jul86 Skrevet 18. februar 2010 #1 Del Skrevet 18. februar 2010 Det må være noe utrolig feil med systemet vi lever i! Det kan da ikke være riktig at man skal måtte klare seg med barnetrygden, altså 970 kr, og kun dette, i sommermånedene, spør jeg meg selv. Men det er altså slik. Er du, som meg; student og enslig med delt omsorg, og dermed ikke med rett på noen stønader eller lignende? Ja, da er vel dette situasjonen for deg også?? Altså, Statens Lånekasse betaler ut stipend/lån alle månedene utenom juni og juli. Og hvis man ikke har krav på andre stønader eller støtter enn barnetrygden (som jeg egentlig bare skulle hatt halvparten av, men bf har visst glemt å søke om det..), ja, da sitter man igjen med 970 kr i sommermånedene juni og juli. Kan noen som er i samme situasjon (for det måå det da være noen som er?!) være så snill å si meg om det er noe jeg ikke har fått med meg, eller om det faktisk er så jævlig stor forskjell på å være aleneforsørger og på å være forsørger med delt omsorg...? Hvordan skal vi klare oss på 1940 kr på to måneder? Bor vi virkelig i rike Norge?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ღMaritpusenღ Skrevet 19. februar 2010 #2 Del Skrevet 19. februar 2010 Vet ikke hvor gammel barnet ditt er jeg da, men i enkelte tilfeller får man vel stipend fra lånekassen også om sommeren? Vet ikke helt hva kriteriene er her jeg da. Det står ikke så godt beskrevet på lånekassens hjemmesider heller. Dersom barnet er over 1 år og du er hjemme med barnet kan du sikkert få kontantstøtte for de akutelle mndene? Ellers så kan du sikkert på hjelp på sosialen? Vet at folk som ikke har fått sommerarbeid har fått arbeidsledighetspenger. Men der er det vel krav om at du søker jobb, og at du er villig til å ta det du får dersom det plutselig skulle dukke opp noe. Det er ikke sikkert det er så aktuelt i din situasjon dersom du også har ansvar for et barn. Men om situajson din er slik at du ikke kan jobbe i disse to månedene (for at ingen kan ta seg av barnet mens du jobber eller lignende), så er det jo ikke DIN feil at du ikke jobber. Da må du vel kunne få noe som du kan overleve på. Nok til mat, hus og strøm iallefall..? Kan ikke se for meg noe annet? Evt sats på å få deg en jobb og plasser barnet hos dagmamma, eller noen du kjenner som er hjemme i ferien. Vet du om noen ansvarsfulle ungdommer du kan stole på f eks? Er jo sjelden personer under 18 år får seg jobb i dagens samfunn, men de trenger jo penger de også. Og krever ofte ikke så veldig mye betalt, så om du jobber en del skal du jo kunne gå i pluss på det. Så var det jo stort stipend nå i januar. Om du visste at sommeren kom til å bli tøff håper jeg du var litt framtenkt og satte av noe av disse pengene til om det skulle bli "krise" i sommer. Ellers så får du være økonomisk, spare på det du kan og legge unna penger hver måned så kommer du deg nok igjennom sommeren. Det har en tendens til å ordne seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jul86 Skrevet 21. februar 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 21. februar 2010 Tusen takk for positivt og konstruktivt svar:D Jeg fikk så mange merkelige svar på et annet forum jeg postet det samme innlegget på.. Jeg har en jobb i tillegg, og ja, jeg sparte naturligvis en del av januar-stipendet;) Og du har helt rett, det har en tendens til å ordne seg! Det er mest det at jeg kke skjønner helt hvordan systemet er bygd opp. Og at det skal være så stor forskjell på å ha 50 og 51% samvær med barn.. Jeg blir bare så oppgitt over systemet. I fjor, pga samlivsbrudd og flytting på én gang, hadde jeg 0,- (og da mener jeg NULL) inn på kontoen i hele juli og frem til stipendet kom i slutten av august. Jeg hadde ikke engang barnetrygd, fordi bf på merkelig vis hadde greid å overføre det til seg selv. Støtte fra husbanken hadde jeg heller ikke, og har fremdeles ikke, krav på fordi barnet er forlkeregstrert hos far. DÉT er et eksempel som poengterer problemstillingen min. Jeg satser likevel sterkt på at sommeren 2010 blir anderledes;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. april 2010 #4 Del Skrevet 2. april 2010 Det er vel basert på at man skal lette på stompen og jobbe de to månedene man ikke studerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #5 Del Skrevet 8. mai 2010 Du kan jo gjøre som alle andre studenter, ta deg en sommerjobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #6 Del Skrevet 10. juni 2010 Men, får du ikke OS? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2010 #7 Del Skrevet 13. juni 2010 Har alle andre studenter barn de må ta seg av da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #8 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg er student med barn og har skaffet barnevakt (min mor) som skal passe i 2 uker (de timene jeg jobber). For å skaffe inn 10 000 kr til den ene mnd. Ellers har jeg tatt ekstravakter fra jul for å spare inn slik at vi har det greit i sommer. Du visste da at du kun fikk 970 kr i barnetrygd mye før nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #9 Del Skrevet 24. august 2010 Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener? Du sier jo selv at dere har delt omsorg. Det vil jo si at du har barnet sammen med deg 50% av juni og juli. Når barnet er hos far jobber du. Enkelt og greit Skal jo ikke være noe problem i det hele tatt. Slik må alle studenter gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2011 #10 Del Skrevet 14. juni 2011 Jeg er i samme situasjon som deg, og jeg kjenner at jeg blir irritert over de andre som kommenterer at det er bare å lette på rompa og jobbe! Da skal jeg si dere at det ikke er alltid like lett å få sommerjobb overalt i Norge, og når man har barn er det litt begrenset da det gjelder arbeidstider o.l hvis man ikke har noen til å passe barnet da man jobber. Jeg syns dere skal passe litt på hva dere skriver når dere ikke kjenner bakgrunnen.... Jeg har ikke hatt mulighet til å spare noe frem til nå, og dermed har jeg endt opp med kroner 0 i juni og juli... Skulle jeg spart hadde jeg ikke hatt mulighet til å leve de tidligere månedene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #11 Del Skrevet 4. juli 2011 For at man skal få penger i juni, så må man faktisk jobbe i mai. Som student vet man at mai-juni ofte er hektiske perioder pga eksamen. Derfor er det ikke alltid like lett å finne tid til både barn og hjem, jobb og skole og eksamen. Er like frustrert over det at man ikke får mer enn 970 i mnd i juni og juli. synes det er umenneskelig å skulle leve av så lite. Jeg var heldig å få hjelp fra mine foreldre i juni, men i juli er det værre. Har kun jobbet en uke i juni (det var all jobb jeg fikk), og det gir ikke store utbetalingen i juli. Det jeg eventuelt måtte få av jobb nå i juli kommer jo ikke inn før i august uansett. Blir så frustrert over de som sier det bare er å finne en barnevakt - det er ikke bare bare å finne en barnevakt når folk enten jobber, har ferie, reiser bort eller vil tilbringe tid med sin familie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå