Gå til innhold

Blir så frustrert og lei meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg gruer meg til hver eneste kveld for tiden.

Vesle frøkna blir et troll etter kl 18. Hun vil absolutt ikke legge seg, og hylgråter i flere timer. Nå har vi matet, sunget og bysset i 3,5 timer, og endelig sover hun (tør nesten ikke skrive det, fordi da våkner hun vel igjen!). Slik har det vært hver eneste kveld de siste tre ukene. Regner med at det er en "fase" hun er inne i, men det gjør det ikke noe enklere. Jeg vet at hun har tørr bleie, er mett, det er ingen tenner på vei og hun har ikke vondt i magen, men allikevel skriker hun så det kjennes ut som kniver i ørene mine. Uansett hva vi gjør, så hjelper det ikke. De gangene vi må skifte på henne under skrikeøktene (pga gulping eller lignende), så smiler hun fra øre til øre når hun ligger på stellebordet. Og så fort vi skal forsøke å legge henne, er det på`n igjen.

Det er så vondt å høre at hun hyler sånn, og jeg blir både frustrert, sint og lei meg. Jeg som hennes mor burde da kunne klare å roe henne ned? Nesten flaut å si det, men føler meg litt mislykket fordi jeg feiler kveld etter kveld.

Gruer meg til neste uke da samboern skal jobbe 7 kvelder på rad, og jeg er alene med "trollet". Før gikk det ihvertfall an å amme henne i søvn, men nå fungerer ikke det heller.

Kjenner at det tar på i lengden dette her, men jeg er vel sikkert ikke den eneste som synes det er tungt å ha barn. Selv om mine venninner danser på rosa skyer i følge dem selv (... jeg mistenker dem bare for å ikke tørre og si sannheten, men det er allikevel ikke noe morsomt å høre hvor perfekte barna deres er som sover hele døgnet og bare smiler og ler...!)

Jaja, det var dagens utblåsning, så får vi gå på morgendagen med nytt mot. Og tenke at "yes, nå er hun en dag eldre og nærmere den tiden hvor hun kan sovne uten flere timer med mas":)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, føler med deg! Høres utrolig slitsomt ut! Mi si har og blitt slik den siste uken, men ikke så lenge som 3,5 timer da. Bare en liten time, og det er slitsomt nok synes nå jeg. Veldig forståelig at dette tar på og at du er frustrert og lei deg. Du ber så absolutt ikke mislykket, du sørger for at hun er tørr, ren, mett og trygg. Så du gjør jo alt "det rette". Har dessverre ingen råd å komme med, men sender deg en stor klem. Håper hun kommer ut av denne vanskelige fasen før neste uke!

Gjest eelis+kian
Skrevet

Vil bare gi deg en klem, jeg. Jeg skjønner at det er kjempeslitsomt! Men dere er bare inne i en fase, du gjør alt riktig. Bare hold ut :-)

Har dere prøvd å legge henne litt senere? Kanskje hun rett og slett ikke er helt klar for senga klokka 18?

Skrevet

3,5 timer? det er da bare barnemat! ;) Her har vi holdt på i seks timer!

Kjenner igjen det med at hun skriker og ikke vil legge seg, og er kjempeblid når vi tar henne opp:) Det er nok fordi de ikke finner søvnen enda, og rett og slett vil ha kos og ikke ligge alene. Hun her har nok i tillegg mageknip, og hun klør veldig i gommene. Men selv om vi ikke har rutinene på plass, føler jeg meg ikke mislykket som mor fordet. Det må du ikke føle! Noen barn er mer urolig enn andre, mens andre barn bare sover og spiser. Vi får det til vi også, skal du se:)

Skrevet

Klem til deg, høres ikke moro ut nei.

Hvor gammel er hun? Hos oss har det vært litt tull på kveldene når det er på tid å kutte en lur på dagen. Ikke i 3,5 timer da, men hadde en tur når han var rundt 4-5 mnd hvor jeg holdt på med han i en time om kvelden. Så prøvde jeg en kveld å holde han oppe til jeg så at han var kjempetrøtt. Klokka ble nærmere ni, mot vanligvis ca halv 8. Da sovnet han uten problemer. Etter det så kuttet jeg en lur på dagen. Tok det litt gradvis og lot han få siste luren om han var kjempetrøtt og heller la han litt seinere da. Da ble det mye bedre, bortsett fra at han våknet hver time i 3 uker pga tannfrembrudd.

Vet ikke om det kan være det her, men funket i alle fall hos oss.

Lykke til!

Skrevet

Huff da, ikke noe kjekt. Hvor gammel er hun da? Virker som det er ganske vanlig at de har "makketid" (urolige perioder) på ettermiddag og kveld. 1.mann holdt gjerne på fra 22-23 til 3 på natta. Slitsomt når det står på som værst. Må innrømme at jeg skreik til han noen ganger og kunne finne på å la han ligge på stua og hyle i mens jeg gikk utenfor døra gor å få noen min. pause fra skrikinga.. Har du ikke noen venner eller familie som kan komme å hjelpe til litt når mannen din blir mye borte på kvelden?

Har ikke så mange gode råd, men om hun er blid på stellebordet så kan du jo bade og stelle henne for å få litt pause fra hylingen. Ellers ville jeg kanskje ha forsøkt å endre søvnrutinene (om du har noen). Kan jo hebde hun er overtrøtt (for lenge siden siste dupp på dagen), eller kanskje hun ikke er trøtt nok til å legge seg.

Ellers har jeg ikke så mange råd. Du kan iallefall trøste deg med at dette går seg til etterhvert

Skrevet

Hvor gammel er hun? Vesla her la seg ikke før rundt 22-23-tiden de tre første månedene. Da sov hun litt uregelmessig utover dagen også. Først da hun var nærmere 4 måneder begynte hun å legge seg omtrent på slaget 19. Nå når hun er 8 mnd så legger hun seg ca 19.30. Vi har for øvrig aldri skiftet bleie på henne etter at hun har lagt seg, kun hvis hun har bæsjet, eller vi merker at hun er tydelig ukomfortabel med bleien, men det har vel bare skjedd et par ganger. Bleiene i dag er så gode, samt at jeg ikke tror det er bra i forhold til bleieavvenning at man skifter bleie bare det er litt fukt - å bruke bleie skal være litt ubehagelig... Eller - det skal i alle fall være mindre behagelig enne å være uten ;-) Uansett - dropp å skifte på henne etter leggetid - det er mest sannsynligvis unødvenig og gjør henne mer våken. Prøv å la henne skrike i 3 min og gå så inn til henne og bre dynen over henne og gi en kos e.l., gå ut igjen i 3 min før du går inn etc... Vær konsekvent og ikke ta henne opp. Ellers er det nok ikke annet å gjøre enn å holde ut og ta tiden til hjelp, og ikke tvil på at du er en god mamma! Lykke til!

Skrevet

Har nok ikke så mye mer enn trøstende ord om at det vil snu etterhvert.

Eneste jeg tenker på er at hun kanskje ikke er trøtt og hvis hun er litt sta i tillegg så kan hun nok holde på mange timer bare for å være bestemt. Jeg vet ikke hvor gammel hun er, men gutten vår viste oss ganske tidlig at han var en bestemt liten krabat.

Stå på videre

Skrevet

Hvor gammel er jenta di? Vi begynte med litt tillegg på kvelden da hun var litt over 3 mnd, og etter det har vi ikke hatt problem med leggingen. I vårt tilfelle tror jeg bare hun var sulten. Ammer til alle de andre måltidene.

Skrevet

Tusen takk for masse koselige svar:)

Datteren vår er 5 mnd, og vi har forsøkt det meste. Har begynt med grøt, for å se om det hjalp. Har prøvd å legge henne både senere og tidligere, i tillegg forsøkt å droppe den siste luren på dagen. Vi har også samme rutinen hver eneste kveld.

Foreløpig er det ingenting som fungerer, og nå har hun også begynt å gråte på natten. Er heller ingenting som feiler henne, har sjekket alt.

Men hun er vel like sta og bestemt som moren sin:) Uansett, for hver dag som går blir hun en dag eldre.....*s*

Skrevet

5 mnd ja, kan de holde på så lenge ja? Jeg hadde en dårlig dag i går, mannen var ute, og jeg brukte 4,5 timer på leggingen... Klokka halv 2 sovnet hun tvert, men det var fordi hun var utslitt. Hun gnir seg i øynene og jeg ser hun er trett ved 20-tiden, da sover hun i 20-30 min, men så våkner hun igjen. Vet ikke hvorfor. Jeg skal snakke med hs på 4 mnd-kontrollen. Hva sier hs til dere da?

Jeg tror vi bare må prøve å se positivt på det, bruke litt galgenhumor og fokusere på alt det positive som skjer med dem!:D all utviklingen og alle smil og godlyder vi får.

Jeg håper du ikke tar dette ille opp, men jeg synes det høres så trist ut at du "gleder" deg til hun blir eldre. Jeg kan tenke sånn selv også, at jeg gleder meg til rutiner er på plass, men samtidig vil jeg nyte denne tiden, for den går jo så fort, og jeg tror jeg kommer til å se tilbake på denne tiden med vedmod når hun er eldre...:)

Når hun gråter på natten, sovner hun fort igjen, eller må dere legge henne på nytt i mange timer?

Håper det ordner seg snart for deg og for meg:)

Skrevet

Jeg har all slags sympati for deg! Jeg har en sånn baby selv. Hele dagen er han en "drømmebaby" og sover og smiler. Men når kvelden kommer blir han urolig. Jeg begynner leggingen i 21 tiden og han sover vanligvis i egen seng ved 23 tiden, men noen ganger enda seinere. Jeg bysser han i søvn i bæreselen. Han sovner i selen men våkner og protesterer høylydt hvis jeg legger han i senga.

På dagen sovner han av seg selv så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig på kveldene. Har vondt i ryggen etter all bæringen. Har holdt på i måndesvis nå.

Ingen gode råd fra meg altså, men sympati det skal du få! Og bedre blir det garantert.

Skrevet

Du har min fulle sympati! Min datter, som nå er ni måneder, har holdt på sånn siden hun var 3 1/2 måned....så jeg aner ikke hva vi skal gjøre. Har prøvd alt, og hun vil ikke legge seg. Sover aldri mer enn 20-30 minutter i gangen, og illskriker, Det eneste hun vil er å sove oppå brystet mitt - så nå gjør vi det. Orker ikke mer skriking - må ha en pause.

Dessverre ingen gode råd fra meg, men jeg føler med deg! Heldigvis finner de aller fleste barna roen selv etterhvert som de blir større.

Skrevet

Hvordan gjør du når du legger henne? Har du prøvd å legge henne i din seng og ligge sammen med henne til hun sovner? Det kan jo godt tenkes at hun er så glad i mamman sin at hun vil være sammen med deg hele tiden. Det kan være ganske skummelt å bli lagt helt alene i senga. Alternativt kan du lage det litt lunere rundt hodet, med et håndkle du suurer sammen til ei pølse og legger i hodeenden. Her var det helt uaktuelt å få eldstemann til å sovne alene før han var over året. Ellers er det bra om hun ikke sover etter 16, og leggetid bør være en gang før kl 19. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...