Gå til innhold

"Nettmobbing- et økende problem blandt ungdom i alderen 14- 18 år!" Jeg lurer på om ikke det er et ekstremt stort problem her på DIB også.... (samme som skravlesiden)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går ble jeg ekstremt skuffet på vår nye ol-vinners vegne.

Her vinner hun gull i skiskyting men det enkelte tenkte på her inne var at hun var mindre pen - forventer individer i samfunnet at man skal være et glansbilde døgnet rundt og hva hvis min standard ikke er lik din? Ondskapsfulle var enkelte av svarene her inne i går...

"I Norge opplyser halvparten av ungdommene at de er blitt mobbet på Internett. To av ti sier de mobbes jevnlig på nettet.

Microsoft og Medietilsynet presenterer den nye undersøkelsen i dag, med to statsråder til stede.

Undersøkelsen viser også at norske foreldre er de mest restriktive i Europa på egne barns nettbruk. Samtidig har vi de høyeste mobbetallene."

(http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=540667)

D et er da faktisk en kjennsgjerning at barn lærer av sine foreldre, bør vi da tenker over vår egen rolle i mobbesammenheng?

Denne linken -http://mobbebloggen.wordpress.com/2009/07/09/nettmobbing/

bør dere får med dere....

Vi kan nok aldri bli kvitt nettmobbingen av enkeltpersoner/grupper men vi kan i det minste prøve å begrense det ved å tenke oss om to ganger før vi trykker på - lagre- !

Ta et standpunkt nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du setter fingeren på noe veldig viktig, og jeg er langt på vei enig med deg. Problemet er at enkelte individer som frekventerer denne siden ofte tror de er hevet over alminnelig folkeskikk og mobber HI tilbake. Jeg finner dobbeltmoralen motbydelig.

Skrevet

Helt enig! Og her inne sitter det i all hovedsak småbarnsmødre. Skremmende..

Skrevet

Dib er et rottereir.

En og annen nyttig tråd og hyggelig person, men i det stpre og det hele så er inntrykket mitt gjennom 5 år at det er mye dritt her. Har hatt lange pauser herfra, men innimellom titter jeg innom igjen - og angrer, hehe.

Nå er jeg gravid, og mest på bim, som jeg synes er hyggeligere.

Skrevet

Ja det er skremmende når hetsen kommer så tydlig frem som her inne. Det vil alltid finnes noen utskudd i samfunnet men med info kan vi kanskje prøve å snu denne ufine trenden og dette innlegget er mitt bidrag her på DIB....

De ansvarlige for denne nettsiden bør faktisk også slå hardt ned på nettmobbing!

Skrevet

08.42- det var mitt inntrykk også. BiM var hyggelig og positivt, men da jeg avanserte til DiB fikk jeg meg en nedtur. masse stygge og uhyggelige svar, folk er frekke og spydige for alt og ingenting. Det skumleste er at dette er voksne damer med små barn selv.. Hvordan blir slike holdninger reflektert i oppdragelsen, tro?

Leste nylig i lokalavisa mi om ei jente som hadde fått over 700 hatmeldinger på profilen sin på Facebook og Nettby, tror jeg det var. Bakgrunnen viste seg å være at hun ved oppstart på videregående hadde fått to nye venninner- som virket hyggelige. Etter hvert merket hun at de to startet å rotte seg sammen og grunnen var at hun visstnok hadde draget på gutta og hadde flørtet litt m en gutt som ei annen også var interessert i. det endte med total utfrysning, masse trusselmeldinger og at hun ble dratt ut av en bil hun satt i og banket opp!!! Det er dessverre slike unge jenter man oppdrar om man ikke er seg bevisst sin rolle som god forelder- en som kan utvise respekt for andre. Og kan tolerere at andre er heldigere enn seg mht evner, utseende- hva det måtte være. Uten å bli hatefull av den grunn.

Det er tragisk, nettet kamuflerer mobbing på en helt ny måte. Folkeskikken gikk tapt et sted på veien

Skrevet

Skremmende historie men slik er livert for ganske mange ungdommer (og noen voksne) men det er dette vi andre må gjøre noe med!

Så lenge vi sier i fra at nettmobbing ikke er greit så vil flere tenke over konsekvensene... kanskje...

Skrevet

Jeg er enig i at nett-mobbing (hvis det er et ord) er en uting, men jeg tror de aller fleste som er pittelitt bevandret her inne på anonymforumet har en idé om hva som er i vente når de skriver inn innlegg her.

Dette er jo i realiteten det nye krangleforumet!

Jeg for min del er lett underholdt og det blir litt som å be noen om å ikke sakne farten å se hvis de kjører forbi en ulykke -det er vanskelig å la være ;-)!

Jeg er ikke så mye inne her lenger, men dreier denne hetsen dere snakker om på de andre forumene? Altså på skravlesidene o.l?

Skrevet

Jeg kunne ikke vært mer enig Dronningen. Nettmobbing er en forb, uting. Men så lenge man kan gjemme seg bak en anonymknapp virker det som om noen er fullstendig fritatt fra alt som heter folkeskikk. Ikke for det, det kan bli fryktelig ille på fora der man må ha nikk eller bruke sitt eget navnm også, men der ser man oftere at mobbingen foregår slik at flere rotter seg sammen mot 1 person. Og forsvarer beteendet med at alle andre også sa osv.......

Skrevet

Nettmobbing er et ord og blir brukt i sammenheng med nettvett. Disse henger ofte sammen med kampanjer rettet mot ungdom og deres bruk av internett.

Jeg har vært bruker av dette fora siden 2004 og ser en markert oppgang i drittslengingstrådene rettet mot kjendiser, politikere, bloggere og ikke minst, andre brukere av dib/bim. Det påfallende er alle de "anonyme" (ja vi er alle anonyme her inne men det er lettere å forholde seg til et nick enn samlebetegnelsen "anonym") som slenger rundt seg med negative kommentarer. På skravlesiden er det også litt negativ svada men ikke på langt nær så mye som på Anonymsiden

Jeg mener ikke at alt skal være rosenrødt men et sted går grensen.... og grensen ble nådd i går!

Skrevet

Men er ikke den "jammen alle andre..." forbeholdt barn og ungdom?

Skrevet

Det har vært mange innlegg som ditt og det har ingen effekt annet enn at mange slenger seg på og er enige. Hvis det skal gjøres noe med problemet må moderator på bane, ikke bare en gang i blant, men hele tiden og effektivt. Det er ingen interesse for å følge opp forumet og da blir det som det blir. Hvis innlegg slettes tar det så lang tid at skaden er gjort for lenge siden.

Skrevet

Ja jeg er enig med deg Blond men om vi er flere med samme holdning så blir moderator faktisk nødt til å ta tak i klagene våre...

Hun skrev i hvertfall at slikt er unødvendig her inne:o)

Skrevet

Problemet med bim/dib, er at moderator ikke fungerer slik jeg trodde jeg moderator skal fungere.

Man er vel pålagt å ha moderator for å drive et slikt nettforum, men her inne er det mest på papiret.

Det eneste jeg har opplevd har blitt tatt tak i, er hetsing av navngitte kjendiser og linker til nakenbilder av kjendiser.

Men ellers....ingenting. Men jeg vet hva jeg går til, og tar ikke noe til meg. Tilbringer heller ikke masse tid her eller skriver mange tråder der jeg gir noe særlig av meg selv.

Likevel registrerer jeg det jo, og synes det er trist at voksne mennesker oppfører seg slik, og at noen blir såret.

Har ofte lange pauser. Har vært borte halvannet år, nå.

Skrevet

Men bjelken i eget øye ser du ikke, Dronningen? Slik jeg ser det var vel ikke hi i mascara-tråden på skravle eller trådene på anonym mobberen, men deg og sug lut blant annet. Artig at dere som kaller andre for nek, idioter, du klarer kanskje å lese littegranne osv, skal gjøre dere til dib-politi og som frontere mot mobbing. Latterlig!

Skrevet

Hvilken bjelke??

Nå er disse trådene du sikter til slettet etter påtrykk fra andre personer men jeg tilla ingen i disse trådene kallenavn, fikk du ikke med deg det?

Det som er ennå mere latterlig i mine øyne er at enkelte (bestem selv hvem du vil pålegge ansvaret!) fortsetter hetsen mot en privatperson etter påtrykk fra ganske mange andre brukere at nok er nok!

Om du fortsatt ikke skjønner at dette dreier seg om nettmobbing på høyt plan så foreslår jeg at du googler ordet. Vanskeligere enn det er det ikke...

Hverken Sug Lut eller jeg startet tråden ang skiskyteren men vi skrev hva vi mente ang hetsen. Hvorfor du velger å stå fast ved dine flåsete meninger ang en privatperson her på Anonym/Skravle/ris og ros -sidene skjønner jeg fortsatt ikke!

Skrevet

Tigerpote, det handler vel heller om å stå opp for noen og forsvare noen som ikke er her inne og kan forsvare seg selv. Å vise at man tar avstand fra innlegg av den typen som går på nedsettende snakk om en persons utseende osv.

Skrevet

Og der var det på tide å ta på seg nettvett/nettmobbing- hatten igjen!

Husk at de privatpersonene du nevner her inne ikke kan forsvare seg iom at de ikke vet hva som skrives...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...