Gå til innhold

tips for tvillingforeldre??

umpa lumpa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Me ville at pappaen skulle få aleine-tid med tvillingane og han tok difor ut flerlingepermisjonen etter at min permisjon var gått ut og fekk veldig kjekke veker heime aleine med gutta. Dette kjem sjølvsagt an på kor fort ein kjem i gjenge heime, men me hadde veldig rolige gutar så det var ingen problem for meg å vere heime aleine frå dei var 2 veker. Far kan jo òg øskje om 2 veker ekstra permisjon etter fødsel - altså totalt 4 veker i staden for dei typiske 2 (det fekk mannen min ulønna - men det gjekk så greitt at han starta etter 2 veker). Anbefaler alle å søkje om desse ekstra to vekene - hent inn uttalelse frå tvillingforeldreforeninga og legg ved.

Mitt beste tips er å vere så striks ein kan på rutiner ift mating og soving. Våre har samsove frå dag 1 og det var heilt avgjerande for at det gjekk så greitt. No var som sagt våre akkurat like store, dobbeltamming gjekk veldig greitt dei 3 første mnd og dei har aldri forstyrra kvarandre og har sove saman frå dag 1 - så eg veit me var heldige, men det er så absolutt verdt eit forsøk. Prøv å venn dei til å sovne utan byssing eller vogging på vogna, så frigjer ein mykje tid - og SOV når ungane søv - eller gjer i alle fall minst mogeleg slik at ein får slappa litt av. Når gutane hadde første kvil smurte eg meg veldig god frukost med ein god kaffi og såg frukost-TV - DEILIG;) Ein må hugse å kose seg litt i ein elles hektisk kvardag.

Lykke til alle saman - det er fantastisk å vere tvillingmor;) No er mine 2,5 år og har STOR glede av kvarandre og me gler oss no til å få ei lita frøken i huset til sommaren! Eg går ganske høgt ut til veninner og seier at eg forstår ikkje at det kan vere noko som helst jobb å få berre EIN baby - ja, ja, me får no sjå;)

takk for gode tips! Disse 7 ukene, kan de taes av fedrekvoten eller er man nødt til å bruke de 7 ekstraukene? Angående amming: Hvordan var det å komme i gang med amming for to kontra en baby? Er litt spent på dette, da jeg plagdes leeenge med amming av førstemann. Fullammet dere eller brukte dere flaske også?

Tvillingane var dei første ungane våre, så hadde ikkje prøvd noko anna enn dobbeltamming, men det var ingen problem (men me fekk ungar på 2,8 kg som var villige på puppen, og det er sjølvsagt stor forskjell). Var veldig masete på barsel og sa at dette SKULLE eg få til før me reiste, og då var dei veldig hjelpsame med å vise, legge til og forklare på barsel. Før eg reister derifrå klarte eg å leggje dei til sjølv på tvilling-amme-puta som eg hadde med heimanfrå. Ikkje ver redd for å spør om hjelp på barsel,er mitt tips;)

• 4 uker senere...

Annonse

Ser du har fått mange gode tips fra før også :)

Vi tok 2 av ekstra ukene med en gang slik at pappaen var hjemme de 4 første ukene. Det hjalp veldig, var godt igang med rutiner når han måtte ut i jobb igjen. For oss var RUTINER det viktigste. Alle er forskjellig i hvordan man ønsker at hverdagen skal se ut. Så du må jo legge opp rutiner utifra hvordan du ønsker å prioritere dagen din. Vi er veldig avhengige av søvn, så vi startet med å lære de forskjell på dag og natt med en gang vi kom hjem. Den første tiden sov de i hver sin vogn bag for det syns jeg var mye lettere. Da kunne jeg legge bagene på en mørk plass i stua når kl ble syv-åtte også slapp jeg å løpe inn på soverommet for hver gang det var noe. Passet på å ha det mørkt under amming etter syv-åtte på kvelden også ga jeg de ikke noe ekstra kos heller. Det bar rett i bagen etter mating. Når vi voksne la oss var det bare å bære bagene opp på soverommet, ingen forstyrrelser med å legge de over i seng heller. Vi begynte med seng til de når de sov neste hele natta igjennom :). (ca 1 1/2-2 mnd gamle). En annen fin ting var når jeg begynte å flaske mate de. (fikk et bra triks av en annen tvillingmamma). Hvis du f.eks MÅ gjøre noe annet mens de er sultne, bygg opp m f.eks håndkle rundt halsen på dem og plasser flaska oppå- da klarer de fint å drikke av den uten at du eller de trenger å holde den selv. Men, tren så klart på at de skal holde den selv. De kan jo bli litt late av å få mat servert på den måten ;) Men, veldig fin i nødtilfeller :)

Har sikkert enda flere tips, men det viktigste er å finne ut av hva som er viktig for dere! Husk at dere skal puste mellom slagene og prøve å få noen timers alene tid (være litt kjærester).

Når twinsa var 4 mnd reiste vi på hotell tur en helg. Da avleverte jeg dem med bruksanvisning... hehe.. På den lappen stod kl slett på alt fra mating, soving, leking etc.. Da var jeg ganske stolt og følte at vi hadde virkelig fått RUTINENE i orden :) MASSE LYKKE TIL! Og for all del, ikke klem å kos deg med gulla <3<3

Mitt beste tips må være å utarbeide noen gode rutiner.

Det er vanskelig helt i starten, men skriv opp hver gang barna spiser. Og pass på at du endent gir begge mat samtidig, eller rett etter hverandre.

Etter en stund kan du studere sjema du har laget å se om du kan se noe mønster på når de spiser. Begynn så å gi barna mat til samme tid hver dag.

I starten fikk mine mat 8 ganger hver i døynet. Nå er mine tv. 7 mnd og får bare 4 måltider i døynet.

Tv 1 spiser

7.00, 10.00, 14.00, 17.30

Tv. 2 spiser

7.30, 10.30, 14.30, 18.00

Å ha rutiner går dagen din mere forutsigbar. Jeg kunne ikke klart meg uten.

Jeg fikk aldri dreisen på å mate begge samtidig. Før vi fikk ordentlig dreisen på rutinene ble jeg kjempe stresset når plutselig begge ville ha mat samtidig. Jeg har fulgt rutiner slavisk, og nå kan man nesten stille klokka etter når barna begynner å mase etter maten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...