Kristin! Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Hva vil du ha å drikke? Vil er verb i presens og kan ikke stå alene uten et annet verb. Og pga. vil må neste verb stå i infinitiv uten å foran. Men hvorfor står det å drikke? Hva er det for noe? Å drikke er jo et verb. Men hvorfor står det å foran egentlig. Trenger å forklare dette.... Viss noen kan hjelpe så takk.
Mandalas Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Kanskje er jeg på jordet, men er ikke "ha" neste verb da? Som står uten "å" foran?
Kristin! Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2010 Jo, ha er neste verb. Og det står i infinitiv uten å. Men det jeg lurer på er hva å drikke er for noe. Det er også verb, Og hvorfor står det i infinitiv?? :-) :-)
Gjest Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 Fordi at om du skulle hatt å etter første verb etter vil, så hadde setningen blitt: Hva vil du å ha å drikke ;-)
Gjest sug lut Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 Kan det være så enkelt som at Hva+vil ha krever enten et preposisjonsledd (..ha på maten) eller en å-infinitiv etter seg?
Kristin! Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2010 Vel tingeling, ha står uten å framfor seg pga. etter vil bør skal må bskal neste verb stå i infinitiv uten å foran seg. Det jeg lurer på er å drikke- hvorfor står det å foran? og hvorfor står å drikke i infinitiv? Skjønner ikke dette?? :-) :-)
Gjest Skrevet 18. februar 2010 #8 Skrevet 18. februar 2010 Skjønte ikke av hovedinnlegget hva du spurte om, og den tilleggs-infoen jeg trengte kom først etter at jeg postet svaret mitt. Må fundere litt mer på å drikke ... ;-)
Kristin! Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 18. februar 2010 Ok, tenk litt. Trenegr virkelig hjelp!!!! Glemte å skrive først at det var ha jeg mente. For ha står i infinitiv uten å pga. verbet vil er foran. Det er altså å drikke jeg lurer på :-) :-)
Mor Løvehjerte Skrevet 18. februar 2010 #10 Skrevet 18. februar 2010 Nå er det godt mulig jeg ikke skjønner problemstillingen din (skal du forklare dette for noen grammatisk?), men da jeg gikk på barneskolen på 80-tallet, lærte vi at hvis vi var usikre på og/å, så skulle vi teste setningen i førtid. Altså: Hva ville du ha å drikke? (i stedet for Hva ville du ha og drakk?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå