikke vann istedet for brus/saft? Spise grønnsaker og frukt istedet for godter? Spise kylling og mager fisk istedet for fet mat?

ALLE kan nå sin trivselvekt med mindre de har et fysisk problem som gjør at kroppen ikke klarer å gå ned i vekt, og da blir man som regel så overvektig at legen din tar tak i problemet!

Slutt å SYT å ta deg sammen. Slankeoperasjon for å gå ned i vekt er den siste utveien, og med mindre du endrer livsstil, så ender du opp overvektig igjen! OG uansett hvor slank du blir, så vil kroppen din bli ødelagt hvis du bare spiser dritt og ikke trener....

Skrevet

ano 08.45

Slutt og uttal om temaer du ikke har peiling på! Det er nemlig ikke sånn at alle kan nå sin trivselsvekt, sorry men det er ikke det.

Ikke be HI om å slutte med sytinga, du har ikke peiling!!

Skrevet

1. Du må få rekvisisjon fra fastlegen din

2. Ja, flere typer, men den vanligste i Norge tror jeg er gastric bypass

3. Man klarer ikke å spise noe særlig i det hele tatt sånn helt til å begynne med. Det kommer an på typen operasjon hva slags mat man kan spise etterp.

4. Jeg har gått ned 40 kg. Skulle gjerne ha gått ned 10 til.

5. Man må vel ha en BMI på over 40, tror jeg.

6. Jeg gjorde det privat for flere år siden, og betalte selv.

Skrevet

haha, det var dagens 16:02! ALLE mennesker kan nå sin naturlige trivselvekt hvis de spiser sundt og trener regelmessig. Men hva som er en persons naturlige trivselvekt er uhyre forskjellig fra person til person. Noen mennesker naturlig lubene uten at det er helseskadeli, mens andre er naturlig vevre og sylslanke.

Det eneste som betyr noe for kroppen, er at den får nok og riktig næring, og at den får fysisk aktivitet. Kalorier inn og kalorier ut. Et meget enkelt regnestykke i grunn.

Både jeg og hu jeg bor sammen med følte at vi hadde "prøvd alt", frem til vi begynte å spise magert og sundt, kuttet all unødvendig mat og trente litt. Har aldri vært lettere å gå ned i vekt!

DU 16:02, har ikke peiling. Det er en allmenn misforståelse rundt omkring i verden at man MÅ slanke seg og blodtrene for å nå trivselvekta. Det er TULL. Så lenge du spiser fornuftig, drikker VANN istedet for saft og trener regelmessig, så VIL du gå ned i vekt, ellers så er det noe fryktelig galt med kroppen din, og DA, først DA bør man vurdere evnt slankeoperasjon eller legemidler.

Folk er generelt litt lost når det gjelder vektreduksjon. Man har en fanatisk ide om at det er umulig, bare fordi man har prøvd ALLI eller 30 days og man ikke fikk det resultatet en ønsket.

Snakk med en ernæringfysiolog, og en personlig trener som faktisk har utdannelse, så vil du få akkurat det samme svaret som jeg har gitt...

Skrevet

jeg vil ikke angripe noen altså, men jeg fortsår ikke helt... JEg kan ikke så mye om dette, så må bare spørre, siden diskujsonen er i gang. hva mener du med at ikke alle kan nå sin trivselsvekt? Hvis man mistrives pga mye fedme, vil det virkelig ikke hjelpe å legge seg i hardtrening, og spise sunt? eller kanskje tenke på det FØR man blir altfor fet også..? men blir man for stor, går det ikke an å sette i gang en streng diett og trene mye? Man må jo ha tid og sånn, men er jo sunnere enn en operasjon tenker jeg...

Som sagt jeg vet ikke så mye om det, men sånn logisk sett burde det jo gå..

Skrevet

jo bunnie, alle kan nå sin normale trivselvekt med mindre de har et fysisk lyte som enten ødelegger forbrenning eller hvordan kroppen bryter ned næringen den får..

MEN, hvis man er blitt så fet at man ikke får beveget seg, så må man gå inn for å spise veldig lite kalorier, men ikke for lite, og evnt bevege det man kan ;) Klarer man ikke å gå, så løft manualer med armene. Hvis man øker muskelmassen så vil man forbrenne mer.

det er tull at man MÅ slankeopereres hvis man er veldig overvektig, men i noen tilfeller er det best å gjøre dette fordi kroppen er i ferd med å bli så ødelagt at man er på vei til å dø. Da trenger man rask vektnedgang. Og når man er så stor, så trenger man vitterligen ikke å spørre om info HER, for da vil legen din henvise deg rimelig fort!

det beste for kroppen og helsa, er å endre livsstil og gå ned kontrolert og sakte. Da holder vekta seg borte, og man blir SUNN og STERK i kroppen. Da lever man lengre, og ser bra ut:)

Liten vits å slankeoperere seg og gå ned 40-50 kg på 5-6 mndr hvis arteriene dine er så smekkfulle av kolesterol at du nesten ikke får omløp...Et sundt og normalt, og tren for søren, vanskeligere er det ikke.... KJenenr jeg blir meget engasjert, det er galskap ute å går med all denne slankeopereringen og pillene som skal spises.... Folk har jo klikka!

Skrevet

hvorfor bare slanket du deg ikke?

Skrevet

Det fortjener ikke svar engang...

Skrevet

jeg kunne spurt om det samme, og det er ikke for å være frekk, men fordi jeg ikke kan forstå det... Er det ikke bedre å slanke seg? jeg gidder ikke skrive som anonym og slenge ut frekke kommentarer, jeg lurer rett og slett fordi jeg ikke forstår det. så da synes jeg man kan prøve og gi et svar. :)

Skrevet

Har du noen gang veid 50-60 kilo for mye? Å komme med kommentarer som "det er jo bare å spise mindre og mosjonere mer" er like forbanna dumt som å fortelle en anorektiker at det "bare er å begynne å spise da vettu!", eller en narkoman at "det er jo bare å slutte med narkotika da!", eller en hjemløs som kanskje attpåtil er narkoman at det jo bare er å klippe håret, droppe dopen og skaffe seg en jobb!

Det verste er at det er MANGE som KAN gå ned i vekt på en sunn og god måte - UTEN å koble bort mesteparten av tynntarmen og magesekken, men helseforetakene og primærhelsetjenesten jobber ikke målrettet mot slike pasienter. Helseforetakene og primærhelsetjenesten pusher piller og forsøker å løse problemet med kirurgi. Dermed har man ikke mange alternativer dersom man ikke greier det selv og trenger proff hjelp, da må man enten ta piller eller opereres. Og det suger.

Det er en grunn til at noen har overvekts/undervektsproblematikk eller spiseforstyrrelse, og problemet stikker langt dypere for de fleste enn at de ikke vet bedre. Dessverre. Men gå til en lege, forsøk å få hjelp derfra - hva får du? INGENTING! Piller og henvisning til operasjon!

Skrevet

Jeg har ikke tatt den operasjonen selv, men vil også si at dette er noe du evt. må tenke nøye gjennom. Det er en forholdsvis stor operasjon.

Men jeg vil tro du har lest en del om temaet om det er noe du vurderer, så da vet du nok en del om dette.

Så synes jeg det er trist at hver gang noen spør om noe ang overvekt, så kommer noen og sier at dette er jo egentlig ikke vanskelig, det er jo enkel matte, bare å ta inn mindre enn du bruker. Jepp, kjempelett.

Er så alle overvektige dumme som ikke har skjønt dette?

Eller er bildet mer nyansert kanskje, har det slått dere????

Jeg trodde lenge jeg var dum, for det var jo enkel matte, det skulle jo ikke være vanskelig... men selv om jeg fulgte opplegg og fikk veiledning så var det ikke så lett å gå ned i vekt som det skulle være i teorien.

For noen fungerer ketolyse og for andre Grete Roede..

Skrevet

Jeg vet om to som har tatt slankeoperasjon. Hun ene var mye dårlig etterpå pga operasjonen og sleit i lang tid med det meste.

Hun andre var så uheldig at hun først havnet i koma og så til slutt døde. Ekstremt tragisk og veldig uheldig. Hun opererte seg fordi det for henne var siste mulighet for å gå ned i vekt.

Hvis du ikke engang vet om du er overvektig nok til å få operasjonen, så ville jeg holdt meg langt unna hvis jeg var deg. Få heller hjelp til å gå ned i vekt ved å spise riktigere og trene mer. Selvom det blir veldig ekstremt igjen, se på noen episoder av slankekrigen som går på tvnorge nesten konstant og få inspirasjon der. Der er det mange ekstremt overvektige som antagelig har sett for seg operasjon som eneste mulighet, men som likevel klarer det ved å legge om kostholdet helt og begynne å trene.

Skrevet

jeg er annie som har vært så amper og "drittlei".

Grunnen til at jeg reagerer er fordi dette tydeligvis er en allmenn erkjennelse, er man feit nok, så kan man bare operere seg og bli kvitt fettet. Hvis dette skal være den allmenne tankegangen, så skal jeg da søren meg være den som går hardt mot strømmen og virkelig si ifra!

De som TRENGER en slankeoperasjon, de vet at de trenger det, og de får den hjelpen de trenger for å få denne. Og de trenger heller ikke å rettferdigjøre at de skal opereres, for det er den siste utveien. Så mine svar er rettet mot de late og selvdisiplin løse damene som løper til nærmeste doktor som gidder å operer dem.

Hvis man skal opereres i Norge, så må man vente i ganske lang tid, og man må gå til ernæringfysiolog og prøve å gå ned via sunn mat og den fysiske aktiviteten man kan gjøre. De som ikke får opersajon i Norge, er de som ikke trenger det. Og jeg vet om flere som har dratt til utlandet og tatt operasjon fordi de ikke krever noe annet enn penger der....

Skrevet

21:04: Lett nei, hvem pokker har sagt at det er lett å gå ned i vekt?? Men det er lettere enn folk tror. Man må ha tålmodighet og ha viljestyrke, noe mange mangler, derfor forblir de store eller går opp i vekt.

Jeg er overvektig, har en BMI på over 30, emn jeg er på god vei ned. Og jeg har "KUN" skiftet livsstil og begynt å trene. Jeg har brukt lang tid på å komme hit. Veide over 100 kg etter fødsel. Har gått ned 30 kg på 20 mndr. Det er ikke mye pr mnd, men vekta har holdt seg unna også. Jeg har vinglet litt i perioder som jul, men det er bare et par uker med å ta meg sjøl i nakkeskinnet og spise sundt og trene, så er jeg tilbake til start.

Man må faktisk jobbe for å gå ned, men det er mye lettere enn det fremstilles av noen. Man må ikke sulte seg eller trene 3 timer daglig. Og HVIS man ikke går ned i vekt ved å spise sundt og kontrolert og trene, så er det noe fysisk FEIL med en. Og da trenger man kanskje medisiner eller andre hjelpemidler.

De som TRENGER slankeoperasjoner, de vet det og trenger ikke å rettferdigøre det, men de som ikke trenger det, er som regel de som hyler høyest om at "dere ikke skjønner" eller "dere tror feite er dumme" NEI, jeg vet da godt at overvektige folk ikke er dumme generelt, jeg er da overvektig, og langt fra dum. Men det finnes dumme og late mennesker i alle former og fasonger.., Og noen av dem må da være overvektige..

Skrevet

Jeg har hatt anorexia og jeg skjønner godt hvorfor folk ikke skjønte hvorfor jeg bare ikke spiste! derfor forklarte jeg dem det, og synes ikke det er fornærmende at de ikke forsto det. Sånn som jeg ikke forstår dem som er ekstremt overvektige, er jo ikke for å være frekk!

Skrevet

Jeg veide over 100 kg etter fødsel, er 158 høy, så jeg veide 40-50 kg for mye. Var vanskelig å trene det vekk da jeg holdt på å dø etter fødsel og hadde et KS arr som var vanskelig å få til å gro skikkelig.

Jeg har brukt 20 mndr på å gå ned 30 + kg, og jeg har jobbet for det ved å spise fornuftig, gå tur med ungen og trene litt mer nå etter nyttår. Har som nyttårsforsett å være komfortabel på badestranden.

Jeg var større FØR jeg ble gravid enn det jeg er nå . Jeg visste jeg veide 20 kg for mye, jeg hadde da en vekt! Men jeg ga faen, tenkte som så, jeg er jo allerede tjukk, og jeg finner da fortsatt klær å ha på meg, selvom de er stoore i str. Jeg spiste dritt mat fordi jeg mente jeg fortjente det i helger, og kanskje etter en eksamen som hadde gått bra, eller når jeg var trist osv osv... Jeg hadde et høyst unaturlig forhold til mat, og var depprisiv pga vekta mi i bakhodet hele tiden, men viste det ikke. Så fort noen kommenterte at jeg kanskje hadde en litt trang buske osv, så gikk jeg hjem og gråt og spiste. Deretter forbannet jeg den som hadde kommentert og mente det var noe feil med den personen....

Så ja, jeg vet hvordan det er. MEN, så fort jeg ble mamma, så skjønte jeg at jeg faktisk har et ansvar ovenfor barnet mitt å ikke la ham gå i den samme fellen. Og jeg begynte å tenke over hvilke signaler jeg sendte til barnet mitt. Jeg fikk NOK! Jeg la om spisevanene mine, satt meg som mål å føle meg BRA i min egen kropp, ikke noe vekttall eller str, jeg skulle bare føle meg bra... Ingen lege som hjalp meg, men jeg leste masse på nett, så på programmer som the biggest looser osv og fikk tips råd og inspirasjon. Og ikke minst så fikk jeg se at det ikke er kroppen det er noe galt med, emn hodet og innstillingen.

Man trenger ikke alltid en psykolog til å bekjempe sine matdemoner. Noen ganger trenger man bare et realt tupp i baken! Og det fikk jeg når jeg stod på vekta å så et tresifret tall.

Så igjen. Slankeoperasjon er for de som er syke, som ikke KAN gå ned i vekt, ikke for de som ikke prøver skikkelig engang..... Mulig du mener jeg ikke forstår, men jeg mener at man skjuler seg bak den unnskyldningen for mye. Joda, noen sliter veldig med sine matdemoner, og trenger hjelp, men ikke alle.... Og slankeoperasjon er aller aller siste utvei for de som trenger det.

Skrevet

Mamma tok den på onsdag, på Aleris i oslo. Hun hadde ikke tid til å vente på å få det dekt igjennom det offentlige så hun betalte det selv. 138 000,-

Hun har selvsagt ikke gått ned noe enda, men de regnet med et vekttap på 80% av overvekta. (men det er jo veldig individuellt da).

Nå de 2 første ukene skal hun bare drikke suppe, buljong, yoghurt ol.

De neste 3 ukene kan du spise mosa mat og etter det introdusere vanlig mat.

På aleris må man ha en BMI over 33 for å bli opr.

Hun tok gastic bypass, dvs at 85 % av magesekken og 2 m av tynntarmen blir "koblet ut".

Skrevet

Var 1 her inne som skrev jeg var lat. Jeg svømmer og starta med å gå veldig fort 4 dager i uka. Ble god å svett. etter en stund så starta jeg med å små løpe. Jeg vet at riktig kosthold og mosjon gir vekttap, men når man er helt alene og ikke får noen oppbakking så er det ikke så lett. Lett for dere som er tynn å aldri har hatt problemer med vekta å skrike opp. Vet det er like ille for dem som har problemer med å legge på seg.

Tusen takk for svar damer :-)

HI

Skrevet

Du 20.21. Hva i helvete vet du om hva jeg har prøvd å vært igjenom?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...