Gå til innhold

Er det vanleg å ikkje ha barnet hos seg på barsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg blei overraska over at så mange på anonymforum snakka om at babyen blei sett etter av jm på barsel.

Eg har full forståelse for at det etter ein tøff fødsel kan vere absolutt nødvendig å få litt søvn, og er ikkje ute etter å henge ut nokon eller lage debatt om emnet, eg lurar berre på kva som er vanleg.

Etter begge fødslane mine har eg vore i god form, og flytta over på pasienthotellet etter nokre timar, så eg anar ikkje korleis ting foregår på barsel.

Så - er det faktisk vanleg å ikkje ha babyen hos seg på barsel, f.eks. om natta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har forstått det slik at man velger selv om man vil ha barnet hos seg.

Det sykehuset jeg skal føde på har visst dårlig med enkeltrom så da blir det fellesrom (eller hva det heter?) og da er det kanskje greit at det ikke ligger masse babyer også på rommet som skriker på ulike tidpunkt på natta. Jeg vet ikke? Men jeg kan tenke meg at det kan bli noe slitsomt...

Skrevet

Hadde begge mine hos meg nesten heile tida. Berre midt på natta et par gonger trilla dei babyen ut så eg fekk sove og samle krefter :)

Skrevet

Jeg hadde ikke frøkna inne hos meg første natten.

Men det var mest pga at hun hadde en del fostervann i lungene, så sleit litt med å puste. Men de andre nettene tok de henne også noen timer så jeg fikk sove.

Var ikke akkurat sånn at de samlet alle ungene kl 11 så mammane fikk sove til kl 9, men de hjalp til så vi fikk sove noen timer hvertfall.

Det var på Riksen. Tror ikke det er så vanlig på Ahus.

Skrevet

De hentet snuppelillen slik at jeg fikk bruker 5- 10 min i dusjen. Hun var jo helt ny, og ville ikke la henne være inne på 4-mannsrommet den tiden:)

Ellers så startet vi samsovingen i sykehussengen, så det var kun når jeg dusjet at hun var borte. Ei på rommet fikk tilbake feil barn, men det oppdaget hun raskt.

Skrevet

Ingen av min 5 har viket meg på barsel, har alltid hatt dem enten på armen /fanget eller i senga mi. Trodde det var gammelt og avleggs at pleierne passet barna om natta.

Skrevet

Jeg fødte også på Riksen, og måtte spesifikt be pleierne om de ikke kunne ta jenta mi noen timer slik at jeg fikk sove. Jenta mi hadde nemlig svelget mye fostervann under fødselen, og var kvalm/ kastet opp- og ved ett tilfelle fikk hun oppkastet i vranga og etter det klarte ikke jeg å finne roen ihvertfall...Så for å få noen timer på øyet etter en lang og krevende fødsel, tok de jenta mi resten av natta, kom bare inn med henne hver 3.time for amming. Himmelsk!! =)

Skrevet

Jeg tror vi leverte fra oss datteren to netter. Hun holdt seg våken i over 12 timer etter födselen og viste ingen tegn på å sovne. Til slutt måtte jeg bare få sova og da tok de henne og ga henne morsmelk fra banken sin.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen i det hele tatt klarer å sovne etter fødsel, jeg...

Hadde så mye adrenalin som pumpa rundt i kroppen at jeg ikke sov på tre-fire(!) døgn tror jeg det var. Jeg personlig ville ikke noe annet enn å ha den lille inne hos meg. Beskytte, beundre og kose...

Og som sagt over her, dette er ikke for å henge ut noen.

ASlle har sine grunner til å velge som de gjør:)

Skrevet

Eldste min lå på intensiven i en uke,så han var jeg bare sammen med når jeg selv var våken,

Med minstemann dro jeg hjem dag to og jeg var såpass "frekk" at jeg spurte om de kunna ha han første natten fordi jeg (som alle andre) trengte å sove.

Det var ikke noe problem.De spurte til og med om de skulle ta han natt to også,men da ville jeg ha han hos meg.

Skrevet

Vi var på hotellet, så det var ikke et alternativ å få hjelp til å passe babyen, men denne gangen skal jeg føde på et annet sykehus, og hvis jeg får en like urolig baby som sist skal jeg helt klart be om hjelp.

Forrige gang hadde jeg ikke sovet på tre døgn før babyen kom, og det hadde nok vært best for oss alle om jeg hadde fått sovet en hel natt før vi startet på småbarnsperioden.

Litt dumt å reise hjem fra sykehuset helt utslitt, med en baby som aldri sov mer enn 1 time om gangen.

Jeg tar det som det kommer, men er nok mer åpen for hjelp denne gangen enn jeg var sist. Hverdagen kommer fort nok, og det kan være greit å få hentet seg inn etter fødselen.

Skrevet

Ingen som tilbaud meg eller andre på rommet det då eg var på barsel på KK. Han var berre ute ein liten tur for å bli vegd før og etter amming. Ville ikkje sendt han ut heller, men så sov han det meste av tida og.

Skrevet

Jeg hadde influensa, nesten 40 i feber, og ikke sovet et sekund på nesten 2 døgn.. Jeg spurte om de kunne passe på ham et par timer så jeg fikk søvn. Det gjorde de IKKE på SØF ihvertfall!

Var så sliten at jeg bare dirret i kroppen og var helt desorientert.. men, den gang ei!

Skrevet

Så rart at vi har så ulik erfaring tippen for på SØF ville de ha minstesnupp hos seg på natten:) Deilig syntes jeg da og takket gladelig ja.

Skrevet

Vi diskuterte akkurat dette nå da jeg fikk lillebror for 9 dager siden.

Jeg hadde ham inne hos meg, men andre natten kom en pleier inn og sa at de nå ville ta ham noen timer slik at jeg fikk sove litt. >Jeg hadde ikke sovet siden jeg fikk ham. Jeg lot dem gjøre det for jeg var så sliten.

Hadde ks..Og han suttet og gråt hele tiden..

Snakket med mange andre mødre de dagene jeg lå på sykehuset og mange var veldig fortvilet fordi de hadde spurt om de pleierne/jordmødrene kunne ha babyen litt slik at de fikk sove, men da hadde de fått nei til svar..

Det er nok ganske så forskjellig fra sykehus og situasjon, vil jeg tro...

Skrevet

Uffda, Twintipp, det var jo nesten umenneskeleg...

Ser at det er veldig ulik praksis frå sjukehus til sjukehus, og at det nok er vanlegare enn eg hadde trudd. Greitt å få litt klarhet i sakene her. Eg er ein uforbederlig nysgjerrigper :o)

Skrevet

Tror faktisk det er veldig forskjell på om du er førstegangs eller ikke også. Har man kun 1 barn er det jo enklere å slappe av når man kommer hjem enn hvis man f.eks har 2 barn hjemme som venter:)

Skrevet

Hadde begge jentene hos meg hele tiden på barsel:)

Hadde planlagt KS med nummer 1, og hastesnitt med nummer 2.

Jeg tenkte litt som så at når jeg først hadde fått jentene ville jeg ha dem hos meg så mye som mulig med en gang.

Begge sov hele natta de første nettene på sykehuset, så det var ikke spesielt slitsomt. Hadde enerom, så mannen var også til stede på barsel begge gangene.

Skrevet

Jeg for min del kunne ikke tenke meg å levere henne fra meg. Jeg klarte i grunn ikke å ta øynene fra henne en gang de første døgnene. Hun er født like over midnatt og sov sammenhengende hele natten, det gjorde derimot IKKE jeg, jeg lå nemlig bare å så på den lille som lå å sov.

Men så hører det definitivt med til historien at jeg hadde en rask og effektiv fødsel. Den var knalltøff og intensiv, men ikke langvarig og jeg var ikke totalt utslitt etterpå. Og så hadde jeg pappaen til lille med meg hele oppholdet, slik at jeg hadde både hjelp og støtte hele tiden.

Og jeg vil gjerne presisere at selv om jeg ikke ser for meg at jeg selv hadde klart å levere fra meg den nyfødte, så betyr ikke det at jeg ikke kan ha forståelse for andres situasjon.

Gjest sug lut
Skrevet

Kan være så mangt - gulsott og lysbehandling av ungen, for eksempel.

Skrevet

Det er helt sant, sug lut.

Det finnes jo omstendigheter der man ikke har noe valg heller. Helse foran alt annet selvfølgelig, og det gjelder jo også helsen til de mødrene som trenger hvile.

Men man kan være hos barnet selv om det lysbehandles også, dersom man ønsker det..

Gjest sug lut
Skrevet

Jada, jeg har vel knapt retta ut ryggen ennå etter å ha sittet ved den lyskassa i timesvis. Men litt sove måtte jeg til slutt, da jeg holdt på å falle av stolen...

Skrevet

Her ble det hastesnitt... Jenta mi fikk jeg se et lite øyeblikk rett etter at ho hadde blitt sjekka for en del ting rett etter at de tok ho ut, mens de sydde meg. Husker ikke så mye av det, for jeg var ganske dopa på diverse smertestillende og beroligende. Dette var i 14-tida på dagen. Neste gang jeg fikk se ho var neste kveld. Etter det fikk jeg se ho når jeg ville, men det gikk 13 dager fra ho var født og til vi fikk ha ho med ut av intensivavdelinga og inn på vårt rom. Først da kunne de ta ho av overvåkninga og iv'ene hun hadde.

Selv om det "vanlige" er at man har ungene hos seg på barselavd/hotell mens man er på sykehuset noen få dager, så er det også mange tilfeller hvor det ikke foregår på den måten. Jeg tror nok at det tilfellet i Ålesund kanskje var ett av de tilfellene hvor ting ikke er som "vanlig". Siden de har neonatal intensiv-seksjon i Ålesund så er det jo en viss sannsynlighet for det også.

Skrevet

Hadde gullet hos meg hele dagene på enerom og det var deilig. Men jammen var det godt da de tok ham ut noen timer om natta slik at jeg fikk sove litt. Greide liksom ikke å ta øynene fra ham når han var hos meg. Tror det var litt av et syn da jeg kravlet (ks) meg ut for å finne ham de nettene han sov lenge uten pupp. En av morgenene fant jeg hele personalet liggende/sovende rundt på sofaer og stresslesser med 6 sovende babyer rundt seg - haha!

Det hører med til historien at de spurte om de skulle ta han med ut da.

Herlig spør du meg:D

Skrevet

Fødte alle mine 3 ved SØF og hadde de alltid hos meg....fødsel nummer 1 var tøff (ble satt igang på overtid)....kunne trengt litt ekstra søvn ja, men gubben hjalp heldigvis til når jeg trengte litt søvn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...