Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #1 Skrevet 19. februar 2010 Babyen min har hvite flekker på tennene sine. Er dette vanlig? Forsvinner de?
Gjest Tale30 Skrevet 19. februar 2010 #3 Skrevet 19. februar 2010 Det kan være emaljeskade. Hvis det er det, er det i så fall den mildeste varianten. Emaljeskade reparerer seg ikke. Jenta mi har emaljeskader, men dessverre mørkegule flekker, og ikke hvite. Spør på helsestasjonen du
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #4 Skrevet 19. februar 2010 De mørkegule flekkene, er det et lite søkk i emaljen der? Kan være det min sønn har da, ikke hull?
Gjest Tale30 Skrevet 19. februar 2010 #6 Skrevet 19. februar 2010 Det er et søkk i emaljen ja. Hun har det på de to fortennene oppe og hjørnetannen oppe, samt den ene hjørnetannen nede. De vokste opp slik, og vi har vært til tannlege med henne allerede da hun var 10 mnd. Det er sikkert greit å ta en liten tur til tannlegen hvis du mistenker noe slikt, fordi det har med rettigheter til dekket behandling etter fylte 18 år og sånn. Jo tidligere det oppdages, jo flere beviser har man for at emaljen ikke er skadet av ytre forhold.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #7 Skrevet 19. februar 2010 Men kan et ikke være en kombinasjon da? Altså svakhet i emaljen, som fører til søkk og misfarging? Og EVNT hull...? Mener du at dete kan gjelde de nye tennene som skal komme også, at de også kan ha feil på emaljen?
Gjest Tale30 Skrevet 19. februar 2010 #9 Skrevet 19. februar 2010 Det er ikke mulig å vite om emaljeskadene følger de nye tennene. Som oftest er emaljeskader noe som forekommer på melketennene enten grunnet medisinbruk eller sykdom hos mor under svangerskapet, eller medisinbruk hos baby. Når det kommer av disse grunnene er sannsynligheten svært stor for at dette bare rammer de tennene som ble dannet da sykdom/medisinbruk pågikk. Dersom de ikke vet grunnen kan det være MIH som er en skade som også videreføres på de permanente tennene. Dersom det er dette, kan det bety at barnet må tilbringe mye tid i tannlegestolen når det vokser opp, men det er mye de kan gjøre for å pynte på skadene. Vi har fått beskjed av vår tannlege om at dersom hennes feil fører til mye smerte, eller sosiale problemer i form av mobbing osv, vil de behandle også melketennene kosmetisk, selv om mange tannleger ikke gjør dette. Så dersom dere har en tannlege som ikke vil behandle emaljeskader, og dere ser at det er et problem for barnet - ikke gi dere. Det er mulig å behandle det, men mange tenker slik at melketennene skal falle ut likevel.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2010 #10 Skrevet 19. februar 2010 Hvite flekker på tennene er kalkflekker. De forsvinner ikke og de kommer sansynligvis etter sykdom hos barnet før tannframbrudd. Jeg har noen sånne flekker og det er det jeg har blitt forklart. Det er ikke farlig eller noe som helst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå