Stolt alenemor til tre små Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 ....pliktig til å opplyse om at jeg er gravid? Jeg er i min 19 uke og har termin i juli, så er nesten halvveis i svangerskapet, skulle jeg fortalt at jeg er gravid? Kan jeg få svi for det? Må si at jeg prøvde ikke skjule magen (heller tvert imot, gikk i trang genser), det er en fin kul der, så han burde vel ha sett det. Men siden jeg har ei lita snuppe på 1 år, så tenker jeg at han kanskje ikke turte å spørre om det, i tilfelle det fortsatt var babymagen igjen fra da.. Noen som kan hjelpe meg med det?
millie+2klumper Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 tror nok du burde ha opplyst om det ja. Men vet ikke om du er pliktig til det el ei...
ano`num *17.03.10* Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Du er ikke pliktig tilå opplyse om det? Men det er vell noe greier med permisjonen? Den skal varsles innen en viss tid. Er det 3mnd kanskje? Det er vell heller der du har plikter, ikke om å informere om det i seg selv. Hvis det likevell viser seg at du må si fra om at du er gravid nå. Hvis noen kommer å sier det motsatte av meg her inne Så er det vell bare å ringe dem å si fint det fint. Kanskje noe ala; "jeg ble litt usikker på om du så at jeg er gravid igjen?"
ღMadame_mim ღ Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 Du er ikke pliktig til å opplyse at du er gravid. En arbeidsgiver har egentlig ikke lov til å la være å gi deg jobb på grunn av at du er gravid, men da hadde han garantert funnet på en annen unskyldning! Det er nok veldig sleipt gjort, men hadde jeg vært deg hadde jeg ventet til etter kontrakten var signert med å si noe som helst om graviditeten nå som du faktisk har fått jobben!! Jeg ville nok ha sagt ifra om graviditeten allerede på intervjuet jeg da siden du er såpass langt på vei, men når du ikke gjorde det så må man tenke litt taktisk nå i disse dager hvor det er et mareritt å finne seg en jobb :-)
fresh Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 du er IKKE pliktig å gi fortelle sjefen din at du er gravid når du er på intervju. Det har nemmelig sjefen min fortalt. Han tilbydde meg jobb selv om han visste jeg var gravid-og da spurte jeg om nettop det. Så du er ikke pliktig, og om du ville sagt det, er det ikke lov å ikke ansette deg pga du er gravid. Si det om en mnds tid du, hvis du vil det Uansett har du fått jobben, og hvis sjefen skulle blitt sur for det, har han et stort problem. Man skal nemmelig være glade på andres vegne når noen blir gravid, ikke sant? Lykke til
maria isabell Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 du er ikke pliktig til å opplyse om det... flott at du ikke har sagt det for da hadde du ikke fått jobben...
Stolt alenemor til tre små Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2010 Ser det er litt forskjellige meninger her.. Saken er jo nå det at jeg har allerede fått jobben, men ikke skrevet kontrakt enda.. Og hva skal jeg gjør nå.. Nytter ikke si at jeg burde sagt det på intervjuet, den skaden har jo allerede skjedd.. Da venter jeg til mars, med å si det, hvis ikke han spør før selv..
Herkules Skrevet 18. februar 2010 #8 Skrevet 18. februar 2010 Helt enig med at du kunne fått problemer med å få jobben om du sa noe og du er ikke pliktig til si noe. Om du venter med å si noe så kan du jo bare si at du regnet med at han så*/viste det- Ikke lage noe stor sak, men skjønner jo godt at du tenker på dette da. Lett å føle på at man burde ha informert. Når det gjelder permisjonen så er ikke det noe stress. Gratulerer med ny jobb.
lillerosin87 Skrevet 18. februar 2010 #9 Skrevet 18. februar 2010 Ang det at han kanskje ikke turte å spørre om det; så har jeg liksom fått det for meg at arbeidsgiver ikke har lov til å spørre om dette under et intervju? Dette for at det ikke skal være en grunn for å ikke få jobben. Samme som om noen ikke vil ansette en pga at han/hun er homofil. De har en del retningslinjer å følge for at alt skal gå riktig for seg. Er ikke helt hundre prosent sikker på detta, men mener å ha hørt det.
W29 Skrevet 19. februar 2010 #10 Skrevet 19. februar 2010 problemet blir vel at du ikke rekker å jobbe der lenge nok til å få rettigheter til permisjon og lønn i permisjonstiden osv
Stolt alenemor til tre små Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #11 Skrevet 19. februar 2010 Jeg tror han har lov til å spørre om det, faktisk.. Han har bare ikke ov til å diskriminere meg og ikke gi meg jobben av den grunn.. Hvis jeg er den beste til å få den selvfølgelig.. W29: Jeg har 2 mnd med foreldrepenger fra forrige svangerskap, som går inn i de 6 mnd.. Det har jeg vært på NAV og fått sjekket ut.. .
SpongeBob Skrevet 19. februar 2010 #12 Skrevet 19. februar 2010 Han har lov til å spørre, du har ikke plikt til å svare. Hva med å bare gå ut fra at arb.giver har vært helt plikttro og fulgt loven, lagt merke til at du er gravid og likevel ansatt deg? Så kan du glede deg over ny jobb, se fram til permisjon med mini og mer jobb etterpå med en kanskje veldig OK sjef?
Stolt alenemor til tre små Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 19. februar 2010 Ja, jeg kan jo selvføgelig tenke sånn, og jeg prøver så godt jeg kan å gjølre det.. Men siden han var veldig opptatt av at jeg hadde smått fra før, og han var litt redd for at jeg kanskje kom til å måte bli borte fra jobben hvis hun ble syk, eller at jeg ikke fikk barnepass når jeg skulle jobbe, så er det litt vanskelig å tro at han så det og likevel ansatte meg.. Men, så er jo permisjon en annen sak, da vet han jo at jeg ikke kommer på et år, men kommer tilbake når permisjonen er over.. Men da har jeg også til gjengjeld to små barn som kan oppta tiden som jeg skulle ha vært på jobb.. Vanskelig detta.. Håper at jeg ihvertfall får holdt på jobben etter prøvetida, for da kan han jo sparke meg med en eller annen unnskyldning annet enn svangerskapet og permisjonen, hvis han vil..
SpongeBob Skrevet 19. februar 2010 #14 Skrevet 19. februar 2010 I så fall ringer du LDO - det skal veldig mye til å si noen opp etter prøvetid, og siden du er gravid har du veldig sterke kort på hånden. Blir du oppsagt nå er det hans jobb å bevise at du ikke har utført jobben som du skal - og syke barn osv er faktisk ikke oppsigelsesgrunn. Husk at det faktisk er et samfunnsansvar å få barn, da:)
fresh Skrevet 19. februar 2010 #15 Skrevet 19. februar 2010 du trenger ikke si noe ennå, og om du velger å gjøre det, så kan han ikke lsi at du ikke får jobben alikevel, pga du er gravid. Det er ikke lov!
Fifrildi Skrevet 19. februar 2010 #16 Skrevet 19. februar 2010 Dette går nok finfint. Hvis du vil være kjempesnill mot arbeidsgiver kan du si i fra ganske snart om at du er gravid (og mars som du luftet her er jo ganske snart). Arbeidsgiver kan da tilby de som ble innstilt på 2 og 3 plass feks svangerskapsvikariatet ditt uten å lyse ut stillingen på nytt. Dersom noen av dem har lyst på det sparer det arbeidsgiver for mye jobb. Jeg var gravid da jeg startet i denne jobben her, og da jeg fortalte det til min sjef sjekket han opp vikariatsinteresse ifht de andre han hadde likt på intervju. Hun ene sa ja, og starter til uka så vi har en mnds overlapping før jeg drar i permisjon Ellers har ikke arbeidsgiver lov til å stille spørsmål om graviditet på intervju pga diskriminering.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 19. februar 2010 #17 Skrevet 19. februar 2010 Sjefen din eller fremtidig arb.giver har ikke lov til å spørre om du er gravid eller om du har planer om familieforøkelse på intervju. Signer kontrakten du med god samvittighet, og informer når det passer for din egen del. Skulle sjefen rynke på nesa, så sier du som foreslått over her, at du trodde at han så det under intervjuet.
Mamman til 2 Skrevet 19. februar 2010 #18 Skrevet 19. februar 2010 Det skulle du absolutt fortalt. Hadde blitt rimelig forbanna om en kandidat jeg intervjuet var så langt på vei uten å si noe!
Fifrildi Skrevet 19. februar 2010 #19 Skrevet 19. februar 2010 Men det er jo fordi du da ville vurdert å ikke ansette personen pga at hun er gravid! Jeg føler jo personlig på mange måter akkurat det samme - at jeg fortrinnsvis ikke ville ansatt en gravid person i en stilling jeg tenker i hodet mitt at jeg skal få et stabilt menneske inn i. Men det er jo nettopp derfor vi har regelverk som skal beskytte gravide å bli diskriminert i arbeidslivet pga at tross alt er vi som kvinner som bærer og føder disse ungene. Som sammenligningsgrunnlag var jeg i en lengre periode ganske syk med en alvorlig sykdom som periodevis slo meg ut over flere uker. Jeg trengte ny jobb da engasjementet mitt gikk ut på det gamle, men jeg kunne jo ikke sitte på jobbintervjuer og informere om at jeg var syk! Da hadde jeg jo aldri fått jobb (det er heller ikke lov å diskriminere folk som er syke). Jeg hadde svart samvittighet da jeg startet hos nye arbeidsgiveren min, men noen ganger er det bare sånn det må være. Jeg visste at jeg ikke kunne gi arbeidsgiver det han ville ha, men skulle jeg latt være å forsøke å jobbe av den grunn?
Stolt alenemor til tre små Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #20 Skrevet 19. februar 2010 Men så er ikke en gravid kvinne ustabil bare pga svangerskapet.. Man kan jo velge en annen som ikke er gravid, og da kanskje allikvel ha en arbeidstaker som er mye borte og gjør en dårlig jobb, framfor en gravid kvinne som er lite borte og dytig i jobben, men som har PLANLAGT permisjon, som ikke teller som fravær..
Fifrildi Skrevet 19. februar 2010 #21 Skrevet 19. februar 2010 Og siden vi driver og er enige kan jeg også føye til at kvalifikasjoner heldigvis ikke har noe med bulk på magen å gjøre....
baby igjen Skrevet 19. februar 2010 #22 Skrevet 19. februar 2010 får du rett på foreldrepenger når du bytter jobb så sent i graviditeten?
Stolt alenemor til tre små Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #23 Skrevet 19. februar 2010 Jeg bytter ikke jobb, har vært arbeidsledig siden november. Men de to siste mnd jeg hadde med foreldrepenger fra forrige permisjon er innenfor de ti mnd man må ha vært i jobb..
2 vidunderjenter Skrevet 19. februar 2010 #24 Skrevet 19. februar 2010 Hei og gratulerer med ny jobb! Du har som det blir sagt her oppe ingen plikt til å opplyse om du er gravid. Lovverket er ikke helt enstydig i forhold til det å spørre om graviditet og familieplanlegging, og de færreste spør. Det er kommet forslag om å endre AML slik at dette presiseres, men det er enda ikke gjort. De fleste arbeidsgivere som ikke har falt ned fra månen, vil jo allikevel forstå at dersom man ansetter en ung dame, i fast forhold og uten barn, så vil det sannsynligvis på et eller annet tidspunkt dukke opp et barn eller to:-) MEN... Jeg sitter og ansetter veldig mange i løpet av et år og jeg føler meg VELDIG lurt dersom jeg ikke får informasjon om dette på intervju! Jeg ansatte senest mandag en som vi visste var gravid, selv om vi hadde kjempemange gode søkere og helt sikkert hadde funnet flere gode grunner for ikke å ansette henne om vi ville.. Det talte veldig til hennes fordel at hun opplyste om det allerede i søknaden, for ærlighet er en egenskap jeg setter høyt i en ansettelsesprosess. Man kan jo si at "du helt sikkert ikke vil få jobben hvis man sier man er gravid", men er det virkelig en arbeidsplass du ønsker å jobbe på hvis det er slike holdninger der? Tror vi ofte mistenker arbeidsgiverne alt for ofte, selvsagt mye pga av alle negative historiere man hører; de som opptrer etter boka hører man jo selvsagt ikke om! For det andre så vil du gjøre deg selv en bjørnetjeneste ved å skjule det for arbeidsgiver i frykt for at han eller hun skal se negativt på det. Nå når vi visste at hun vi ansatte ville gå ut i permisjon om ikke så lenge, kunne vi tilby en annen av søkerne vikariatet hennes med en gang og slippe å stresse med det senere og dermed ubevisst gi et negativt inntrykk. Jeg gruer meg selv til å fortelle sjefen at jeg er gravid; ikke fordi det ikke er "tillatt" hos oss, men fordi jeg nettopp vet at det blir mye ekstraarbeid for de som er igjen da jeg har en stilling som de ikke vil ansette vikar i (har ikke gjort det de 2 andre gangene i allefall). Men nå har du jo fått jobben og da ville jeg sagt noe sånt som at "jeg regner med du forsto jeg var gravid med tanke på kulen på magen" neste gang du får anledning, så slipper du i allefall for din egen del å bekymre deg :-) Lykke til videre med graviditeten og ny jobb!
2 vidunderjenter Skrevet 19. februar 2010 #25 Skrevet 19. februar 2010 Nei, ikke nødvendigvis!! Det går på det å kunne planlegge fremover, feks få mulighet til å spørre om et vikariat kan være aktuelt for andre som søker osv.. Du har faktisk lov til å spørre om man har sykdommer/skader som påvirker din mulighet til å utføre jobben; feks spør jeg alltid om den jeg intervjuer har ryggproblemer siden det er mye løfting i de fleste jobbene jeg intervjuer for og det har jeg full anledning til.. Sykdommer/skader som ikke er relatert til den spesifikke jobben kan man ikke spørre om..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå