Gå til innhold

Jente med liten skjedeåpning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på 2 års kontroll i dag og legen synes hun hadde liten åpning. Det har forøvrig jeg sett også. Nå har vi fått henvisning til barneavdeling.

Noen andre som har opplevd det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars jente! La henne være!

Skrevet

Datteren min hadde ikke åpning i det hele tatt. Både jeg og mamma sjeket, men fant ingen hull=/ Ba legen ta en titt på 2-års kontrollen, men han mente dette var helt normalt, og kom til å ordne seg selv.

Da hun var litt over 3 år så jeg at det åpnet seg et liiite hull, og det vokste til normal str ganske kjapt=)

Skrevet

Sjekker man skjede åpningen på en 2 år gammel jente på kontroll?

Det har jeg da aldri hørt før, stemmer det altså?

Skrevet

Det var godt å høre! Kanskje det ordner seg av seg selv her også da. Men greit å få sjekket det på barneavdelingen.

HI

Skrevet

"Stakkars jente"- herregud, dette er jo ren rutine. helsestasjonen v lege sjeker jo underlivet på jenter i tilf feilutvikling, tvekjønnethet, eller om man ikke har åpning der nede- noen har faktisk ikke det. det er jo ikke for å plage barnet, det er for å hjelpe, om noe skulle være galt! Høres ut som det kan justere seg da, er jo ihvertfall åpning der.

Skrevet

Dattera til veninna mi hadde det same "problemet", berre at det var ingen opning i det heile tatt. Fastlegen såg på det og henviste til barneklinikken. Det er for øvrig ganske så vanleg dette her.

På barneklinikken undersøkte ein lege ho, og tok deretter eitt eller anna skarpt instrument og pirka borti. Det var berre ei tynn hinne som dekka opninga, og legen opna opp i løpet av eit par sekund, utan at det gjorde noko vondt for jenta.

Dei fekk beksjed om at det var mulig det ville gro igjen, og i såfall ville dei ikkje gjere noko meir med det. Om ikkje før, så vil det opne seg når jenta kjem i puberteten og begynner å produsere østrogen. Ho skulle ikkje bade den frøste veka etter "inngrepet", og 1/2 år etter er det enno opent.

Eg har lest at nokon legar velger å få smurt jenta med østrogenholdig salve, då det vil "lure" kroppen til å opne opp, men i mange tilfeller ventar ein berre på at det skjer av seg sjølv.

Skrevet

Er det vanlig å sjekke det på 2års kontroll, de sjekka ikke jenta mi for dette på kontrollen.

Skrevet

Jeg selv faktisk hadde ingen åpning da jeg var liten. Mamma fikk beskjed om å ta meg med til en kontroll da jeg ble eldre for å sjekke om det hadde åpnet seg. Var ca 10 år tror jeg på denne kontrollen. Da var alt i orden:) Ofte ordner dette seg av seg selv ved f eks at barnet detter litt hardt på rompa og det "sprekker" opp. Men tror det er viktig at det sjekkes når jenta er litt eldre for å se om det har åpnet seg, da det sikkert ikke er bra for jenta om det fortsatt skulle være tett når hun får menstruasjon..

Skrevet

Jeg syns faktisk at jenta vår har så stor åpning jeg, men det er kanskje slik det skal være? Det er jo ikke mulig å oppdrive bilder på vhordan det skal se ut. Alt annet kan man se bilde av, men ikke det. Noen mente at det var pga pedofili-fare, men herregud!!

Skrevet

Akkurat sånne bilder blir det pedofil fare med ja, og det er heller ikke nødvendig å kunne forhåndssjekke alt på nett.

For sånne ting har vi leger som vet hvordan det skal se ut og greiere å bruke de da, mener nå jeg....

Skrevet

Føler meg litt dum nå. Men spør likevel. Skal et så lite barn ha åpning der nede? Hvordan "ser" man det?

Skrevet

Jeg syns det er helt absurd å tenke pedofili når det gjelder biologi, men man skal visst beskytte alt opp og i mente. Er det slik at flere vil bli overgripere dersom man har også denne delen av kroppen billedliggjort?

Så tilbake til mitt spørsmål (selv om dette ikke er min tråd). Hvor stor er det vanlig at åpningen er? På jenta mi er den stor, og det er akkurat som om at det er en slags klump med hud osv inni åpningen. Vanskelig å forklare. Skal jeg da altså måtte bestille time til lege for å få klarhet i om hun er helt normal? De har aldri sjekket henne på kontroller. Hun er like over året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...