Gå til innhold

Jeg KLØR -andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I perioder klør jeg ganske mye, nesten over hele kroppen!

Er dette vanlig? Har jo hørt at det kan være et veldig dårlig symtom (var det på svangerskapsforgiftning tro), men at det kan være et ganske uskyldig symtom også ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo det som heter svangerskapskløe, da...Men jeg vet ikke helt når det pleier å komme. Trodde kanskje det var litt senere..? Håper du får svar av noen som vet hva de snakker om :P

Skrevet

Jeg kløøøøøøør også. Er riktignok 12+1, men har klødd et par uker. Jeg har også hørt om svangerskapskløe, men trodde som Nat26 at det kom senere. For min del har jeg plutselig begynt å slite med veldig tørr hud, så det kan fint være grunnen til at jeg klør sånn. Må smøre meg daglig, men nå er det vinter også så kan være en kombinasjon kanskje. Men ja - jeg klør!

Skrevet

ÅÅÅ jaaaa jeg kløøøøøør. Noen ganger over hele kroppen. Gjorde det med den første gutten min og, men ikke med jenta?? Men nå venter jeg gutt og klør igjen. Begynte rundt 12 uker. Så lenge det ikke blir heelt uutholdelig så er det ikke farlig. Mer slik at jeg måå klø meg nååå! og det skjer ganske ofte.

Skrevet

Det kan være svangerskapskløe eller at hormonene har gjort at du blir litt tørrere i huden . Jeg hadde svangerskapskløe i det første svangerskapet, fra uke 7 til fødsel (gikk over samme dag). Det er flere typer svangerskapskløe og den som kommer så tidlig som dette er oftest ikke farlig. Det er desverre forsket veldig lite på dette, så de vet ikke hva denne kommer av; sannsynligvis hormonelt, men som sagt så vet man ikke.

Jeg klødde meg til blods hver natt (både i våken tilstand og i søvne) og ble derfor også etterhvert sykmeldt. Må si det er første gangen i mitt liv jeg virkelig har følt at jeg har mistet kontrollen over min egen kropp; uansett hvor mye jeg prøvde klarte jeg ikke å slutte å klø. Mannen holdt fast hendene mine mens jeg hyla og bantes i senga.. Men det er visst heldigvis sjelden det blir så ille.

Jeg prøvde alt; ulike hudkremer, badeoljer, jordnøttolje, kortisonkremer (nesten ingenting som kan brukes når man er gravid, så var ikke den store virkningen..), allergitabletter, lysbehandling, akupunktur, og sikkert noe mer.. Det eneste som hadde en viss effekt var hvitvask; sånn man bruker når man har vannkopper. Det er et himla søl, men det tar bort kløen i allefall for noen minutter.

Andre gangen jeg gikk gravid, fikk jeg igjen antydninger. Da var jeg kjapt ute og brukte jordnøttolje, decubal recoverkrem (dyr, men verdt det!) og hvitvask med en gang jeg kjente noe. Var viktig å ikke komme inn i en sirkel der jeg klødde til det blødde og dermed begynte å klø på skorper osv senere. Det gikk bra andre gangen og denne gangen har jeg enda ikke kjent noe til noe kløe.

Jeg tok blodprøver nesten hver uke i det første svangerskapet, da det jo er vanskelig å kjenne om du får den "farlige" kløen..

Ble langt dette, men det "helvete" jeg var igjennom første svangerskapet unner jeg ingen!!

Skrevet

Huff, stakkars deg 2 vidunderjenter og en i magen!! Håper virkelig ikke det blir så ille med meg, det høres jo ut som rene torturen.

Godt å høre at tidlig svangerskapskløe sannsynligvis ikke er av den skumle sorten, det er jo det jeg bekymrer meg for når jeg klør som verst.(Bekymrer meg igrunn for det meste med alle disse hormonene i kroppen ;-)))...

Jeg klør også overalt, i hodebunnen, ørene, ansiktet, ja, over hele kroppen. Men det kommer og går litt, og er nok av den milde/moderate typen.

Takk for alle svar, jenter!!

Klem

Skrevet

Ja jeg klør også, men jeg også har små røde prikker...andre?

Skrevet

Klør jeg også, men leste det var en bivirkning på folat.

Skrevet

Jeg har også prikker/knupper i huden enkelte steder. I tillegg blir jeg lett rødflammete og har skjolder i huden, spesieltpå halsen og overarmene og litt i ansiktet. Jeg har også tydligere overfladiske, rød blodårer, spesielt i ansiktet.

Alt dette har sikkert noe med den økte blodgjennomstrømmingen i huden, tenker jeg, siden blodvolumet øker. Og hormoner selvsagt.

Visste ikke at det kunne være en bivirkning på folat...?

Takk for svar jenter :-)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...