ano`num *17.03.10* Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Hun har to ullstrømpebukser fra Nøstebarn hun har bodd i det siste året. Plutselig var det hull på venstre fot i begge to. Hun er livredd hullene. Hyler når vi tar de på helt til vi får dekket foten (eller hullene) med sokker. Når hun skal bytte bleie ligger hun med hendene forran øynene og gråter når vi skal ta av strømpebuksene. Helt til strømpebuksen er av. Da er alt ok igjen. Så lenge hun ikke ser hullene vell og merke. Da gråter hun igjen. Når strømpebuksen er på med sokker på beina er alt ok. Da snakker hun om hullene som de ikke er tilstede. Hun går bare i strømpebukser, body/trøye og ullsokker om dagene. Så hun er fullstendig klar over at det er samme strømpebukse hun har på seg. Hva i all verden er det som skjer? Jeg kunne skjønt det om hun nektet helt å bruke strømpebuksene eller om hun syntes det var ubehagelig å ha på. Men det er kun den tiden hun kan se hullet det er farlig. Hun er ei veldig var jente, mye som er skummelt. Men alt annet kan jeg på sett og vis skjønne. Skumle ukjente mennesker, skumle andre barn eller ukjente situasjoner.
Ranveig R Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Har ingen logisk forklaring på det, men kan trøste deg med at det er fleire 2-åringar som er litt meir vare enn normalen. Jenta vår er livredd fjær! Ikkje sånne store, fargerike som vi har på fastelavnsris, men sånne små brune/kvite/grå som dett ut av puter/duntøflar. Begynner å hyle og prøver å klatre oppover beina på meg om ho støtar på ei fjær på golvet. Har same reaksjon på bomullsdottar... I open bhg pleier dei tilsette å drysse bomulssdottar over ungane når vi syng snøsangar i samlingsstunda, då er ho veeeldig kjapp opp på fanget mitt. Griner viss ho får bomull på seg. Jenta vår har og alltid vore veldig redd alt logisk, framande folk, plassar, situsjonar osv.
Anja Annonym Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Kan det ikke være så enkelt at hun rett og slett forbinder de hullene med noe ubehagelig. Rett og slett fordi hun har satt fast en av tærne sine i et slikt hull en gang? En krumbøyd liten tottelitt i et slikt hull kan nemlig gi dype traumatiske spor i lang tid....... Prøv å gi henne nye strømpebukser uten hull og se om det bedrer situasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå