Gå til innhold

Norsk grammatikk. Svar nå!!! Takk :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil du ha å drikke?

Vil er verb i presens og kan ikke stå alene uten et annet verb. Og pga. vil må neste verb stå i infinitiv uten å foran. Men hvorfor står det å drikke? Hva er det for noe? Å drikke er jo et verb. Men hvorfor står det å foran egentlig. Trenger å forklare dette....

Viss noen kan hjelpe så takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje er jeg på jordet, men er ikke "ha" neste verb da? Som står uten "å" foran?

Skrevet

Jo, ha er neste verb. Og det står i infinitiv uten å. Men det jeg lurer på er hva å drikke er for noe. Det er også verb, Og hvorfor står det i infinitiv??

:-) :-)

Skrevet

Fordi at om du skulle hatt å etter første verb etter vil, så hadde setningen blitt:

Hva vil du å ha å drikke ;-)

Gjest sug lut
Skrevet

Kan det være så enkelt som at Hva+vil ha krever enten et preposisjonsledd (..ha på maten) eller en å-infinitiv etter seg?

Skrevet

Vel tingeling, ha står uten å framfor seg pga. etter vil bør skal må bskal neste verb stå i infinitiv uten å foran seg.

Det jeg lurer på er å drikke- hvorfor står det å foran? og hvorfor står å drikke i infinitiv?

Skjønner ikke dette?? :-) :-)

Skrevet

Skjønte ikke av hovedinnlegget hva du spurte om, og den tilleggs-infoen jeg trengte kom først etter at jeg postet svaret mitt. Må fundere litt mer på å drikke ... ;-)

Skrevet

Ok, tenk litt. Trenegr virkelig hjelp!!!!

Glemte å skrive først at det var ha jeg mente. For ha står i infinitiv uten å pga. verbet vil er foran.

Det er altså å drikke jeg lurer på :-) :-)

Skrevet

Nå er det godt mulig jeg ikke skjønner problemstillingen din (skal du forklare dette for noen grammatisk?), men da jeg gikk på barneskolen på 80-tallet, lærte vi at hvis vi var usikre på og/å, så skulle vi teste setningen i førtid. Altså:

Hva ville du ha å drikke?

(i stedet for Hva ville du ha og drakk?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...