Gå til innhold

"Skal dere ha flere barn da"? Bare meg som syns det er på grensa til frekt å spørre folk om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå snakker jeg ikke om familie og nære venner altså!

Men kollegaer, naboer man bare prater med ved postkassen osv...

Jeg gidder ikke at hele verden skal vite at vi prøver å bli gravide, så jeg svarer som regel bare at "ja det skal vi sikkert en gang.."

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg syns ikke det er frekt, men så er jeg en sånn en som spør folk om de skal få flere barn da.

blir så slitsomt om man bare kan snakke om været hele tiden.

Skrevet

Ja verre enn å svare det er det ikke.

Slike spørsmål bryr meg ikke.

Skrevet

Jeg tar slike spørsmål som småprek og juger så det renner av meg om jeg ikke vil svare ærlig. Mao. Jug i vei

Skrevet

Synes ikke det er frekt..

Er vel "vanlig" om man har barn som har runda ett par år..

Men syntes selv det var slitsomt med alle spm etterhvert.. Spes når vi først mistet, og det så gikk 5 mnd før den satt igjen..

Brukte alltid å svare "vi vil vente til xxx blir litt større"..

Skrevet

Hvorfor er det frekt å spørre om? Snart kan man ikke si noe lenger. Ikke kan man spørre om dette, ikke kan man kommentere mager (stor/liten, det blir feil uansett) ikke kan man ta på magene til folk. Godt nordmenn er gode til å snakke om været;o)

Skrevet

Synes det er en uting å spørre folk som ikke har barn om de ikke skal ha snart, for det kan jo hende de ikke kan få. Derimot synes jeg ikke det gjør noe å komme med en sånn kommentar som du nevner til folk som allerede har barn; det er jo bare tørrprat som man kan svare akkurat hva man vil på.

Skrevet

Jeg syns det er litt frekt å spørre om, rett og slett fordi man ikke vet om folk prøver og har problemer med å bli gravide. En ting er nære venner ol, men ikke tilfeldige folk. Til dem har alltid standardsvaret mitt vært "vi får se etterhvert" uansett om det var når vi hadde planer om å prøve, prøvde eller var nygravide eller før vi i det hele tatt hadde noen klare planer.

Hvis man har prøvd å bli gravide i lang tid og kanskje mistet en gang eller to, så hjelper det ikke at folk rundt "maser" og spør i tillegg.

Skrevet

Synes ikke det er frekt.

Det er jo bare å svare enten at "ja, det hadde vel vært koselig", eller "nei, nå tror vi det begynner å bli bra".

Trenger jo ikke å svare at "ja, det prøver vi på hver kveld, men det går ikke så bra". Tror ikke det er den typen svar folk er ute etter heller, mer en hyggelig samtale om dere synes det er nok som det er eller om dere er gira på flere.

Har selv to tette, og folk spør jo ofte på spøk om "kliner dere til med en til med det samme eller?". Både de og jeg skjønner jo at de ikke er ute etter et svar på ramme alvor.

På samme måte tenker jeg med spm slik du stiller det også. De er nok ikke ute og fisker på om dere prøver for tida, men spør på en hyggelig måte om dere kunne tenke dere flere.

Så som du sier, det er mer enn nok å svare "ja, det kunne nok vært koselig med tid og stunder" eller "nei, nå er det nok". De er fornøyd med å holde samtalen igang, og du har ikke utlevert deg på noe vis.

Skrevet

men fins det noe spørsmål man kan stille som ikke kan såre noen?

Skrevet

Jeg synes ikke det er frekt, men når man er i en "prøve-situasjon" vil man jo gjerne ikke rope det ut til hele verden =P

Synes det var verre med kommentarene om at "Ja, dere vil ha flere barn - dere må jo få en jente!"!

Skrevet

Om folk som ikke har noe med det spør, pleier jeg å svare:

-Ikke som jeg vet om nå, ser det sånn ut?

eller

-tenkte vi skulle fylle bussen

det pleier å bli stille da ja ;-)

Skrevet

La folk spørre om hva de vil, så svarer man bare hva man vil også.

Vi brukte 2,5 år på å bli gravid med første og fikk det spørsmålet noen ganger. Har "prøvd" i 1,5 år nå og har svart mye rart på det spørsmålet.

Man får nok av å snakke om været,så kan like gjerne gå over til annet svada. Svarene man får betyr egentlig ikke så mye...

Skrevet

Synes det er ti reiser værre at folk reagerer som følger på min 3. graviditet: Hæ, hvorfor det? Dere har jo to friske barn av hvert kjønn... Så tre eller flere barn er forbeholdt de med bare samme kjønn eller syke barn tydeligvis :D

Skrevet

Stratos har 2 + en i magen :o):

Så er det motsatt til oss som har mange av samme kjønn, "alle" sier til oss: "dere skal vel ha en til, dere må jo prøve å få *det dere mangler*".

Kan man ikke få være fornøyd med det man har??

La nå folk få bestemme selv hvor mange barn dem vil ha!

Skrevet

Tar det som uskyldig small talk, jeg :o)

Pleier ikke spørre selv.

Skrevet

Nei, det er ikke frekt, det er vanlig konversasjon. Det betyr ikke det samme som "prøver dere å lage et til barn nå?" Tror nok du bare er litt følsom på dette området. Du kan rett og slett svare at ja, etter hvert, så. :)

Skrevet

Det er vel også et sånt spørsmål som man ikke reagerer på hvis man ikke har tenkt til å ha flere barn, hvis man skal ha flere barn en gang i fremtiden - eller hvis man er gravid, men ikke vil fortelle det enda!

Hvis man prøver og kanskje har prøvd lenge, akkurat har mistet eller noe sånn - så vil det være et sårt tema.

Snuppa mi er "bare" 14 mnd så ikke så mange spørsmål vi har fått om det enda - men noen har vi fått og da svarer jeg bare som sant er at det blir nok en god stund til! Uten at jeg blir noe fornærmet av det.

Når det er sagt spør jeg aldri andre om sånne ting. Jeg har en nær venninne som har prøvd lenge - og jeg vet hvor sårt de synes det er med alle spørsmålene - derfor spør jeg aldri om sånne ting!

Skrevet

Jeg synes ikke det er frekt, det er som regel litt normalt vil jeg tro å spørre om flere barn hvis man har ett fra før?? de fleste har 2 eller fler barn.

Har selv prøvd en stund med første, synes heller ikke det var leit å si at vi ikke fikk til...det er jo også ganske såå normalt mener da jeg...det er ett mirakel de gangene man blir gravid, og det er mye som spiller inn, derfor kan det ta tid og de fleste som er i baby/barn "verden" vet vel også dette...

Jeg er også en av de som liker å prate med folk, og føler det som en slags terapi selv da...

Men at andre ikke gjør det har jeg full forståelse for:)

samme med magen, jeg elsket at folk tok på magen min:)

Alt skal være så utrolig privat hele tiden...er ikke helt der jeg da:) (selvsagt holder jeg familieting og div for meg selv, men ting som angår meg og bare meg gjør ikke noe for meg å fortelle)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...