Gå til innhold

Fikk feil baby!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For et mareritt det må ha vært å oppdage at den babyen du hadde ammet, kost med, stelt og sett etter familielikhet med, ikke var din, og at din baby var hos en annen mamma!

Skrevet

Moren hadde hatt barnet hos seg i tre timer før de sendte det fra seg for å hvile ut. Likevel var ikke moren i stand til å se at det var et annet barn hun fikk i retur.

Og det forvekslede barnet hadde på seg navnebånd med riktig navn.

Det er helt riktig at sykehusansatte har gjort en feil, men det er jo helt utrolig hvor sløve begge foreldreparene har vært.

Skrevet

Enig med deg anonym 17.19

Men synes det er helt utrolig at de skal klare og gjøre noe slikt.

Men jeg hadde fort sett om jeg hadde fått et annet barn etter og ha vert sammen med det en del timer før de tar barnet med for veiing.

Skrevet

Er jo ikke alltid mødrene er så våkne og skjerpet etter fødselen. Sånt skal jo ikke skje! Kanskje best å satse på hjemmefødsel?

Lurer på om det er mange som har vokst opp hos feil foreldre og at det aldri er blitt oppdaget ?!

Skrevet

det her er da latterlig. hva skjer med foreldrene da, rullgardiner dratt ned hos begge? må da se forskjell. idioter

Skrevet

Babyen forandrer seg jo veldig mye på få timer etter at den er født, de har liksom ikke "funnet" ansiktet sitt med en gang, så det er ikke alltid så lett for en utslitt mor å se om det er hennes baby.

Enormt viktig at de som jobber der passer godt på!

Skrevet

Alle føde/barselavdelinger må skjerpe rutinene sine!

Skrevet

ærlig talt, du ser da om det er din unge eller ikke. til og med med navnelapper på.

Skrevet

Hun så jo hvem som var hennes med en gang hun så dem sammen!

Skrevet

Kan ikke forestille meg hvor sløve disse foreldrene har vært. Har to unger og kan enda se for meg det første uttrykket. Hadde jo ikke glemt hvordan ungen min så ut.

Skrevet

Hadde dette skjedd din søster....hadde du da besøkt henne og kalt henne idiot for å la dette skje?

Utrolig for et språkbruk enkelte har her inne.

Skrevet

det sier vel mer om disse mødrene enn om sykehuset

Skrevet

Når jeg fikk min første sønn, så skulle nattevaktene passe han noen timer så jeg fikk sove litt. Etter en stund, så "ombestemte" jeg meg, og ville ha han tilbake, så jeg ruslet likegodt ut på vaktrommet for å hente han.

Jeg følte meg ikke særlig høy i hatten når jeg skjønte at jeg faktisk ikke klarte å plukke han ut i mengden... Der lå sikkert ti unger der, og jeg klarte ikke å se hvem av de som var min. Gutten var da ca et døgn gammel.

Har i ettertid snakket med flere som har opplevd det samme, så jeg vil ikke påstå at desse mødrene er idioter fordi de ikke har oppfattet dette.

Skrevet

Jeg fikk tilbud om å reise hjem samme kveld (fødte om morgenen), min samboer og jeg fikk alene rom med dobbeltseng, eget bad og stellerom den dagen. Snuppa var sammen med oss hvert sekund. Jeg har hele tiden vært så glad for at vi hadde det så fint de timene på sykehuset, og etter å ha hørt om denne historien er jeg ENDA mer glad!!!

Det er helt tragisk at det kan skje!

Skrevet

Det samme skjedde meg 21:16.

Er barselavd som må se på rutinene sine.

Min andre fødsel fikk vi papirene vi skulle underskrive, men det feil da jeg fikk all omsorgsrett.

Jordmor sa bare hvor vi skulle skrive, og vi leste ikke igjenom.

Fikk papirene 2 timer etter tvilling fødsel, ikke akkurat det vi tenkte på da..

Skrevet

Overrasker meg litt at ikke folk har satt seg inn i hvordan ting fungerer, jeg visste for eksempel veldig godt at man "på den tida" (inntil 4-5 år siden var det vel) ikke automatisk fikk delt foreldreansvar som ugifte, men måtte undertegne spesielt for dette. Man bør alltid lese gjennom hva man underskriver for forresten, det gjelder uansett hva du skal kjøpe, selge, leie, låne, og ikke minst når det gjelder barna din.

Skrevet

Noen vet alltid så mye bedre, uansett tema.

Men dette er jo spesielt skremmende, og jeg tror faktisk det kunne skjedd hvemsomhelst!

Skrevet

Jeg er GANSKE sikker på at de barna jeg har her hjemme virkelig er de jeg fødte :S

Skrevet

For en skremmende opplevelse det må ha vært!

Skrevet

Jeg får panikk bare ved tanken!

Skrevet

vi å på det samme barselhotellet, og jeg er gla lille var hos oss hele tiden, bortsett fra ved måltidene i kantina! hadde ikke klart å levere henne fra meg for å få fred til å sove!:S

men så hadde de ikke kunnet blande jenta mi med andre sine da, hu her var eneste med hår, uvanlig masse hår!

Skrevet

22:20 hvor med hadde du vært 2 timer etter tvilling fødsel?

Fikk papirene på fødestua, ikke barsel.

Og hva mener du på den tia?

Har jeg satt en tid?

Dette er under 5 mnd siden.

Skrevet

Foreldreansvar.

Gifte foreldre har felles foreldreansvar for dei borna dei har felles. Giftar foreldra seg etter at eit barn er fødd, får dei også felles foreldreansvar for dette barnet. Etter separasjon og skilsmisse har foreldra framleis felles foreldreansvar, om dei ikkje avtaler at éin av dei skal ha foreldreansvaret åleine og sender melding om det til folkeregisteret.

Frå 1. januar 2006 får sambuande foreldre automatisk felles foreldreansvar for felles born fødde etter denne datoen. Sambuarar er i denne samanhengen foreldre som sender ei fråsegn om sambuarskap til folkeregisteret, eller som er registrerte med felles adresse i folkeregisteret.

Når foreldra ikkje er gifte eller bur saman, har mora i utgangspunktet foreldreansvaret åleine. Foreldra kan avtale at dei skal ha felles foreldreansvar, eller at far skal ha foreldreansvaret åleine. Avtalen må sendast til folkeregisteret for å vere gyldig.

Etter eit samlivsbrot har foreldra full avtalefridom med omsyn til korleis dei vil ordne foreldreansvaret. Dersom foreldra ikkje kan bli samde om foreldreansvaret, kan dei bringe saka inn for domstolen. Domstolen vil ta si avgjerd på bakgrunn av kva som er til det beste for barnet, etter ei vurdering i den konkrete saka.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/fodsel/foreldreansvar/foreldreansvar-hvit.html?id=439455

De færreste begir seg ut på en lang reise uten å forberede seg, sette seg inn i hva man MÅ vite, hva som vil kreves og hva som eventuelt må medbringes av papirer. Når man skal ha barn er det derimot helt greit å ikke sette seg inn i hva som forventes av papirarbeid i ulike sammenhenger. Dette er jo grunnleggende, de fleste har 9 mnd å forberede seg på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...