Bambini#1 Skrevet 19. februar 2010 #1 Del Skrevet 19. februar 2010 Hei Jeg driver aa veier for eller i mot fodsel i Norge vs Italia. Planen var fodsel i Norge, men pga at det er vanskelig aa “time” fodselen mht naar far skal reise til Norge vurderer vi naa fodsel her nede. Det er min forste fodsel og jeg har litt “fodselsangst” og skjonner ikke alt de sier her, er redd jeg ikke skal faa en like bra opplevelse dersom jeg ikke skjonner hva som skjer, om noe alvorlig skjer etc. Det er ingen engelsspraaklige leger paa noen av de lokale sykehusene. Er veldig i villrede og hadde vaert fint aa hore erfaringer fra andre. Er det noen som vet om man mister noen fremtidige “rettigheter” som norsk statsborger dersom man er fodt I utlandet? Rett itl laan fra Laanekassen eller lignende? Barnet skal ha norsk pass og personnummer – det er vi enige om. Evt 2 pass dersom det er mulig til den blir eldre. Vet noen om det er slik at man mister retten til barnetrygd dersom man foder i utlandet, men har foreldrepersmisjon fra Norgen ( har jobb i Norge og tjent opp til permisjon her). Maa man melde flytting til utlandet? Planen var aa beholde folkeadresse I Norge da vi kommer til aa vaer my der I barselspermisjonen. Mange sprosmaal her. Takk for svar Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141465164-fodsel-i-norge-vs-eu-land-noen-med-erfaringer/
juni_ Skrevet 24. februar 2010 #2 Del Skrevet 24. februar 2010 Barnet ditt vil ha rett paa norsk statsborgerskap paa lik linje med barn foedt i Norge siden du er norsk og har rett til studielaan. Barnet kan ha to pass frem til det er 18 eller 19. Dersom det etter det oensker aa beholde sitt norske pass, maa det ha bodd en viss tid i Norge. Angaaende barnetrygd maa du nesten prate med trygdekontoret. Det er vel slik at dersom man oensker aa fortsette aa vaere del av folketrygden maa man oppholde seg et visst antall dager per aar i Norge. Men det er alt for lenge siden jeg flyttet til at jeg husker dette skikkelig. Ta kontakt med folkeregisteret saa kan de gi deg korrekt informasjon. Og lykke til med foedsel, om det blir i Italia eller Norge. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141465164-fodsel-i-norge-vs-eu-land-noen-med-erfaringer/#findComment-141493156
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå