Gå til innhold

Hva skjer med opptjening til permisjonspenger når man er sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å jobbe igjen 1. september 2009 og ble gravid igjen i november. Jeg har vært 100 % sykemeldt pga. kvalme og nå kjenner jeg at bekkenet begynner å bli skikkelig ugreit. Vet at man må ha vært i arbeid i minst 6 mnd. før man går ut i ny permisjon for å få full opptjening men hvordan er det når man da har vært sykemeldt? Regner ikke med at jeg kommer til å jobbe 100% før jeg skal ut igjen i ny permisjon og det er jo kjempesurt hvis jeg får avkortet permisjonsutbetaling fordi jeg har vært sykemeldt.

Er det noen som kan reglene for dette som kan hjelpe meg?

På forhånd tusen tusen takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skjer ingenting med opptjeningen din, sykepenger regnes som lønn så grunnlaget ditt er det samme som om du hadde vært i jobb.

Skrevet

Åh, det var bra. Er du helt sikker?

HI

Skrevet

Svaret du har fått er helt riktig, det. Sykepenger er likestilt med vanlig lønn.

Skrevet

Men er det ikke sånn at du får mindre feriepenger året etter som et resultat av å ha vært sykemeldt fram til permisjon?

Skrevet

Det kommer an på tariffavtalen på jobben din. Er du ansatt i det offentlig, f.eks. skjer det ingenting med feriepengene etter verken permisjon eller sykemelding, emn store deler av det private praktiserer lovens minimun, at du får feriepenger av de først 12 ukene.

Skrevet

Det er ikke så farlig med feriepengene bare jeg ikke får avkortet permisjonspengene.

Tusen takk!

HI

Skrevet

Nei, men siden man får feriepenger i stedet for lønn i juni året etter, så kan det være litt kjipt å bare få 1/4 lønn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...