Mrs. Bouquet Skrevet 19. februar 2010 #1 Skrevet 19. februar 2010 Hvordan regner man karbohydratinnholdet? Næringsinnhold i den mørke sjokoladen er pr. 100 g: Energi 455kcal, Protein 6 g, Karbohydrat 50 g (hvorav sukkerarter <0,5 g og sukkeralkoholer 48 g), Fett 34 g. Regner man da det som 50 gram khb. eller teller ikke sukkeralkoholene som karbohydrat?
Monajenten Skrevet 19. februar 2010 #2 Skrevet 19. februar 2010 Sukkeralkoholene teller ikke, og dermed er det 2 g kh pr 100 g sjokolade:-)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 19. februar 2010 #3 Skrevet 19. februar 2010 Eh... unnskyld meg litt.... men hva er sukkeralkoholer hvis det ikke teller som karbohydrater??? Vi kjøpte nemlig den sjokoladen og fant ut at dææææven så mye karbiser det var i den.... kan noen forklare meg?????
Mrs. Bouquet Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 19. februar 2010 Det var det svaret jeg hadde håpet på monajenten =) men jeg vil gjerne ha en forklaring jeg også. Hvorfor teller ikke sukkeralkoholene? Er redd for å gå på en smell.
pip :) Skrevet 20. februar 2010 #6 Skrevet 20. februar 2010 Jeg leste for en stund siden på grete roede sine hjemmesider at sukkeralkoholder er akkurat det samme som vanlig sukker. De bruker et annet ord for sukker for at folk skal tro at ting er sukkerfritt.
Monajenten Skrevet 20. februar 2010 #7 Skrevet 20. februar 2010 Vel, jeg har ikke noe forklaring sånn sett, det var dette jeg leste mange steder på lavkarbo.no da jeg gikk på ketolyse. Godtegris som jeg var, spiste jeg mye av den sjokoladen, og jeg var fortsatt i ketose likevel, og gikk ned i vekt. Det var en side som het lavkarbopikene også, og de ga samme svaret. Når man går på lavkarbo / ketolyse, så teller ihvertfall ikke sukkeralkoholene.
Monajenten Skrevet 20. februar 2010 #8 Skrevet 20. februar 2010 http://www.vedal.net/lavkarbo/?tag=sukkeralkoholer
melkekua™ Skrevet 20. februar 2010 #9 Skrevet 20. februar 2010 Hentet fra wikipedia: Sukkeralkoholer, også kjent som polyoler, er en molekylgruppe som ligner sukkerarter, men hvor dobbeltbindingen mellom oksygenatom og karbonatom er byttet ut med en hydroksylgruppe. Sukkeralkoholene betraktes som søtningstoffer, og mange av dem har egne E-nummer. De fleste sukkeralkoholer finnes i naturlig tilstand, men konsentrasjonen av disse er som regel så lave at det som regel ikke er lønnsomt å utvinne disse. I stedet framstilles sukkeralkoholene fra naturlige sukkerarter gjennom reduksjon med hydrogen under høyt trykk, med nikkel som katalysator. Disse søtningsmidlene absorberes langsomt og ufullstendig, noe som fører til at vann holdes igjen i tarmen. Konsumering av større mengder sukkeralkoholer kan derfor ha lakserende virkning.
Mrs. Bouquet Skrevet 20. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 20. februar 2010 Tusen takk =) Da får vi ta sjansen og bestille litt.
LadyLuck & Skrevet 20. februar 2010 #11 Skrevet 20. februar 2010 I-phone har en app som leser strekoder.. les strekoden, tast inn eneheter du spiser/drikker, og den regner allt muliig for deg. (har den ikke selv, men min bror har, og han er nøye på kostholdet sitt)
Mrs. Bouquet Skrevet 20. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 20. februar 2010 Åja, det skal jeg si til mannen. Litt enklere å regne ut karboinnholdet i mat vi lager da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå