Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 jeg lurer på hvorfor noen velger det? det er vel for å vise at man hører sammen man gjør det? og når mann ikke hører sammen lenger... så kansje i mitt hode det var naturlig å ta sitt eget navn...
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 ja, for å ha samme navn som ungene, jeg er ikke skilt, men hadde det skjedd ville jeg beholdt giftenavnet mitt, har hatt det nesten like lenge som pikenavnet så det er blitt mitt og endel av identiteten- er ikke bare å skifte etternavn når alle kjenner deg som giftenavnet og mange ikke har peiling på hva oikenavnet mitt der heller! Hadde ikke beholdt giftenavnet om jeg kun hadde hatt det få år, men nå har jeg for mye identitet i det, bruker aldri pikenavnet.... er du nydame som ikke er fortrolig med at gubbens x- har samme navnet som du har lyst å bære eller?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 ikke akkuratt det, men vi har vært gift i 7 år og navnet er veeeldig spesielt. ungene er så godt så voksne så jeg forstår ikke helt. noen jenter gifter seg på den alderen, og får ett annet etternavn. så jeg kjøper ikke helt den. (at de må ha samme navnet som ungene) hvorfor har dere ikke begge sine navn på ungene? i mitt tilfelle er hun samboer med en annen og bærer etter 12 års skilsmisse fremdeles navnet... ???
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 At du ikke kjøper den er irrelevant...
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #7 Skrevet 18. februar 2010 Du har ikke kjøpt store bokstaver til pc'en heller, ser jeg.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #8 Skrevet 18. februar 2010 moren og faren min skilte seg for over 20 år siden, og moren min har fremdeles min fars navn. Hun sier hun bare aldri gadd å skifte.. I starten var det greit å hete det samme som barna (vi var 11 og 13), og senere orket hun ikke gå gjennom papirmølla og forklaringene... Hun var også gift med min far i mange år og hadde et godt forhold til navnet hans.. som var blitt hennes navn... "kjøper" du den da, HI? ;-)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2010 #9 Skrevet 20. februar 2010 Min mann sin eks tviholdt på hans etternavn, vel hun heter det fremdeles, det samme gjør ungene hennes også. Jeg ville ikke hete det samme som henne, synest det var svært unaturlig at hun ikke ville ta pikenavnet sitt gijen etter skilsmissen. Da ble det liksom som de hørte sammen fremdeles, og jeg var outsideren. Vel vi løste den situasjonen ved at han tok mitt navn, så kan jo de bare hete hans gamle navn. Hun likte denne løsningen svært dårlig, men har jo ingenting hun skulle ha sagt. Så det var nok ikke navnet hun var så knyttet tiil, men ville nok helst demonstrere tilknytning til han. Vel mitt etternavn er mye finere så uansett så jeg er fornøyd.
Hildemor fra vest Skrevet 20. februar 2010 #10 Skrevet 20. februar 2010 Jeg har beholdt min eksmann sitt etternavn i ti år frem til jeg nå giftet meg på nytt. Har alltid hatt mitt pikenavn som mellomnavn og det har jeg fremdeles med min nye mann sitt etternavn :-)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2010 #11 Skrevet 20. februar 2010 Har eksmannens etternavn som mellomnavn, og mi mors pikenavn-som er et familienavn kun min familie har lov å bruke-som etternavn. Ungene har farens etternavn som etternavn, og mitt som mellomnavn.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2010 #12 Skrevet 20. februar 2010 Jeg er ikke skilt, men ville muligens ha beholdt etternavnet. Det er nemlig blitt mitt navn nå, ikke noe jeg "låner" fra ham.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2010 #13 Skrevet 20. februar 2010 Vi har vært gift i 11 år, og har 3 barn sammen. Alle har samme etternavn. Ved en eventuelt skilsmisse ville jeg beholdt navnet fordi: - Jeg har hatt navnet i mange år, så det har blitt en del av min identitet. - Barna mine heter det. Vil ha samme etternavn på alle på postkassa mi. Er uaktuelt å endre navnet til barna. - Alle kjenner meg som det i dag. Har navnet på alle kort og de fleste vitnemål. Altså den enkleste løsningen. Det var bevisst fra min side å ta hans navn. Jeg har alltid ville dele navnet med mine barn, men jeg er ingen fan av doble etternavn og doble fornavn. Var ikke så sterkt knyttet til mitt etternavn. Alle har greie navn som: Ingrid Haugom i stedet for Ingrid Benedicte Grindvaal Haugom Selv om du ikke kan skjønne andres valg, betyr det ikke at du har bedre argumenter. Vi prioriterer forskjellig.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2010 #14 Skrevet 20. februar 2010 Fordi jeg har to barn med det etternavnet som bor med meg, da er det merkelig for meg å ikke hete det samme som de. Og selv om pappan ikke bor med oss lengre så ser jeg ingen grunn til at de skal måtte bytte navn for å hete det samme som mamman sin. Den tilknytningen til pappan kan de fint få ha.
aanonym Skrevet 20. februar 2010 #15 Skrevet 20. februar 2010 Kanskje hun beholder navnet fordi det er blitt HENNES navn like mye som eksmannen sitt? Hvorfor kan ikke bare han skifte navn?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2010 #16 Skrevet 20. februar 2010 Det er da ikke "hans etternavn", det er like mye hennes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå