Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ar hos lege i dag og fikk bekreftet det jeg allerede hadde på følelsen. ikke noe liv å se på ultralyden. venter nå på at det skal komme ut.

men legen fortalte meg at jeg har todelt livmor...

da er man visst i risikogruppen for spontanaborter. er det noen andre her som har det?

jeg føler meg veldig trist og tom, men mannen min tok det verst. jeg var på en måte litt forberedt på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så utrolig trist å høre at dere mistet :(

Fikk du blødninger? Langt på vei?

Jeg har også to-delt livmor.

Visste du ikke dette før graviditeten?

Jeg ble lapraskopert for endometriose i des, og i på ettersjekken i Januar så de plutselig at jeg har to-delt livmor.

Fikk beskjed om at jeg kunne ha problemer med å bli gravid, og at det var en risiko ja.

De så ikke helt hvordan livmoren min var delt, så fikk time til ct i Mars for å se mere på dette. Men en uke etter fant jeg ut av jeg var gravid.

Er nå 5+6 å veldig bekymret for dette selv.

Får gudsjelov full oppfølging, å skal på tidlig ul 2.Mars.

Redd for blødning hver gang jeg får på toalettet.

Sa han noe om hvordan livmoren din er delt?

Hadde ikke egget festet seg riktig?

Skrevet

takk for omtanken.

Jeg har blødd i tre dager (inkludert i dag). jeg var 9 uker på vei.

jeg viste det ikke fra før at livmoren var todelt. jeg har aldri hørt om det før.

jeg har ikke ahtt noe problemer med å bli gravid, det gikk veldig fort.

neste gang får jeg vel litt tettere oppfølging.

hun sa ikke no om hvordan den var delt.

jeg tror egget hadde festet seg riktig, men jeg vet ikke. det hadde ihvertfall ikke noe hjertebank.

nå vet jeg ikke hva som skjer next....

Skrevet

Ok.

Veldig trist å høre.

Blir også veldig bekymret når jeg hører om andre som har opplevd dette grunnet delt livmor.

Har aldri før vært gravid.

Håper noen flere svarer, så vi kan få litt mer info!!!

Har prøvd å søke om dette på nett, men finner ikke så mye, eller som gjør meg noe klokere egentlig.

Jeg fant aldri ut hvordan livmoren min er delt før graviditeten.

Men legen/gyn snakket om at han kunne se hvilken del av livmora som han trodde ville gjøre meg gravid. Men han så jo ikke om jeg hadde skillevegg eller om livmora var hjerteformet.

Bare håper og håper at egget vårt er festet riktig, og vil utvikle seg normalt. Å jeg skulle jo få god oppfølging, men er likevel veldig bekymret nå de første ukene frem til ul. Men må vel bare ta det med ro så lenge jeg ikke har blødninger.

Håper der blir raskt gravide igjen, og at du da vil få full oppfølging og at det vil gå deres vei.

Masse lykke til !

Skrevet

Jeg har delt livmor. Dette ble oppdaget da vi slet med å få til nr 1. Så det på UL og skulle inn til lap og hysteroskopi for å rette på det. Men fikk pergo i ventetiden og ble gravid. Hadde småblødninger til uke 13 og uL hver uke frem til da. Var fare for spontanabort dersom egget fester seg i skilleveggen sa de. Og så var det om å gjøre å komme seg over 24 uker så de kunne prøve å berge hvis noe skulle skje. Så var det fare for setefødsel pga trangt om plassen der inne og mest sannsynlig for tidlig fødsel. Dette var meldingene jeg fikk underveis i svangerskapet og det skapte MYE uro hos meg. Hadde 9 eller 10 UL gjennom svangerskapet og ble halvt sykemeldt når jeg var 5 mnd på vei pga mye kynnere som påvirket mormunnen. Må nevne at jeg hadde mage mest på venstre side hele svangerskapet og var temmelig skeiv faktisk:) Det var jo i venstre kammer han lå og på høyre side av magen var jeg helt myk og rar....

Jeg fødte på termindagen, en vaginal normal fødsel:)))))

Men gutten vår var littegranne liten da (3100 g og 48 cm) og det er jo ikke veldig liten da men de forklarte det med at han rett og slett ikke hadde plass til å bli større.

Så skulle vi prøve på nr 2 og begynte rett på pergo med en gang, men det endte i 1 exu først. Det viste seg at høyre eggstokk og eggleder aldri hadde falt ned i bekkenet når jeg selv var foster og de lå oppe ved blindtarmen og var alt for små. Fosteret satt der oppe. Delingen av livmoren er jo også nmoe som forsvinner når vi er fostre så dette er nok noe som henger sammen med hverandre hos meg.

Mistet eggleder og eggstokk på hølyre side da.

Ble gravid 2 mnd etter exu men dette endte i MA og utskrapning.

Ble på nytt gravid igjen etter 4 mnd men det endte i SA.

Så ja, dessverre er det en større fare for å miste med delt livmor...

men det er håp; nå er jeg 11+4 på vei og har følelsen av denne gangen går det bra igjen:) Jeg har jo klart det før og skal klare det igjen.

Stor trøsteklem! Ikke gi opp.....

Skrevet

Godt å høre litt av andre som har vært i samme situasjon.

Når fikk du første ul?

Jeg starter i min 6 uke i morgen, men har ikke opplevd blødninger, og håper selvfølgelig at jeg slipper dette.

Ble gravid ved første eggløsning etter lapraskopi for endo, så virker ikke som jeg har problemer med å bli gravid hvertfall.

Har to livmorhalser, og delt livmor men ellers er alt ok.

Legen mente han visste hvilken side jeg kom til å bli gravid på, høyre.

Kjenner faktisk mye mer mensmurringer, småsmerter på høyre side nå også. Vet ikke om det kan ha sammenheng med at det er der det har festet seg, men ..

Samtidig er jeg veldig oppblåst, og syns magen min allerede har begynt å synes, å da mest på min høyre side.

Veldig spesielt, men godt å høre at dette kan være tilfelle.

Prøver å ikke bekymre meg unødvendig, og kryssre fingre og tær for at dette skal gå.

Fikk jo først sjokk med tanke på endometriosen de fant ut at jeg hadde etter 7 år med smerter, og så på etterkontroll viser det seg at livmora er delt.

Testet positivt 2 dager etter ikm.

Grunnet delt livmor, og endometriose har jeg fått beskjed om at man antakelig vil være mer smertepreget gjennom svangerskapet. Selv har jeg svært lite symptomer, men d er jo veldig tidlig enda.

Hadde hodepine to dager sist uke, og kjente veldig mensmurringer.

Nå kjenner jeg det bare nederst i magen av og til. Men til tider litt svimmel, og må ofteee på toalettet. Håper virkelig at det er noe som utvikles der nede, og er veldig spent på første ul.

Har målt hcg idag og skal måle på nytt mandag. Men tar jo flere dager å få svar :(

Har bestilt meg privat 2.Mars, når jeg er i min 7 uke, men skal snakke mer med legen min om å kanskje få det på sykehuset siden dette er et risikosvangerskap. Legen min på Ullevål ville gi meg time til tidlig ul i uke 10-12, men syns dette er lenge å vente. Vil gjerne ha svar på om det er et bankende hjerte, og kanskje få svar på hvor egget er festet.

Hvis f.eks egget er festet på utsiden, skilleveggen etc ville man merket dette? Hørt man da har myyye smerter?

Takker for svar:)

Skrevet

Med førstemann hadde jeg første UL når jeg var 7+3. Men etter exuen så har jeg alltid UL rundt uke 6. exu er jo svangerskap utenfor livmor (trenger ikke å ha noe med delt livmor å gjøre egentlig) og hos meg sprakk egglederen og det var svært smertefullt og ganske alvorlig. men det gikk jo bra med meg:)

Det er jo veldig positivt at du blir raskt gravid da:)

Om spiren skulle feste seg i skilleveggen så er det ikke noe man kan gjøre fra eller til uansett, altså du kjenner ikke noe til det, men det trenger ikke å ende i SA men det gjør ofte det sier de.... Tror ikke det er noe mer smerter om den sitter i skilleveggen eller pent plassert midt i livmora. Smertene av alvorlig karakter er dersom det er exu på gang.

At du kjenner noe på høyre side høres både logisk og bra ut med tanke på hva legen din har sagt.

Jeg kjenner også mest på venstre side og har helt tydelig en kul ¨på venstre siden:)

Synes du burde få litt tettere oppfølging med UL av 2 grunner; du er bekymret og har mange spm og det er faktisk et risikosvangerskap.....

men når alt kommer til alt så synes jeg svangerskapet ditt høres normalt ut så langt i alle fall:)

Masse lykke til!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...