1+1=2+1+x Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Bare lurer... Føler jeg skal opp til eksamen når man skal huske alt man ikke skal/bør spise. Merking av oster, fiskeretter, fersk firsk, skalldyr,kjøttpålegg, reikjøtt ol. hadde vært toppers! Er jo allerede godt merket for alergikere. Bare en tanke...
MillaCamilla Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Nei, det irriterer ikke meg. Noe må jeg jo ta ansvar for selv. Jeg sjekket www.matportalen.no i begynnelsen av graviditeten og har holdt meg til deres anbefalinger siden. Er jo ikke så mye å holde styr på: sørg for at all kjøtt- og fiskeprodukter er varmebehandlet og kun melkeprodukter som er pasteuriserte. Så er det noen spesielle produkter en ikke skal spise som svolværpostei, tunfisk, abbor etc, men det er jo ikke så vanlig heller:)
Nenya^juni2010 Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Nei det klarer man jo å holde på selv.. =) Er jo mye mat som noen er allergisk mot som ikke er merket spesielt for akkurat den og den allergien
Fifrildi Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 Nei, overhodet ikke. Lagde meg en liste som jeg la i lommeboka da jeg ble gravid for å kunne dobbeltsjekke, og etter en liten stund gikk det av seg selv.
ma:) Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 Jeg er enig med de over om at det syns jeg ikke er noe problem. Det er jo ikke mer enn man kan lære seg, og det er jo grenser for hva alle matvarer skal merkes med. Ble derimot veldig glad da jeg fant en type te som var merket med at den var uten koffein. Veldig greit for meg som er glad i te, men ikke vil få i meg for mye koffein. Dette er jo ting som ikke normalt kommer fram på pakkene.
Puppen og lillemor Skrevet 19. februar 2010 #6 Skrevet 19. februar 2010 mat er jo på ingen måte godt merket for allergikere.. det står f.eks spor av nøtter på alt! Ofte selv om det ikke er noen grunn til å tro det kan være nøtter i sjokoladen! man må lese bakpå for å finne ut om det f.eks inneholder melk eller egg. Og det må man hver gang man kjøper varen, fordi det ikke står tydelig om de har endret på oppskriften.. noe som faktisk skjer ganske ofte. De matvarene man skal holde seg unna som gravid er jo stort sett ost som ikke er pasteurisert, spekemat osv.. Lag en liste som du tar med når du handler hvis du synes det er vanskelig å huske.. Etter noen uker går det av seg selv..
1+1=2+1+x Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 19. februar 2010 ost går stort sett bra. Men finnes ost (spesielt parmesan hvor det ikke står at den er upasturisert). Jeg tenker mer på ting som feks ostekake (som er laget av mykost ol.), kveite på over to kilo, reinsdyrkjøtt, sopp (hvordan kan jeg vite om soppen er fra områder med for høyt bequerel nivå), varmrøkt laks... m.m Slike varer stresser meg... Men, bra det ikke stresser andre:)
petite fleur Skrevet 21. februar 2010 #8 Skrevet 21. februar 2010 Kan vi ikke spise reinsdyrkjøtt? Jeg synes stort sett det går greit, men enkelte ting burde være merket. F.eks kjøpte jeg flere bokser med ferdiglaget Tiramisu, og både jeg og to venninner saumfarte boksen for å se om det var alkohol i de. Da vi ikke fant noenting, gikk vi ut fra at det kun var essens i og dermed trygt for gravide og barn å spise. En uke etter leste jeg i aftenposten at en mor og hennes 2 år gamle sønn har spist slik tiramisu, og funnet med mini-skrift på boksen "Bør ikke spises av barn og gravide". Det er for dårlig merking, og produsenten fikk på pukkelen for det, heldigvis.
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 21. februar 2010 #9 Skrevet 21. februar 2010 Mange av disse matrådene er anbefalinger og "føre var prinsipp". Dermed blir det galt å merke de enkelte matvarene med advarsler synes jeg. Mange av rådene er for å unngå bakterier og parasitter. Da er det egentlig ingenting "feil" med maten, bortsett fra at det av og til er livsfarlige mikroorganismer oppi. Kan vanskelig se for meg en saklig og rettferdig merkingssystem i praksis. Det beste er nok slik vi har det med matportalen. De aller, aller fleste gravide i Norge går til oppfølging i svangerskapet og dermed burde helsevesnet klare å informere oss om matrådene.
Kate77 Skrevet 21. februar 2010 #10 Skrevet 21. februar 2010 Du kan godt spise ostekake. Smøreoster går helt fint å spise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå