Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Jeg skal ut i jobb og vi har nå valget mellom dagmamma eller barnehage. Men det er fordeler og ulemper ved begge delene. barnehagen er nærme oss. Men vi får ikke kontantstøtten vi sårt trenger pga jeg skal jobbe bare 50-60% og mannen har ikke akkurat høy lønn. Jenta mi er ikke 10 mnd engang så jeg tror det kanskje blir litt mye å være rundt så mange unger så plutselig. Det er 3 voksne og 12-13 barn. Dagmamma: Et stykke å kjøre (ca halvtime en vei), stor omvei for meg. Men roligere forhold med to-tre barn og en voksen. Pluss at vi får kontantstøtten så vi kan leve litt mer normalt og ikke gå med kalkulator på butikken. Nå legger vi ikke hele valget på penger altså for vi har råd til å ha henne i barnehage men da blir det ikke akkurat mye til overs. Litt nervøs for at det kan være skremmende å komme i en stor barnehage og litt tryggere å være med dagmamma med 2-3 barn i stedet. Må bestemme oss evt fort også... Hva hadde dere valgt? Jeg vil ikke høre noe om at vi er grådige osv bare fordi vi er skeptiske til å ha henne i bhg. Men etter 2 år med en inntekt og bare så vidt vi har klart oss så hadde det vært godt å ikke gå i null eller minus hele tiden.
engajente Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Tenkte bare en ting først, kontantstøtten går vel med til å betale dagmammaen?
nybegynner07 Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Skal ikke velge for deg, men ville bare påpeke at de må være 1 voksen pr 3 barn i småbarnsavdelinger i barnehagen... Vil også si at jeg tror ikke at noen av valgene er dårlig for barnet ditt. Kan dere søke om å få redusert sats i barnehagen pga lav inntekt forresten? Kan være verd et forsøk om det økonomien som blir det avgjørende. Lykke til med valget.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 18. februar 2010 visste ikke at det går an engang jeg nybegynner07 men det skal jeg sjekke ut. Takk for tips! det blir ikke all kontantstøtten som går bort på å betale dagmamma når hun skal evt bare ha 50-60% plass.
engajente Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 Blir jo det samme i barnehagen, du kan få redusert kontantstøtte http://www.nav.no/Familie/Kontantstøtte Men hvordan blir oppholdstiden hos dagmamma inkl reisevei i fohold til barnehagen da?
Dronningen! Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 Dagmamma blir som regel ks + litt til. Skal du ha svart eller hvit dagmamma? En småbarnsavdeling i barnehagen ville vært mitt valg
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2010 En dagmamma kan ikke ta hele kontantstøtten vår for 50% altså. Da tar jeg heller barnehage du. Aner ikke om vi skal ha svart eller hvit. Hvit er egentlig best for oss da. reiseveien til barnehagen blir 5 min med bil mens dagmamma blir nærmere en halvtime en vei. Så da blir det halvannen time nesten om morgenen jeg må kjøre før jeg er på jobb.
~sjiraff~ Skrevet 18. februar 2010 #8 Skrevet 18. februar 2010 Har en generell skepsis til dagmammaer så ville nok ha valgt barnehage. Så stor økonomisk forksjell blir det neppe i og med at dagmamma gjerne koster mer enn hva kontantstøtten er.
Zitro Skrevet 18. februar 2010 #9 Skrevet 18. februar 2010 Husk bare en ting til til regnestykket ditt... du nevner at jenta de ikke er 10 mdn engang... kontantstøtte får du ikke enda da selv om du begynner å jobbe. Det er først ved 12 mnd.
engajente Skrevet 18. februar 2010 #10 Skrevet 18. februar 2010 Vi betalte 5000,- for full dagmamma. Kontantstøtten er 3300,- Så hvis dagmammaen din bare tar 2500 og du legger til det ekstra du bruker i bensin tror jeg faktisk ikke dere har så mye igjen. Håper ikke jeg bryr meg litt mye, tenker bare litt høyt med deg. Barnehagen koster hvis dere har under 300.000 i inntekt 2071 for full plass. I Oslo Så økonomisk tror jeg barnehage blir mye billigere. Og tror nok datteren din vil trives like godt der. Og da slipper du å tenke på å være hjemme hvis dagmammaen er syk
Swana Skrevet 18. februar 2010 #11 Skrevet 18. februar 2010 Er det ikke fra første mnd etter fylte 1 år, altså f.o.m 13 mnd da?? Ville definitivt valgt bhg...skeptisk til dagmammaer, og i tillegg så stor forskjell i avstand...
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 18. februar 2010 Sorry, ble en skrivefeil i innlegget mitt. Skulle stå "hun er ikke 11 mnd engang". Hmm, vi må nok tenke litt mer på dette ja...Skulle ønske hun fikk plass i en familiebarnehage,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå