Gå til innhold

..min IVF karriere fikk dessverre en brå slutt....(litt langt innlegg)

Anbefalte innlegg

Hei alle "kjente" og dere andre her inne;)

Jeg titter innom her innimellom for å se hvordan det går med dere her inne....Gleder meg at flere av dere jeg ble kjent med, nå er gravide <3

Håper noen av dere husker meg..Jeg har vært mye inne her det siste året, vært ganske så aktiv også faktisk;)

Jeg og min mann har en skjønn datter sammen på 9 år. Ble gravid samme dagen vi bestemte oss for å prøve å få barn faktisk <3

For over 4 år siden begynte vi å prøve på søsken, men ingenting skjedde. Enorm frustrasjon og psykisk terror..Flere Pergokurer uten hell og en laparoskopi uten noe funn. Alle prøver normale, så diagnose: uforklarlig sekundær infertilitet.

Så da ble det Riksen neste...

Mars -09 :1 IVF: 6 egg ut, et befrukta. Ble satt inn et perfekt egg i følge Riksen. Gravid! Men lykken ble dessverre kortvarig. MA uke 8+4 og inn på Ahus til revisio.

September -09: Denne gangen ICSI (pga få befrukta egg ved forrige forsøk): 3 egg ut, 2 befrukta. Men på innsettingsdagen ringte Riksen og fortalte at eggene hadde delt deg rart (flere kjerner osv) og at det derfor ikke ble noe innsetting dessverre.

Overlegen på Riksenn ville derfor ta en kromosomprøve av meg og min mann, sånn for sikkerhets skyld. Sannsynligvis var alt i orden. Vi hadde jo tross alt en frisk jente fra før!

Og hvis vi ikke høret noe, var alt i orden. Vi trengte egentlig ikke å tenke noe mer på denne prøven, for det er sjeldent det kommer noe negative resultater.

Desember 09: ICSI igjen. Men 5 dager før egguthentinga kommer plutselig prøveresultatet av kromosomprøven (altfor seint!!).

Min mann har påvist kromosomfeil! Den type kromosomfeil han har er visst ganske sjeldent. Jeg gikk rett i kjelleren...Få denne beskjeden midt i et forsøk!!V trodde alt var i orden da det var gått over 8 uker siden prøven ble tatt! ..Ved egguttak fikk legene ut 6 egg, men dessverre ingen befruktning overhodet denne gangen. Grunnen var da denne kromosomfeilen.

Ingen leger som har hatt kromosomfeil i bakhodet når vi har blitt utredet , nettopp fordi vi har en datter fra før. Men så feil kan man ta.

Riksen er enig med meg når jeg mener følgende:

1) INGEN bør sette igang med forsøk FØR prøveresultatet av kromosomtesetn foreligger, eventuelt bør pasientene bli opplyst om at prøvesvaret ikke foreligger og da ta et eget valg om man allikevel vil starte med et forsøk.

2) Denne kromosomprøven BØR tas av ALLE før man starter med IVF, iallefall hos de med uforklarlig infertilitet.

Det er sjeldent noen får slike prøvesvar som vi fikk, men jeg unner ingen å få den beskjeden etter å ha gjennomgått nesten 3 forsøk og all den påkjenningen dette innebærer!

I allefall..nå har vi vært til genetisk veiledning hos en utrolig skjønn overlege ved avd for medisinsk gentikk på Riksen. En del spørsmål ble besvart og vi fikk forklaring på kromosomfeilen. Denne feilen er spesiell. Det er i utgangspunktet nesten umulig for oss å bli gravide..og ved en eventuell graviditet er sjansen for spontanabort/eventuelt et ikke-friskt foste betydelig større for oss. Herregud! Vår datter er rett og slett et gedigent under!

Dette var en grusom tøff beskjed å få..og alle årene med håp, tro, drømmer, medisiner, opp og nedturer, endte hele denne prosessen ganske så brått for oss. Fortsatt ganske ferskt, så jeg har perioder hvor tankene løper litt løpsk og tårene triller. Vi har vært åpne om dette, så vi har mange rundt oss som viser stor forståelse for situasjonen.

Vi er nå en forsoningsprosess både jeg og min mann. Vi priser oss lykkelige for at vi faktisk har et barn sammen, mot alle odds! Hun er frisk og helt perfekt;) Selv om vi så inderlig gjerne skulle gitt henne søsken, er dette noe vi faktisk ikke har muligheten til.

Verken vi eller legene har faktisk tro på at et slikt under vil skje en gang til....så vi er og vil for alltid bli en liten, men utrolig lykkelig familie på <3 <3

Vemodig, trist, leit , sårt og vanskelig å føle at alle disse årene vi har prøvd har på en måte vært bortkasta...men men..

Det er iallefall godt å få en årsak..det vil jo med tiden til hjelp, gjøre at vi greier å avslutte dette kapittelet og innfinne oss med situasjonen etterhvert...

Alternativet for oss er donorsæd/adopsjon. Men da vi har en datter sammen, lar vi det ligge der. Men hvis vi ikke hadde hatt barn sammen, ville vi garantert vurdert alternativene, uten tvil..

Mange mange klemmer til dere alle sammen fra meg <3 <3 <3

Sender dere alle tøffe jenter her inne mange lykkeklemmer og håper at hver og en av dere til slutt vil oppnå ønskene deres;)

Fortsetter under...

Hei !

Takk for klem, sender deg en tilbake <3 <3

Joda, PGD haddevi selvsagt gått før hvis det hadde vært aktuelt, Problemet er at vi ikke får noen befruktning i det hele tatt. Så det blir aldri noe utgangspunkt en gang!Det er det som er så fryktelig frustrerende for både oss og Riksen. Det er liksom ingen befrukta egg og ta PGD på...takk for omtanken <3 trenger det <3

Uff da, snuppis.... Dette var ordentlig trist å lese;o(((( Føler med dere.

Kan jeg benytte sjansen til å spørre om noe? Håper det... Vi har hatt 13 forsøk tilsammen, 3 frys og 10IVF. Ble gravid på 5IVF og har en gutt i dag. Skal i gang med vårt søskenforsøk nr.9. Har kun vært gravid denne ene gangen.

Jeg har tatt kromosomprøvene m.m. Alt er fint. Får ut gj.snitt 8-9 egg der vel 85% befruktes. Får alltid tilbake 2 flotte egg, kl.A.

Kun frys på 3 av 10 forsøk.

Men......blir aldri gravid. Min mann har ikke tatt noen form for videre undersøkelse enn det som er vanlig.

Kan det være tilfeller med kromosomfeil selv om nesten alle eggene befruktes og alt ser både bra og flott ut frem til innsetting.......alt er jo såre vel bortsett fra uteblitt positiv test.

Lurer på om jeg skal be klinikken om utvidede prøver av han? Om du kan si hva du tror da du er i den situasjonen som du er i: tror du det vil være nødvendig?

Og tusen takk for at du deler dine triste opplevelser med oss. Dette kan hjelpe mange. Også så fantastisk at dere har en gullende frisk jente!!! Har full forståelse for savnet etter flere....tror du meg. Du ser hvor mange forsøk jeg har hatt og jeg gir meg ikke enda:) Jeg ønsker det så inderlig...

Mange klemmer til deg♥

Uff da, så leit. Da skjønner jeg jo at PGD er uaktuelt. Men dersom dere har ei datter fra førr, så er det jo bare å kose seg så mye man vil og håpe på et under. :) Slikt har jo skjedd før.

Men skjønner det er tungt å komme seg gjennom en slik prossess.

Håper alt går bra for dere!

Hei Snuppis. Trist dette her for dere men sikkert også godt å få en forklaring/klarhet i dette sånn at dere vet hvor dere står. Jeg også tenker på min sønn som mirakelet vi tross alt fikk og hvor heldige vi egentlig da har vært. Vi skal i gang med adopsjon nå for å få nr 2 :-) Kunne selvf. gått videre privat, brukt donor osv. men det er nok for oss nå - det hele blir så komplisert og kostbart, og adopsjon har vi alltid hatt i tankene uansett, selv om det er en lang vei fram.

For å svare litt til drømmehagen, ja det er mulig man har kromosomfeil på eggene selv om det er befruktning og alt ser fint ut. Eggene slutter da å utvikle seg normalt etter innsett. Man kromosomtester ikke befruktede egg i Norge ved "ordinær" ivf derfor vil man ikke kunne finne det ut. Ved økende alder er det større sannsynlighet for kromosomfeil og dette er oftest årsaken til at "eggene ikke blir noe av", ikke fester seg eller ender i tidlig abort. Jeg mistenker at dette er tilfellet med oss. Har alltid hatt mange flotte egg men ikke blitt noe graviditet ut av det bortsett fra den ene gangen.

Annonse

Uffda Snuppis - det var så synd, så synd at det skulle være slik. Samtidig er det jo helt fantastisk at dere har fått til å skape en perfekt datter!!! Livet har jamen mange luner....

Ta godt vare på hverandre og fokuser på alt det positive en liten, men lykkelig familie kan gjøre sammen :) Ferieplanene kan jo bli atskillig mer eksotiske og spenstige enn det småbarnsfamilier kan tillate seg. Ikke en stor trøst kanskje - men likevel et skritt i retning av å avslutte kapittelet som du sier...

Ønsker deg all mulig lykke fremover!!!

Klem fra

Hei Snuppis!

Kjenner deg ikke fra tidligere, da jeg ikke har vært så aktiv på dette forumet. Men når jeg leser historien din blir jeg trist på dine vegne. Det er ingen selfølge at en klarer å få barn selv, enten det er ved hjelp av IVF,ICSI,PGD eller andre metoder.

Håper tiden vil hjelpe dere til å bli sterkere sammen og "komme over" sorgen over ikke å få oppleve en baby til i huset.

Stor klem til deg!

Hei drømmehagen <3

Tusen takk for koselig tilbakemelding...flere som har lest innlegget mit og det setter jeg enormt pris på <3 blir helt rørt her jeg sitter og leser...tårene triller faktisk <3 sterkt å lese om situasjonen til dere andre her inne....INGEN kan helt forstå hvordan det er å slite med infertilitet...kun vi som er i samme situasjon kan skjønne akkurat hvordan man har det....ingen prosess for pyser dette her...

Den kromosomfeilen det nå har vist seg at min mann har, gjør en befruktning vanskelig. Dere sliter med at det befrukta egget ikke fester seg....Vanskelig å si...men mannen din har vel blitt kromosomtestet etter alle disse forsøkene? Det er kun en blodprøve det er snakk om altså...Ved vårt 1 IVF forsøk fikk jeg tilbakesatt et perfekt egg, men det gikk galt et eller annet sted på veien...igjen grunnet kromosomfeilen vår..Det kan være mange årsaker til at flotte befruktede egg ikke fester seg...mange ganger finner man ikke årsaken heller dessverre..

Men jeg ville be om en kromosomtest av din mann...selv om kanskje legene ikke tror det er noe galt...vi var ikke under "mistanke"...

Det er utrolig mange varianter av kromosomfeil/avvik.Min mannsn feil er sjeldent, faktisk så sjeldent at det ikke finnes tabeller og noe særlig statestikk for denne typen. Overlegen ved avd. for medisinsk genetikk på Riksen måtte faktisk konferere med en seksjonsoverlege ved Helse Bergen.

Min mann har fått påvist: en balansert translokasjon mellom kromosom 17 og 22. Dette vil si at det har skjedd en ombytting.Deler av kromosom 17 har plassert seg på kromosom 22, og deler av kromosom 22 har plassert seg kromosom 17.Dette innebærer at ved en graviditet( som det er bitteliten sjans for)kan fostert få normale kromosomer,fostert kan være frisk translokasjonsbærer akkurat som min mann, eller fosteret kan arve en ubalansert translokasjon.

Hvis vi, mot alle odds, oppnår graviditet, foreligger det en økt risiko for oss å få et foster med kromosomfeil med opptil 10%.

Info: Det er kjent at bærere av en balansert translokasjon kan ha redusert infertilitet.Dette er mest uttalt hvis det er mannen som har denne kromosomfeilen og ikke kvinnen.

Ganske innviklet det her......

Håper virkelig at dere lykkes snart-det fortjener dere virkelig <3 <3 <3

Klem til deg fra meg <3 <3

<3 Masse masse lykke til med adopsjon..en utrolig flott måte å gi Edvart søsken på <3 <3

Som du sier..eggene kan se perfekte ut ved innsetting, men det skjærer seg etter innsettinga...noe det gjorde ved vårt første IVF.Egget festa seg, men det var sannsynligvis så stor kromosomfeil at det aldri ville blitt noe levedyktig foster av det dessverre. MA uke 8+4.

PGD er jo en god måte å finne kromosomfeil på befrukta egg...men dette kan dessverre ikke hjelpe oss da vi ikke engang får noen befrukta egg ved ICSI...tragisk hele greia..

Sender deg en god og varm klem..og tusen takk for at du tok deg tid tilå lese innleggene mine <3

Hei sunshinebaby70 <3

Tusen <3 takk for gode ord..

Vi prøver å fokusere på alt det positive ved at datteren vår nå er så stor at det er mye vi kan finne på sammen som ikke småbarnsfamiler kan...seneste måten for oss å komme oss gjennom dette...Skulle gjerne starta på`n igjen med bleieskift, våkenetter og alt sammen vi...men sånn blir det ikke dessverre..

Vi har nå bestilt oss 2 ukers luksusferie på Rhodos i sommerferien....endelig kan vi planlegge litt fram i tid. hatt livet på vent i mange år...Gleder oss til den turen, og datteren vår har begynt nedtelling allerede;)

Klem til deg fra meg <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...