Gå til innhold

Dere som har brukt klistremerker som "belønning" når ungen går på do...

Anbefalte innlegg

..hvordan gjør dere det?

Jeg skjønner at ungen skal få et klistremerke når h*n har vært på do, men hvor klistrer dere merket?

Jeg tenker at det blir litt kjedelig med et vanlig ark som henger over do, liksom??

Storebror var verdens flinkeste og gikk på do helt alene i kveld, mens jeg la lillebror!

Han er stort sett ikke særlig ivrig etter og gå på do (derfor har jeg tenkt på klistremerkebelønning), men i kveld hentet han dosetet og ei bøtte for å klatre opp på, og satte seg på do og tisset! Flinkingen min!! :D

Fortsetter under...

Jeg tok et A3 ark, tegnet en vei rundtomkring og la inn stopper med gavefelt. Når klistremerkene hadde kommet langt nok på veien og traff et gavefelt fikk han en liten gave fra en premiepose jeg hadde på lur :-)

Når vi drev med klistremerker.. Så tok vi et rødt ark, tegna litt på det og skrev navnet hennes på. Gjorde det litt fint.

Også klistret hun selv merkene på, etter do besøk. Arket hang på innsiden av do døren, i hennes høyde.

Var ikke lenge det levde der, men det var ihvertfall stor stas så lenge det varte.

Tja, vi bruker ikke klistremerker som belønning for å gå på do, det gjør han uten problemer selv.

Men vi brukte det tidligere hver gang han hadde sovet en hel natt i sin egen seng, uten å komme inn til oss.

Kjøpte en sånn pakke i lekebutikk med en "bakgrunn" like stor som to a4-ark ca, og med en del klistremerker til, da kan klistremerkene tas av og på, og flyttes rundt. (Vi kjøpte en urskog med dinosaur-klistremerker, men de finnes i mange forskjellige temaer.)

Mini fikk urskogen hengt opp på en av skapdørene på rommet sitt, i passelig lekehøyde, og fikk en ny dinosaur å leke med for hver natt han sov i sin egen seng, det var en kjempesuksess:)

her ble arket hengende leeeeenge. Han fikk tøffe lynet mcqueen-klistremerker, vi laget ruter som han klistret inn i, og etter 5 ruter fikk han en liten leke han fikk velge fra en pose med leker vi hadde kjøpt for tisse-anledningen.

Hauset det litt opp, han liker det, og det gikk så det suste etter.

Annonse

Jenta mi var 3 år forrige sommer da vi og hun ville slutte med bleie.

Vi hadde prøvd 1 mnd i forveien, men hun var ikke klar.

jeg fant fram et rosa ark, lagde 3 rader.

Så kjøpte jeg masse forskjellige, fine klistremerker som hun kunne klistre på selv hver gang hun prøvde å gå på do eller potta.

Hadde potta nede i stua, så det ikke ble så langt å gå ( har bad oppe).

Hadde laget 10 ruter i hver rad nedover, og sa at på den nederste ruta skulle hun få en pakke.

I løpet av 6 dger var hun bleie-fri!:):)

Fikk fylt ut alle 3 radene og fikk 3 gaver ( Kitty-leppepomade, hårbånd og 2 ringer )

Hun har nå for 2,5 uke siden slutta med nattbleia også, og kun hatt ett uhell.

Vi prøvde 2-3 uker før det igjen, men da hadde hun uhell 2 av 3 dager og vi bestemte å vnete litt.

En kveld sa jeg at vi kan bruke alle bleiene i pakka og når den er tom, så kan du prøve å sove uten bleie. Ok?

Nei, nå! Jeg vil sove uten nå!.:)

Jeg bare: Okey, og det har gått strålende etter det.)

Lykke til!

Det er viktig at ungen er klar og at du berbereder barnet en stund i forveien.

Det funket hvertfall her:)

Vi hadde en liten prinsessekalender hengende på¨badet, som hun satt og nistirret på mens hun var på do:) Der fikk hun et lite klistremerke den aktuelle dagen, om det kom noe i do. Det funka som en motivator, selv om hun slet fælt med magen i mange år. Ofte bare en eller svært få ganger på ei uke. Men nå er hun noen år større og systemet fungerer med daglig tømming:) Trodde aldri det skulle løsne..

Mine har fått klistremerker, men ikke noen andre premier. Klistremerkene var premie i seg selv. De ble klistret på et A4 ark som hang på do. Da det var fullt fikk hun ta arket med seg opp på rommet sitt og der henger det enda. Fungerte fint.

Kanskje det er alderen som gjer det, men lille (2 år og 3 mnd) godtar - og gleder seg til - klistremerke som premie. Ho får velge kva type ho vil ha, og henger den opp på eit vanleg, kvitt A4-ark som heng på veggen ved sida av do.

Ho sit på do, tissar og spør "mekke no?"

Det treng ikkje vere voldsomme greier med ekstra premiar, om vi foreldre er ivrige nok over klistremerkene at ungen godtar dei som sjølve premien.

Lurt å få arket på rommet sitt når det er fullt, det skal vi og gjere.

Helt likt som Ranvei R her.

Har hengt arket så pass høyt at 2-åringen ikke får tak i det. Arket er gult og vi bruker hjerteklistremerker. Hun klistrer på hver gang hun har tisset i potten.

Snuppa gleder seg til klistremerket. Har ingen annen premie. Er ikke nødvendig, det.

Hehe, jeg leste ikke hele hovedinnlegget jeg.. Ser nå at du bruker det som belønning for at barnet kan gå på do, uansett hva som kommer. Vi brukte det fordi mi datter var alldeles forstoppet og bare bæsjet et par ganger i uka... Derfor virker kanskje svaret mitt litt merkelig:)

Jeg droppet klistremerkeordningen og gikk for nonstop jeg. Frøkna ELSKE søtt, og særlig sjokolade!

2-3 nonstop etter hvert do-tiss, så tok det ikke mange ukene før hun var en dreven dotisser, hehe;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...