Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #1 Skrevet 19. februar 2010 Trodde det var normalt å ligge med puppen ute de første 5-6mnd for å få barnet til å sove? Kanskje var jeg veldig heldig og hadde en baby som sov og puppet om hverandre, men trodde det var vanlig "prosedyre"? Har ei venninne med et barn på ca 1mnd som klager over at ungen skriker hele tiden fordi hun vil ligge til puppen....og uten å fortelle henne hva hun burde gjøre, tenkte jeg det stille i hodet "men kan hun ikke bare ligge ved puppen?" Nå prater jeg ikke om de som sliter med kolikk eller andre problemer, men tror ikke det er mange førstefødende som forstår hva ammeperioden innebærer...eller?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #2 Skrevet 19. februar 2010 Hvis det ikke er vanlig å ligge med puppen ute de første månedene så har jeg i hvert fall tre veldig uvanlige barn... Alle tre har i tillegg hatt varierende grad av kolikk de første 3-6 mnd, så jeg har trillet og bysset og ammet som best jeg har kunnet for å få dem til å sove. Med baby i hus så er det den som er sjefen, det er bare å innrette seg etter.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #3 Skrevet 19. februar 2010 Det gjør jeg, synest puppene er ute i det fri hele tiden jeg. Småen sover best til puppen så da får han sove der Når han har sovnet inn så legger jeg han i vogna.
Hufsla Skrevet 19. februar 2010 #4 Skrevet 19. februar 2010 det er ikke særlig lurt å la ungen bruke puppen som smokk, det er fort å bli veldig sår, og ungen lærer ikke å sovne på egenhånd. Nå er det jo mange barn som sovner dår de spiser, men sover de bør de bli lagt der de skal sove. At du valgte å la ungen bruke deg som smokk er din sak, flott at dere hadde en metode som funket for dere, men det er nok ikke mere vanlig enn å ikke gjøre det. Selv hadde jeg en baby som ville ha mat hele tiden, jeg ante ikke hvor mange måltid han fikk til dagen, fordi jeg ikke kunne si når det ene måltidet slutta og det neste begynte. Han gulpet også veldig mye, og jeg har i ettertid sett at han sannsynligvis ikke var sulten, bare vanskelig å tolke.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #5 Skrevet 19. februar 2010 Å få inn rutine på barna i en alder av 0-4/5mnd, hufsla, er somregel bare oppskrytt. Ja, enig at rutiner er viktig, men min gutt har den dag i dag ingen problemer med å sovne uten mat eller noe å sutte på, og ikke har han tatt smokk heller i det heletatt, så den teorien din syntes jeg var litt rar. Jeg puppet han hele dagen 24/7 i ca 4 mnd. Da var det over til grøt. Brystene blir heller ikke MER såre etter at de er "herdet". Det tar noen mnd, men etter det tror jeg man kan knuse fjell med niplene....
Hufsla Skrevet 19. februar 2010 #6 Skrevet 19. februar 2010 nå mente jeg heller ikke at det skulle lages noe rutine. Når nyfødte barn vil ha mat så skal de få det. Jeg mente at mine pupper ikke er en narresmokk som barna skal ha i munnen mens de sover! Og med riktig sugeteknikk så klarer de fleste bryster mye suging, men om ungen sover og tar noen sugetak dann og vann kan de faktisk bomme, og suge feil, og da blir du sår. De fleste nybakte mødre har gjerne andre ting å ta seg til også mens poden sover, gå på do, spise, dusje o.l., og da er det upraktisk med en unge som ligger konstant ved puppen. Det er først den senere tiden at samsoving ble sunt, det var ganske omstritt før. Jeg er også ganske sikker på at jeg ikke er den eneste som ikke ønsket/klarte å sove i samme seng som ungen. Jeg respekterer at du valgte den metoden, men du må respektere at andre ikke velger den. Din måte er ikke den eneste riktige.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #7 Skrevet 19. februar 2010 Nå sier ikke jeg at ungen skal sove ved puppen konstant, jeg mener når ungen blir grinete. Det virker som om det er endel som ikke skjønner at ungen vil ha mat konstant. At de heller prøver andre ting for å få barnet til å sove istedenfor å gi de pupp. Selvfølgelig la jeg ungen min fra meg når han hadde sovnet, men når han våknet igjen, gikk det ikke lang tid før han begynte å sutre, og da var puppen det ideelle igjen. Men etter å ha lest her inne og av egne venninneerfaringer virker det som om mange ikke skjønner at det er pupp som må til. Det var jo slik det var i den perioden....Sove, spise, bleiebytte.....sove, spise bade....sove spise, bleiebytte...osv.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #9 Skrevet 19. februar 2010 Jordmor sa til meg at det var veldig viktig å ikke la ungen sovne ved puppen. Da ligger den bare å "tørrsuger", ikke blir mett og vil ha mat igjen med en gang. Dette gjør at du blir sliten, ungen grinete, og rutinene blir helt ødelagt. Det er ganke utrolig hvor mye folk vil gjøre bare for å ha en ekstra "lyddemper"
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #10 Skrevet 19. februar 2010 Kan uetablerte rutiner virkelig ødelegges?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #11 Skrevet 19. februar 2010 Beklager virkelig at det ble en bitteliten feil der Man får ikke faste rutiner. Og jeg vet det er litt vanskelig å få faste rutiner på nyfødte, men når de blir litt eldre så skal det gå ganske greit. Og jeg ville ikke med mine barn gjøre det slik at hver gang de gråt, og ville ha kos, slenge fram puppen. Som flaske om natta er det vanskelig å avvenne. Da bruker jeg heller litt tid, koser litt og finner ut hva som er galt. Men for all del. Noen mener jo at det enkle er ofte det beste.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #12 Skrevet 19. februar 2010 babyer blir fort vant, men når ungen er bare 1 mnd er det litt tidlig med rutiner, men når ungen begynner å nærme seg 3 mnd kan man så smått begynne med rutiner. Det sa helsesøstera til oss, og det rådet har vi fulgt. Nå er tassen nettopp blitt 4 mnd og er en drøm å ha med å gjøre. helsesøster sa faktisk noe av det dummeste mødre gjorde var å la babyen sovne til pupp, bilkjøring, trille i vogn osv etter 3 mnd. da blir de fort vant og vanskeligere å avvenne jo større de blir. Men for dere som trives med at babyen er avhengig av dere 24 timer i døgnet så er det sikkert en helt annen historie. Jeg syntes ihvertfall det var godt når far kunne ta kveldsstellet og legge babyen ned i senga si uten å hyle etter puppen til mamma
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #13 Skrevet 19. februar 2010 Det er det, selv om man kanskje har hørt om det på forhånd er det jo slitsomt når det står på. Men det er ikke mye annet å gjøre enn å gi pupp Og plutselig er barnet større, spiser mat og vil ikke ha pupp like ofte. Sånn er livet.
2 små og en undulat Skrevet 19. februar 2010 #14 Skrevet 19. februar 2010 Hvis man ikke har vært der selv "med puppen ute hele døgnet", er det nok vanskelig å forstå hvor slitsomt det er å amme hele tiden. Venninna di, HI, var nok sliten av å sitte med puppen ute og uffet seg litt over det. Det er lov:) Babyer er veldig forskjellige. Med min første satt jeg med puppen ute hele døgnet. Han gulpet svært lite, jeg hadde masse melk, og han spiste, han koste ikke. Dette varte de første 4 månedene. Hver dag ammet jeg rundt 6 timer, det er MYE synes jeg. Er vel ikke så vanskelig å forstille seg at man da kan bli litt lei av amminga;)
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #15 Skrevet 19. februar 2010 Hjemme hos meg fungerer ikke det. Ikke vil jeg at babyen skal bli vant til at den må sove der, for jeg har tre barn på under tre år og da er det faktisk umulig å ha babyen hengende i puppen hele tiden. Jeg er for å gi masse nærhet, men har ikke med noen av mine ønsket at puppen skal bli en smokk. Jeg har nok allikevel vært heldig. Alle mine har sovnet lett der de har blitt lagt (vogge, senge, vogn) uten at det må puppes eller trilles. Det er bare en bonus.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #16 Skrevet 19. februar 2010 Her i hus går jeg sjeldent tur når han er trøtt. Han sover inne i vogna si (kald gang).. også når han er våken går vi tur. Så ligger han der i kikker på alt som er spennende. Har funket her, trenger aldri å vugge eller bysse eller trille i søvn ..
Gjest Skrevet 19. februar 2010 #17 Skrevet 19. februar 2010 Tja, 5-6 mnd var vel litt lenge, men de første ukene i hvertfall. Kanskje opp til 3 mnd. Etter det synes i hvertfall jeg at det er litt mer struktur på dagene. Etter 4-5 mnd har mine hatt faste sovestunder og spisestunder, dette har kommet helt av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #18 Skrevet 19. februar 2010 Har lagt med puppen ute første halvåret med begge to. Med babyen i senga mi. Veldig praktisk. De bare forsynte seg selv uten å vekke meg. Var ikke det som var planen, men sovna alltid når jeg amma om natta, og våkna med puppen ute om morgenen. Og med en glad og fornøyd baby ved siden av meg. Husker jeg prøvde å amme, men babyen virka mett og puppen tom, så han hadde nok forsynt seg selv mens jeg sov Kjenner jeg gleder meg til å få baby igjen nå!! På dagen var det også mye amming. Perioder der jeg måtte amme "hele tida" for å få opp produksjonen. Er vel helt vanlig når du har baby i hus.
*Rutletutt* Skrevet 19. februar 2010 #19 Skrevet 19. februar 2010 har vært tilfellet med begge mine i hvertfall - minsta hadde kolikk da...
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #20 Skrevet 19. februar 2010 Synes det blir feil at folk skal gå etter en viss regel og gjøre som "alle andre". Man må finne den løsningen som passer best for hver enkelt. Unge nr 2 hos meg skulle absolutt sutte heeeeele tiden, fikk ikke sovet i det hele tatt om natten, for hun våknet kanskje hver 20 min eller oftere og skulle sutte litt. Men da fikk jeg beskjed om at enkelte har rett og slett bare så stort suttebehov og behov for kroppskontakt, at jeg skulle prøve med smokk. Og det funket kjempebra for oss begge. Hun fikk fortsatt masse nærkontakt på andre måter og jeg fikk litt pause. Nå gikk vi etterhvert over til flaske da, og da ble hun hvertfall rolig. Hatt flotte rutiner fra hun var rundt 2 mnd. Sover fra 21-22 til 09. (uten å våkne) Min første unge sov hele natten fra 2 uker. Så for min del har rutiner og annen kroppskontakt i tillegg funket kjempebra. Babyer er faktisk til en grad helt avhengig av rutiner, for det er det som hjelper de til å forstå ting, f,eks forskjellen mellom natt og dag osv. Og ved samme rutinene om kvelden, vil de forstå at nå skal de sove. (ungene mine har aldri ligget å grått seg til søvn eller lidd på noen andre måter altså, bare så det er sagt.) Og, det er mange med flere unger eller som har mye å gjøre som ikke kan la puppen henge fritt hele tiden
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #21 Skrevet 19. februar 2010 Nei uff, det vil jeg ikke anbefale. Da blir det en helvetes jobb når ungen skal avvennes denne menneskelige varme "smokken". Må jo innrømme at barnet ofte sovner når hun får pupp, men legger henne alltid i seng/vogge etterpå. Ikke F om jeg skal ha en unge oppe i senga mi om natta, sliter nok med det innpåslitne mannfolket som ligger der. He he.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #22 Skrevet 19. februar 2010 Har du prøvd det selv ettersom du ikke anbefaler henne dette? Jeg ammet babyen min i søvn i min seng når han virket trøtt (ingen fast leggetid), og lot han sove der og puppe hele natta til han var 9.5 måned. Da var både han og jeg klar for å sove mer sammenhengende. Så vi la han for første i gang i egen seng, ga han smokken og han sovnet uten problemer. Ga han vann i stedet for pupp da han våknet, uten at han protesterte på det Etter noen netter var ikke det vannet så viktig lenger heller. Nå er han ti måneder, og sover i egen seng fra 19 til 07. Så avveningen ble ikke særlig tøff her i gården. Dere må ikke tro på alt dere hører fra helsesøster vet dere:) Legger for øvrig til at vi har blitt spart for MASSE skriking og styr (hovedsakelig legging) i forhold til de vi kjenner som har prakket rutiner på babyen sin tidlig og opprettholdt denne "helsesøster-sier-at-jeg-aldri-skal-la-h*n-sovne-ved-puppen"-taktikken.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2010 #23 Skrevet 20. februar 2010 Det er ikke alle som har lyst til å ha ungen sin i samme seng helt til han er 9-10 mnd eller større. Dett hadde ihvertfall ikke jeg klart. Jeg begynnte å innføre faste rutiner med spising og legging så smått da babyen var 3 mnd, han har fra han var 3 uker fått sove i sin egen seng, nettopp av den grunn at jeg ikke ville ha det slik som hun over meg som hadde ungen i senga til han var 9,5 mnd. Nå er han 4 mnd, legger seg kl 20, våkner i 3 tida, får pupp, blir lagt i senga si igjen og sover til rundt 8. Første mann var faktisk enklere, han sov over natta fra han var 6 uker i sin egen seng, så der trengte vi ikke innøve rutiner, de kom av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå