Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #1 Skrevet 19. februar 2010 Hvorfor har noen har feks "TM" i bittesmå bokstaver etter et ord eller nick? "Slitan" med ny genser. Hva er slitan?
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #2 Skrevet 19. februar 2010 TM står for trade mark, type Barbie er et "trade mark" ... noen synes det er morsomt å si det samme om sine nick Slitan er et begrep jeg ikke kjenner til, og jeg har ikke peiling på hva fjortisene mener når de bryter "word asså". Jeg antar det ikke er snakk om skriveprogrammet ...
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #3 Skrevet 19. februar 2010 Den der med fjortisser tror jeg betyr at den de snakker med har sagt noe de er helt enige i eller noe sånt! Jeg trodde selv frem til for ca 1 år siden at en bjørnetjeneste betydde en stor tjeneste... *flau*
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #4 Skrevet 19. februar 2010 Annie 14:20 her. Før dibpolitiet tar meg: Jeg mente ikke tisser fra i fjor, men fjortiser selvfølgelig :-)
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #5 Skrevet 19. februar 2010 Hi hi, morsom skriveleif Og takk for forklaring.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #6 Skrevet 19. februar 2010 "slitan" er vel en kortversjon av "Slit den med helsa".
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #7 Skrevet 19. februar 2010 Har aldri helt skjønt om min tante gir meg et kompliment eller serverer en innpakket frekkhet når hun forteller meg at jeg "ser godt ut".
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #8 Skrevet 19. februar 2010 Bergenserne sier "slitan" når de mener gratulerer. Kommer av "slit den med helsa". Og når gamle tanter sier at du ser godt ut, er det et kompliment, du ser frisk og pen ut, ser ikke ut som du feiler noe
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #9 Skrevet 19. februar 2010 hva betyr bjørnetjeneste da? hahah jeg trodde også det betydde stor tjeneste.
Hufsla Skrevet 19. februar 2010 #10 Skrevet 19. februar 2010 det er at du gjør noen en tjeneste som de egentlig hadde vært tjent med at du ikke gjorde! F.eks hvis ungen din ikke vil kle seg selv, og du gjør det for den hele tiden, vil den ikke lære det. Du har gjort den en bjørnetjeneste. Sikkert et dårlig eksempel, men jeg kan ikke komme på noe annet...
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #11 Skrevet 19. februar 2010 En tjeneste som blir det helt motsatte. Om noen tilbyr seg å rydde huset for deg, men så roter de mye verre til i stedet f.eks.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #12 Skrevet 19. februar 2010 En bjørnetjeneste er en tjeneste som ikke gagner i lengden. Den gir kortvarig glede. For eksempel å låne en spillegal penger. Det er en tjeneste, men det er ikke noe lurt.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #13 Skrevet 19. februar 2010 Samboeren min trodde at gjenboere betydde at man ikke hadde lov til å leie ut huset /leiligheten .hehe
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #14 Skrevet 19. februar 2010 kort fortalt er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste noe du gjør som vil føre til spark i baken på deg selv..
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #15 Skrevet 19. februar 2010 Jeg har alltid trodd at "ingen gjenboere" betydde at det ikke spøkte i huset. Har liksom aldri helt skjønt vitsen med å skrive det i et boligprospekt :-P Ja ja, man lærer så lenge man lever :-)
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #16 Skrevet 19. februar 2010 Om noen tilbyr seg å rydde men roter i stedet, er det ingen bjørnetjeneste. Da er det en løgn, fordi personen har ikke gjort det som har blitt sagt at den skal gjøre.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #17 Skrevet 19. februar 2010 Venninna mi trodde at gjenboere betydde spøkelser:) Så kjekkt at de nevner at huset er fritt for gjenferd i boligannonsene:) Og for de som lurer: Det betyr at ingen kan se rett inn til deg fra sitt hus / sin leilighet.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #18 Skrevet 19. februar 2010 Haha... Har alltid trodd at det me gjenboere menes med at det ikke er "spøkelser" i huset/leiligheten:P... Jaja, da lærte man noe nytt idag og:)
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #19 Skrevet 19. februar 2010 Men vedkommende mente jo han ryddet, men var så klønete at det i dine øyne ble mye verre i stedet.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #20 Skrevet 19. februar 2010 "Og for de som lurer: Det betyr at ingen kan se rett inn til deg fra sitt hus / sin leilighet." Egentlig betyr det at det ikke bor noen tvers over gata for deg.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #21 Skrevet 19. februar 2010 Det blir allikevel ikke en bjørnetjeneste. Som andre nevner er bjørnetjeneste noe som ikke betaler seg i lengden. Det er riktig at det skader mer enn gavner med en bjørnetjeneste. Hvis mor skal hjelpe Ole med leksene, men tar i hjelpens ånd over og svarer på alt selv, blir det en bjørnetjeneste for det ligger ingen lærdom der for Ole. Barn som blir sydd puter under armer og rumpe, og som vernes og aldri får prøve seg uten at foreldrene vokter dem over skuldrene og styrer dem i "riktig" retning. Dette er et eksempel på bjørnetjeneste mot både ungen og samfunnet, for hvordan skal den bli et velfungerende voksen?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #22 Skrevet 19. februar 2010 Missforstå meg rett er et utrykk jeg ikke forstår. At jeg skal missforstå deg riktig? Skjønner ikke....
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #23 Skrevet 19. februar 2010 Jeg har også allltid trodd at ingen gjenboere betyr at det ikke spøker, hehe, hva betyr det da?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #24 Skrevet 19. februar 2010 Bjørnetjeneste: velment, men uheldig hjelp som blir mest til skade. Etter La Fontaines fabel om bjørnen som skulle jage bort en flue av sin herres nese, men som i stedet knuste hodet hans. Kilde: http://www.dokpro.uio.no
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #25 Skrevet 19. februar 2010 Hvorfor bruke fremmedord, når det finnes så mange adekvate synonymer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå