Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #1 Skrevet 19. februar 2010 Ja så sitter jeg her igjen da med vondt i ei tann og lurer på hvor mye smerter og hvor mye detta kommer til å koste. Har jo ikke fått nedbetalt gjelda fra forrige gang jeg var hos tannlegen. Kom på nette 14.000 og det er ikke et år siden en gang. Nå skal det sies at mye gikk feil forrige gang. Skulle rotfylle men endte med at jeg måtte trekke i all hast. Og så betent som rota og kjevebeinet mitt var så virket ikke bedøvelsen. Jeg håper jeg aldri får oppleve slike smerter igjen. Grunnen til at tenna mine er så dårlige er jo ikke det at jeg ikke pusser dem. Jeg gjør det. Men jeg gjorde ikke det før. Jeg begynnte vel å pusse tenna når jeg gikk på ungdomskolen. Og med litt dårlige tenner som aldri hadde sett en flour tablett eller tannbørste så kan dere jo trenke dere hvor mange hull jeg hadde i tenna. Dette har blitt lappet etter beste evne gjennom mange år. Nå skal det også sies at tannlegen jeg hadde på folketannrøkta var ei grusom dame, så jeg har tannlege skrekk. Funnet en snill tannlege jeg nesten stoler på, men jeg er helt utslitt og våt av svette etter hver behandling. Og hvorfor kunne ingen ha gjort en innsats når det gjaldt tenna mine som barn. Jo jeg ville ikke. Ganske enkelt jeg ville ikke pusse tenna og da ville ingen tvinge meg. Men et barn vet da ikke sitt eget beste. det er jo derfor man har foreldre. Jeg er så sint for dette. Når man ser en møkkete stinkende unge så tenker man omsorgsvikt i hjemme, men ser man en unge med svarte tannstubber så er det liksom greit. Og tenk det er ikke greit. Å ikke pusse tenna på unga sine er å påføre dem livslang lidelse både helsemessig og økonomisk. Jeg vil påstå å si at det er noe av det ondeste man kan gjøre mot et menneske. Unga mine ville jo heller ikke pusse tenna, men de måtte og nå går det jo frivillig. Sønnen min med asberger var en hard nøtt å knekke, men selv han lar oss pusse tenna frivillig i dag. Men det var jo en hard kamp og komme dit. Vi kunne jo ikke gi opp, hadde jo ikke blitt noe lettere vis han hadde fått hull. Så her er tannhelse viktig. Gruer meg noe enormt til tannlegetimen senere i dag, men har da fått ut litt raseri
Hufsla Skrevet 19. februar 2010 #2 Skrevet 19. februar 2010 ja, tannpuss er definitivt like viktig som annen kroppsvask. Men det går ann å få dårlige tenner selv om man pusser dem. Bare så det er sagt;-)
Bunnies by night Skrevet 19. februar 2010 #3 Skrevet 19. februar 2010 Det blir regnet som omsorgssvikt. Hvis tenner til små barn viser tegn på mangel av tannpuss og dårlig matvaner så skal tannlegen sende bekymringsmelding til barnevernet. Uff - det hørtes ikke noe kjekt ut Min exsamboer slet med det samme... moren orket ikke ta kampen med han da han var liten... samt at han hadde tannlegeskrekk og stakk fra tannlegetimene allerede på barneskolen... og ingen fulgte det opp... helt tragisk og ikke minst mye smerte og mange penger ut av vinduet...
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #4 Skrevet 19. februar 2010 Jeg tror faktisk det regnes som omsorgsvikt. Jeg har selv tannlegeskrekk, ekstrem skrekk. Men jeg går nå en gang i året. Og jeg har heldigvis hatt foreldre som har pusset tennene mine enten jeg ville eller ei. Det er så grusomt å høre om slike tilfeller som deg, og siden du er her inne er du jo ikke 67 år heller. Jeg grøsser langt inni sjela. Og vet at jeg gjør det rette, selv om jeg noen ganger må holde fast minsten for å få pusset tenne hans. Lykke til, håper du klarer deg både mentalt, fysisk og økonomisk.
sånn ca Skrevet 19. februar 2010 #5 Skrevet 19. februar 2010 Jeg er kjempe enig med deg Hi, det er super viktig å stelle med tennene til de små. Og jeg må gi litt kritikk til enelte helsestasjoner som er lite flinke til å informere om dette, og hvor viktig det er. Jeg har selv hatt en mor som var beinhard på tannpuss og fluor, og jeg har aldri hatt et eneste hull:) Nå må jeg også skylde litt på at jeg har veldig sterke tenner, så selv om man er kjempe flink med både tannpuss og fluor så kan man være uheldig for det. Men man reduserer jo sjangsene veldig med å være flink med tannpuss:) Lykke til med tannlegebesøket da, får håpe det går så smertefritt som mulig:)
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #6 Skrevet 19. februar 2010 Ja da blir det nok en rotfylling, håper det ikke oppstår komplikasjoner denne gangen. Har startet med antibiotika med en gang så da er det jo lov å håpe. Men jeg er veldig veldig lei meg HI
prebs Skrevet 19. februar 2010 #7 Skrevet 19. februar 2010 Uff, stakkars deg, HI. Føler med deg. Ja, å ikke pusse tenner på barn er definitivt grov omsorgssvikt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå