Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 I Stavanger må man gi beskjed på forhånd om man ønsker epidural, for da skal man på Føden, og ikke fødeloftet. Det går an å ombestemme seg hvis man begynner på fødeloftet, men finner ut at man trenger epidural likevel, men da tar det antakeligvis lenger tid før man får smertelindring. Jeg har i utgangspunktet sagt at jeg vil ha epidural, og skal da henvende meg på fødeavdelingen når den tid kommer. Men nå ble jeg plutselig litt usikker, det kan jo hende jeg klarer meg fint uten. Og rommene på Fødeloftet er mye mer trivelige, og det synes jeg er litt vesentlig. Jeg er førstegangs, men kanskje andre har tanker og erfaringer å dele?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Hei! Siden du er førstegangs vet du desverre ikke noe om hvordan det er å være i fødtsel. Kan nok være lurt å være på den sikre siden med tanke på smertelindring. Koselige rom gir du nok blanke f i når riene herjer kroppen din og uforutsette ting kan oppstå. Alt for mange føler jeg romantiserer fødtselen. Ønsker ikke å skremme deg, men det kan faktisk være det helt motsatte. Jeg trodde både babyen min og jeg skulle dø. Det kan være kjempetøft. Så fikk jeg epedural.... Lykke til med valget. 3.gangsfødende
sånn ca Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Må du bestemme på forhånd? Det måtte ikke jeg. Jeg tok det som det kom, og det ble epidural på meg^^ Jeg hadde store planer om å klare uten, men ga etter:) Jeg var også førstegangsfødene og syns det var veldig greit å ha slike muligheter hvis det var nødvendig. Jeg trur jeg ville ha snakket med fødeavdelingen jeg å hørt hva de har å si, syns nesten det er litt rart at en førstegangsfødende må ta sånne valg på forhånd når man egentig knapt nok vet hva en fødsel er. (for man vet ikke før man har vært igjennom det^^)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 Jeg hadde valgt fødsel uten epidural. Da jeg fødte brukte jeg ikke noe smertestillende.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 Takk for svar! Som sagt så kan man ombestemme seg, og bli kjørt ned på føden og få epidural hvis man vil ha det allikevel. Så det er ikke enten eller... Det er bare hvis man er helt bestemt på epidural fra begynnelsen av at man starter rett på føden. Jeg synes egentlig det er godt å høre fra de som synes epidural er en fin ting, jeg er enig i at veldig mange glorifiserer fødselen og alt skal være veldig naturlig og slikt. Jeg snakket med en jordmor på fødeavdelingen, men hun var det ikke så veldig mye nytte i, hun sa bare at hvis jeg ønsket det, så måtte vi føre det på journalen nå, så det gjorde vi... HI
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 Jeg fødte på SUS. Hadde bestemt meg for å i utgangspunktet føde på Fødeloftet, og ville ikke ha epidural. Men så gikk vannet i uke 35, og jeg ble satt igang, og da måtte jeg jo være på fødeavd. uansett. Men jeg fødte likevel uten epidural. Akkurat under fødselen ga jeg jamt f*** i rommets utseende, og jeg endte uansett opp på barselavdelingen (der må man bo om det oppstår komplikasjoner av noe slag uansett) i en uke pga prematurt barn. Poenget er at det er lett å bestemme seg for noe, men det er ikke alltid det blir akkurat som man hadde tenkt. Og drar fødselen ut og jordmødrene mener at det beste for deg og barnet er epidural, så sender de deg ned uansett. Du kan ytre ønske om Fødeloftet, men vær forberedt på at du kan ende på føden uansett hva du hadde bestemt deg for på forhånd.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #7 Skrevet 18. februar 2010 Et godt poeng! Man kan bestemme seg for ditt og datt, men man vet aldri hovrdan det vil gå...
Hellobaby Skrevet 18. februar 2010 #8 Skrevet 18. februar 2010 Hvis du tar paracet mor hodepine, bedøvelse hos tannlege, osv, så hva er vitsen med å ikke ha epidural under en fødsel? Skal love deg at du får kjenne på riene og "urkreftene" dine uansett! :-) Jeg føda i Stavanger, i herligt og stort badekar med lystgass under åpningsfasen. Fikk epidural de siste 4 timene etter 4-5cm åpning, og det var som å komme til himmelen ettersom riene bare blir vondere og vondere, og man blir så sinnsykt sliten av det. Opplevelsen av fødselen blir, utifra mine egne erfaring, helhetlig mye mye mer fantastisk når man ikke mister hele hodet i smertetåke... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #9 Skrevet 18. februar 2010 Alle og da mener jeg alle fødsler er forskjellige.. Og vi har alle ulik smerteterskel, og at noen sitter her og sier at de klarte seg uten og syntes at du også skal gjøre det syntes jeg er veldig spesielt.. Jeg har hatt en med og en uten, og vil bare si at jeg er like åpen denne gangen som de to første. Bare fordi jeg ikke hadde forrige gang betyr jo ikke at det går like greit denne gangen. Som førstegangs er det beste å bare ha et åpent sinn, ikke planlegg alt for mye, for da kan man fort bli skuffet hvis ikke det går som planlagt. Ta ting litt som det kommer! Lykke til epidural eller ei;o)
Hellobaby Skrevet 18. februar 2010 #10 Skrevet 18. februar 2010 Jeg lå i 8 timer ufrivillig uten epidural sist gang - da lå jeg på storken, samme som fødeloftet. Fol tror det er så mye koseligere på fødeloftet, at de gjerne derfor vil være der. Men da KAN det ta mange timer før man får epidural, man må flyttes osv, ikke sikkert det er ledig rom, ledig anestesilege osv... Poenget er at det var kjempekoselig på føden, og der var epiduralen tilgjengelig hvis du trenger den ;-)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #11 Skrevet 18. februar 2010 Jeg har gitt beskjed at jeg ikke vil på fødeloftet, men ha hele fødselen nede på føden, dette pga jeg har født før og vil nok ikke overleve uten epidural. Hehe. Jeg var på føden på sjekk for noen uker siden, da var det ei som var i fødsel som ble trillet fra loftet til føden, det er jo 6 etasjer med heis, med rier og dritt og lort, pluss TILSKUERE. DET hadde ødelagt hele fødselsopplevelsen for meg..
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #12 Skrevet 18. februar 2010 Jeg tror jammen jeg har bestemt meg, jeg! Tror jeg holder fast ved epiduralen, det blir sikkert intenst nok likevel... Takk for innspillene!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #13 Skrevet 18. februar 2010 Vil bare påpeke at epidural ikke akkurat er det samme som paracet og bedøvelse hos tannlegen da. Jeg fikk epidural etter uforutsett og langt fødselsforløp, med den konsekvensen at riene og fødselen stoppet opp. For å gjøre en lang og smertefull historie kort; epiduralen virka i en halvtime før smertene var tilbake for full guffe, jeg fikk fullt drypp som aldri fungerte godt nok for å få riene tilbake og barnet måtte dras ut med sugekopp med den konsekvensen at jeg revna til høyre og venstre og måtte sys ganske mye. At fødselen stopper opp, riene blir svakere eller borte og at man ender med sugekopp eller tang er dessverre ganske vanlig i forbindelse med epidural. I tillegg hadde jeg vondt i ryggen i flere måneder etter fødselen der epiduralnålen ble satt. Jeg skal aldri mer har epidural om jeg kan unngå det. Og ikke fordi jeg er så innmari tøff eller glorifiserer fødselen.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #14 Skrevet 18. februar 2010 Jeg ville valgt føden med en innstilling om å ta ting som de kommer. Å ha bestemt seg enten for å få epidural eller å ikke få det på forhånd tror jeg er veldig dumt, spesielt som førstegangsfødende. Jeg var innstilt på å gjøre et forsøk uten epidural før min første fødsel, men ville ta det som det kom. Etter noen timer med vondt og det gjorde bare mer og mer vondt, begynte var jeg helt sikker på at jeg ikke kom til å klare meg uten, så jeg ba om å få det. Heldigvis (for meg pga hvordan fødselen gikk videre), hadde jeg for liten åpning til at jeg fikk det da. Etterpå hadde jeg ca1time med så vondt som jeg aldri har hatt verken før eller etter, så kom pressriene og jeg hadde full åpning. Jeg tror at hvis jeg hadde bestemt meg på forhånd for å klare meg uten, så hadde jeg blitt veldig skuffet over meg selv når jeg bestemte meg for at jeg ville ha epidural og jeg tror at hvis jeg hadde bestemt meg for at jeg helt sikkert skulle ha epidural, så tror jeg at jeg hadde blitt veldig skuffet når jeg ikke kunne få det. Det å bli skuffet i seg selv er jo egentlig ikke noe problem, men jeg syns det virker som mange lar det ødelegge fødselen at ikke alt går som de har tenkt på forhånd. Denne gangen er min største frykt å ikke nå sykehuset, men når jeg først kommer dit, så skal jeg ta ting som det kommer. Jeg kommer nok til å vente litt lengre enn sist før jeg satser på epidural, men det er kun fordi åpningstiden min var så veldig kort sist og det mest vanlige er at det tar enda kortere tid ved fødsel nr2.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #15 Skrevet 18. februar 2010 Mener du at du ville valgt fødeloftet? Velger man føden, så er det fordi man skal ha epidural. Er man på fødeloftet, må man trilles ned og vente på ledig lege etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå