Gå til innhold

Jeg tror jålebokstavbruk har hatt en preventiv effekt på meg

Anbefalte innlegg

Etter å ha skummet gjennom tråder er jeg rimelig lei av overdådige jålebokstaver som slenges på i hytt og pine.

Noen skriver jo omtrent Bhenedickte, men har nesten fått nok av betraktelig mildere former også alla Josephine og Philippa=). Og en vakker dag tror jeg datteren min kommer til å takke meg for at jeg innså nettopp dét.

Fortsetter under...

Jeg er heller ingen fan av jålebokstaver, og noen tar helt av. Men; jeg har jo en datter som heter Sophia, selv ser jeg ikke på det som jålete. I såfall en meget mild form. Mange som het Sophia i gamle dager her i Norge også. Sønnen min heter Philip, og vil ikke si at det er jålete heller. For meg ser Filip pg Sofia halvferdige ut. Men det er kanskje mest en vanesak.

Ofte er det jo navna uten ''jålebokstaver'' som er endret ett navna med. F.eks Madelen etter Madeleine. Jeg liker Christina, Hannah bedre enn Kristina og Hanna, men liker Martine, Matilde, Natalie, bedre enn Marthine, Mathilde, Nathalie.. Det kommer helt an på navnet.

Men enig med deg - noen overdriver! Bhenedickte? Jaja, de syns vel det var penest.

Og måten navnet skrives på utgjør for meg stor forskjell, Kristoffer f.eks liker jeg ikke, men Christopher kunne jeg kalt sønnen min. Rart!

"Jålebokstaver" mener jeg er nødvendig i mange navn for at de skal se finere ut på papiret.

Navn som Hannah og Sarah må i mine øyne ha H på slutten for å se fine ut, liker disse godt, men Hanna og Sara derimot liker jeg ikke.

Bhenedickte så ikke bra ut generelt, mens Benedicte er helt ok.

Enig med de to siste her; kommer helt an på navnet. Synes også mange navn er mer naturlig med disse "jålebokstavene" som du kaller dem. F.eks som nevnt, Madeleine. Madelen blir for mye fornorsking for min del, "vi gjør det lett ved å skrive det som vi uttaler det"-navn, som om en skriver det på dialekt på en måte.. Er da så mange "jålebokstaver" ellers i språket også at jeg ser ikke poenget i å henge seg opp i de. Man uttaler ikke akkurat g-en i "jeg" og e-en og t-en i "det" heller, liksom. :)

Annonse

Gjest Siklerotte

Alt med måte. En ting er å stave Sara som Zarah, Fredrikke som Fredericke, Olivia som Oliviah osv. - det er helt klart jåleri (men for all del, hvis man vil..)

Andre navn hvor stavemåten ofte er å finne med h, ser jeg ikke problemet;

Nathalie/Natalie

Mathilde/Matilde

Thea/Tea

Othilie/Otilie

Sarah/Sara

Hannah/Hanna

Christine/Kristine

Mathias/Matias

Christopher/Cristoffer

Alle er typiske navn hvor jeg faktisk hadde spurt om skrivemåte, og egentlig ser jeg ikke på det som et digert problem å spørre. Jeg ville automatisk ha skrevet Josephine selv om Josefine kanskje er det mest vanlige - tror ikke den "enkle" skrivemåten slipper unna feilstaving.

Jeg synes godt utlendinger kan skrive navn etter tradisjonene der de kommer fra, men jeg ville brukt norsk skrivemåte på norske barn, selv om navnet opprinnelig er utenlandsk (de fleste navn med unntak av de norrøne er jo opprinnelig utenlandske som er fornorsket).

Når noen heter Hannah går jeg automatisk ut fra at det har engelsk uttale, der siste h blir uttalt, og så blir jeg retta på av foreldrene. Om de vil ha norsk uttale, hvorfor ikke norsk skrivemåte?

Og hvordan uttale Marith? Det hele blir for dumt!

Annonse

Veldig enig med innlegget ditt, Kapabel! I tillegg til jålete skrivemåter har jeg inntrykk av at mange skal ha dobbelnavn i tillegg.

Fordelen med at andre skal ha både jålebokstaver og lange dobbelnavn er at jeg kan bekymre meg mindre for at datteren min skal bli hetende det samme som så mange andre :)

Fint skal det være om så halve r**a henger ut! ;)

Jeg vet jeg befinner meg på den enkle kanten i alle fall. Jålebokstaver kan rett og slett ødelegge et navn. En del navn som jeg opprinnelig syntes var fine smuldrer til støv foran øynene mine bare fordi det finnes tullete måter å skrive navnet på.

Det skaper et problem for de som vil ha det enkelt når mange i dag bruker "fyllbokstaver" slik at det blir det vanligste...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...