Herkules Skrevet 19. februar 2010 #26 Skrevet 19. februar 2010 Det har ingenting å si for retten til permisjon om man bytter jobb. Desuten teller også dagpenger som opptjening. Jeg har også ansatt en del mennesker og jeg hadde også følt meg litt snytt, men jeg vet også at jeg noen ganger hadde valgt bort en gravid kvinne. Et eksempel: Det er snakk om en liten organisasjon med få ansatte, det er MYE opplæring - egentlig må man være der i et år før man kan alt. Vi hadde få søkere, og trengte noen sårt. Hadde vi brukt ressurser til opplæring for så å måtte gjøre det hele om igjen så hadde vi gått dukken rett og slett. Spør selvfølgelig ikke om graviditet på intervju, men hadde det blitt sagt at en kandidat var gravid hadde hun ikke fått jobben. Det er ikke det at jeg mener det er riktig, men det hadde vært slik at vi ikke hadde hatt råd til vikar. Hadde vi ikke hatt vikar så hadde enten organisasjonen eller jeg gått dukken. Hvis kandidaten hadde vært gravid og ikke sagt noe så hadde jeg bare måttet deale med det. Hadde ikke blitt sur. Jeg har blitt spurt om helse, barn og når jeg skal ha neste barn på intervjuer. Helse syns jeg er på kanten om det ikke er direkte relevant som feks vond rygg mm Når jeg skal ha neste er også søkt, men da var det bare å svare at jeg ikke viste
Timothy`s moster med 2 prinser Skrevet 21. februar 2010 #27 Skrevet 21. februar 2010 SpongeBob- det skal ikke så mye til for å kunne si opp noen i grunn- har jeg selv erfart. Ble selv sagt opp i slutten av oktober, etter å ha hatt en ny stilling i 2 mnd på en arb. plass jeg hadde vært på i 3 år. Og jeg ble sagt opp selv om jeg både var gravid (4 mnd- hadde nettopp fortalt det- siden jeg ble 50%sykemeldt..) OG sykemeldt. Ja, man hører det skal mye til for å si opp en som er gravid, på lik linje som en som er sykemeldt. Som grunn for min oppsigelse var "sviktende omsetning" og jeg ble sagt opp fordi jeg var den med lavest annsenitet. Ja, jeg kunne sikkert gått til sak mot dem da de to uker før min oppsigelse hadde ansatt 2 nye ekstrahjelper! Utrolig provoserende og utrolig kjipt for meg da vi akkurat hadde kjøpt oss bolig for første gang på grunnlag av at jeg fikk denne stillingen OG at jeg som arb.ledig ville være 6 mnd på vei. Ikke lett å få seg ny jobb da gitt! Men- jeg vil ikke være på en arb. plass der de ikke "vil ha meg". Håper uansett HI får beholde jobben etter hun forteller om graviditeten. Lykke til:)
Stjernoye,mini, engel & micro Skrevet 21. februar 2010 #28 Skrevet 21. februar 2010 jeg har blitt valgt bort pga graviditet, dvs jeg fikk jobben men tilbudet ble trukket tilbake...surt, noe helt sykt men ikke pokker om jeg hadde latt vær å sagt at jeg var gravid neste gang.. på et anna intervju der jeg var sa jeg klart fra og jeg fikk jobben så jeg velger å tro at ærlighet varer lengst...jeg ville ikke jobbet i den første jobben uansett med tanke på sånne holdninger. Der jeg fikk jobben så hadde sjefen mange søkere og gode kandidater, men han valgte likevel å ansette meg pga mine erfaringer=) jeg ville sagt det, til tross for at sjansen er der for at du mister jobben, er mange som blir fryst ut av arbeidsplassen etter endt permisjon nettopp pga dette, seff er det feil, men det skjer=( lykke til uansett hva du velger å gjøre=)
Nicki_86 Skrevet 21. februar 2010 #29 Skrevet 21. februar 2010 Du er ikke pliktet til å opplyse om at du er gravid. Det er heller ikke lov å spørre om du er gravid, eller sykdommer som gjør at du kan bli sykemeldt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå