Gå til innhold

Kjeder barn som ikke er i barnehage seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prompen er nå blitt 15 mnd og han går fortsatt ikke i bhg. Fordi vi synes han var for liten til å starte i desember og fordi vi har andre muligheter. Det vi dog savner, eller dvs det jeg lurer på om han savner er kontakt med andre barn. For her er det kun hjemme på dagtid, nå på vinteren har vi gått lite ut, hvor hva skal han gjøre i snøen? TIl våren og sommeren blir dette mye bedre, men jeg synes allikevel litt synd på han fordi han har så lite kontakt med andre barn. Det blir kun sporadisk i helgene.

Nå sies det jo at når de er så små så leker de ikke sammen men parallelt... Allikevel lurer jeg på, hva synes dere om dette dere som er hjemme med like gamle barn og hvordan løser dere dette?

Åpen bhg er ikke aktuelt så det er ikke noe godt forslag :)

Jeg tror faktisk ikke han kjeder seg for han er i godt humør dagen lang og null sutring, men samvittigheten er litt dårlig allikevel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så små barn plages ikke av å ikke ha andre barn å leke med hver dag, selv om de selvsagt har stor glede av å leke med andre også.

Mine eldste begynte i bhg da de var 1.5 og fram til det så var vi mye ute, leste i bøker, tegnet, sang, matet ender osv. Helt vanlige aktiviteter, mao. Fra ca 2 års alder var det kjempestas å leke med andre unger, så da ville de ha kjedet seg hjemme (er ingen andre barn hjemme på dagtid her).

Skrevet

du får sende prompen bort hit da vettu, så kan han sosialiseres OG bli smittet med alle de fine barnehagebassiluskene lillegutt har fått med seg hjem;)

Uansett, jeg er glad vi startet han i barnehage fra 15 mnd, han stooor trives. Men hvis du tar han med på Leker'n åpen barnehage så er det jo mange barn der han kan leke med da? Burde være nok sosialisering det;)

Skrevet

Åpen Barnehage er en fin ting, både for barna og de voksne. Jeg gikk i Åpen bhg med min eldste da han var på alder med din. Veldig koselig. Småbarn har også godt av å være sammen med andre barn:) Og ikke minst veldig koselig for mor å snakke med andre voksne:)

Skrevet

Heisan :-)

Først av alt: Stopp å ha dårlig samvittighet, jente!!

Du er en super mamma som er hjemme med guten din!!!!!!

Jeg synes barn under 3 år har det best hjemme. I studietiden min jobbet jeg litt i barnehage, og i den barnehagen var det vanlig med kommentarer som: "ÅÅÅ, du må ikke løfte henne opp på fanget! Gjør du det blir du aldri kvitt henne!!!" ( Om en liten, tynn og snørrete jente på bare 1,5 år som gråt etter mammaen sin.................) :-(

Send ikke barnet ditt fra deg før det er stort nok til å selv fortelle hva som skjer rundt det!!

Så små barn som ditt sover endel ennå, de leker ikke med andre barn, etc...

Er selv hjemme med 2 gutter (16+3 mnd) og det går veldig greit!

Gleder meg selvsagt til våren da ;-)

Det som er viktig er å prøve være endel ute, dra på trilletur, sosialiser gutten din på shoppingsenter en dag, lekeland en annen ;-)

Ha "sangstund"+lesestund+faste måltid+ fast TVtid,etc...

Strukturer dagene; Barn ELSKER rutiner!!

Prøv å finne veninner med barn i samme alder også ;-)

Masse lykke til fremover!

Og vær stolt av ditt gode valg!!!

Skrevet

Jeg tror ikke de kjeder seg, men det er krevende å holde barna aktivisert. Problemet med å holde barna hjemme til de er 2 år er sosialisere barna. Det er ikke alltid enkelt å finne andre som er hjemme, og har en ikke åpen bhg. er det ofte vanskelig. Noen er jo naturtalent, men andre barn kan en godt merke at de har vært lite sammen med andre barn når de starter som 2-åringer i bhg. Sosialisering er viktigere enn at de ikke kjeder seg:)

Skrevet

Norma, jeg tror han får ta seg en tur bort en dag. Prompen har et immunforsvar av stål, så det overlever han :D

Og jeg har aldri vært på Lekern, men det er planen en dag jeg er hjemme.

Lekeland er ikke så dumt, men er ikke det mest for større barn? Childplanet er vel det nærmeste man kommer her i byen.

Nei, jeg tror sumaren må komme snart, for snart må han vel bli lei av å ommøblere i alle skuffene mine.

Skrevet

Tror nåk ikke barna nødvendigvis kjeder seg, men det er uansett viktig med sosialiserting. Barn lærer de sosiale kodene fra veldig tidlig alder. derfor synes jeg det er viktig at barna er jevnlig sammen med andre barn. Åpen barnehage er supert, men det finnes kanskje andre ting også? F.eks barnesang, babysvømming, trillegrupper etc.

Du spør hva han skal gjøre i snøen? Det er jo flust av ting et barn på 15, mnd kan gjøre i snøen. F.eks leke med bøtte og spade, aketurer, ta/føle på snøen, lage is, lage snømann, sparktur, lage snøhytte etc etc etc.

Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

Jeg synes det er viktig med sosialisering for små barn..jeg hadde egentlig tenkt til å ha datteren min på 16 mnd hjemme til 2års alderen, men mangler på andre som går hjemme og ingen lekekamerater så sendte jeg henne i barnehagen der storesøster går når hun var 15 mnd,men hun er hjemme av og til og har av og til kortere dager...hun stortrives..hjemme kjedet hun seg fort merket jeg...ikke kjekt å ingen å leke med.

Men om ett barn kjeder seg er vel veldig individuellt...noen barn trives nok best hjemme mens andre er aktive og må har action i hverdagen..slik var eldstejenta mi, hun begynte i barnehagen da hun var 15mnd..og elsket det, ville aldri hjem...slik er hun enda...hun går på veggene hjemme:)

Skrevet

Eldste min var hjemme til hun var 3 år, og hun kjedet seg definitivt ikke! Jeg skal ærlig innrømme jeg ikke er det flinkeste til å leke aktivt med barna mine, men vi var sammen og koste oss. (Jeg jobbet heller ikke, noe som gjorde at jeg hadde mer tid enn de som jobber hjemmefra og har barna hjemme.)

Lillesøster på 16 mnd er hjemme og kjeder seg heller ikke. Det er alltid noe å gjøre her hjemme. Nå er vi faktisk i åpen bhg (vet du sa det ikke var aktuelt for deg) 1-2 dager i uken, men ikke mer enn det. Av og til besøker vi andre som er hjemme, men oftest er det bare oss to. Hun elsker å ta bøkene av hyllene, blir aldri lei av det. :-) Prøver med henne å være flinkere å leke med henne, men samtidig er hun så flink til å leke alene. Bra siden bekkenet mitt tåler dårlig å sitte på gulvet.

Så mitt kort svar er, nei mine barn kjeder(et) seg ikke hjemme. (Og legger til at jeg er så glad jeg hadde mulighet til å bli hjemme med dem og se dem vokse opp istedenfor å få tilbakemeldinger fra bhg om milepæl de nådde.)

Skrevet

Synast ikkje du skal ha dårlig samvittighet for å prioritere å ha sønnen din heime. Eg trur ikkje eit så lite barn kjedar seg heime. Tebkjer det er litt annaleis når barnet er rundt tre år.

Hadde sjølv storesøster heime til ho var tre. Lillesøster var 16 mnd. For dei trur eg begge delar var riktig. Eldste er veldig sjølvstendig, trivst i sitt eget selskap, og synast ikkje barnehagen er fantastisk. Kunne godt vore heime, og ho er no 5 år. Minste er veldig avhenig av andre, og synast et er topp i bhg. Ho er sånn som finn seg tilrette overalt, og må vere med andre. Mitt poeng, er at kvart barn er forskjellig, og ingenting er rett til alle i denne saka (når barnet er så liten).

Har du ein fin og innhaldsrik dag, og barnet virkar fornøyd, hade eg ikkje stressa.

Skrevet

Når man ikke blir konstant overstimulert, så hender det at man kjeder seg. Å kjede seg er bra. Da får man ro til å tenke over ting, og kanskje utvikle egen kreativitet. Jeg mener de fleste barnepsykologer stiller seg positivie til at barn kjeder seg innimellom.

Sosialisering er en annen sak. Enten er man et sosialt kasus uten kontakt med omverdenen. Eller så har man ikke problemer med det. Unger har det hyggelig sammen med andre unger, og jeg har egen erfaring med at vennskap kan utvikle seg allerede fra 1,5 års alder. Allerede fra ca 3 mnd alder har mine hatt glede av storesøsken. Det er ei dame her som inviterer deg over, hyggelig. Da er den biten dekket for prompen.

Det viktigste for barna er kjærligheten. Ikke stress med alt, det holder at du bruker eget hode og skrur av tv'n. Da skal det godt gjøres at barnehagen gir et bedre tilbud til småtten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...